لذت کارائوکه خواندن به باحال بودن و یا سر ضرب خواندن و درست خواندن متن شعرها نیست- بلکه لذت اصلی آن در رهایی از قید و بند‌ها و همان زندگی کردن در لحظه است. همانقدر ساده که به نظر می‌رسد است، تفریحی که بر اساس صرفا خوش‌گذرانی پایه گذاشته شده است. همین حس لذت خالص، موضوع اصلی کمدی موزیکال جدید نت‌فلیکس مسابقه آواز یوروویژن: داستان حماسه آتش EUROVISION SONG CONTEST: THE STORY OF FIRE SAGA است. کارگردان دیوید دوبکین نه تنها تک‌تک آهنگ‌های این فیلم را به زیبایی از آب در آورده است، بلکه هیجانی کاملا رها و بی‌قید و بند را به مخاطب القا می‌کند.
در صحنه‌های اول فیلم، پسر جوانی از اجرای آهنگ “واترلو” گروه آبا در مسابقه یوروویژن سال ۱۹۷۴ (مسابقه‌ای که از سال ۱۹۵۶ با هدف رقابت استعداد‌های موسیقی کشور‌های اروپایی برگزار می‌شود) سر ذوق می‌آید. این پسر کاملا شیفته‌ی این اجرا و لباس‌های پر زرق و برق گروه شده است؛ به حدی که وقتی اطرافیانش ذوق او را مسخره می‌کنند، او بر سر آن‌ها داد می‌زند تا دست از سرش بردارند. او به آن‌ها می‌گوید که روزی بر روی صحنه‌ی یوروویژن اجرا خواهد کرد.

همچنین بخوانید:
نقد و بررسی Palm Springs – یک کمدی رمانتیک تماشایی

ویل فرل و ریچل مک آدامز

بعد از آن فیلم به زمان حال برمی‌گردد و لارس (ویل فرل) هنوز هم رویای رقابت در یوروویژن را در سر دارد. پدرش اریک (پیرس برازنان، که تنها ۱۵ سال از فرل بزرگ‌تر است) با او مخالف است، اما لارس به همراه دوست دوران کودکی و هم‌گروهی موسیقی فعلی‌اش سیگریت (ریچل مک‌آدامز) مصمم است رویا‌یش را تحقق ببخشد. گروه آن‌ها، فایر ساگا، فقط در گاراژ خانه‌ی اریک و بارهای محلی اجرا دارد، اما اتفاقاتی شانسی به آن‌ها فرصتی برای به دست آوردن شهرت و موفقیت در یوروویژن را به همراه می‌آورد.
حدس زدن ادامه‌ی داستان از این جا به بعد کار سختی نیست، و حتی بعضی از جوک‌های فیلم، که از روی فیلم‌نامه‌ای نوشته‌ی فرل و اندرو استیله خوانده شده‌اند، در خنداندن شما چندان موفق نیستند. اما به محض اینکه شخصیت‌های فیلم شروع به خواندن می‌کنند، این موضوع را فراموش خواهید کرد. آهنگ‌های فیلم، از آهنگ‌های گروه فایر ساگا گرفته تا آهنگ‌های سایر رقبا، همگی به شدت به یادماندنی هستند، چیزی که برای فیلمی که فقط یک موزیکال نیست، کاملا خارق‌العاده و دور از انتظار است.

مسابقه آواز یوروویژن: داستان حماسه آتش EUROVISION SONG CONTEST: THE STORY OF FIRE SAGA

به موسیقی فیلم به حد کافی پرداخته شده است و بر روی آن زمان گذاشته شده است؛ درست مانند سایر بخش‌های این فیلم، آهنگ‌های آن با عشق ساخته شده‌اند.
بازیگران فیلم نیز به همین اندازه برای بازی خود انرژی گذاشته‌اند؛ به ویژه مک‌آدامز که باید بدون اینکه مثل احمق‌ها به نظر بیاید علاقه و تعلق خاطرش را به لارس را نحو باورپذیری به تصویر بکشد. با این حال برگ برنده‌ی این فیلم بازی دن استیونز در نقش الکساندر لمتوو، یک خواننده‌ی روس شرکت‌کننده در یوروویژن  است. لمتوو تا دلتان بخواهد اجرایی نمایشی و تئاتری از خودش به یادگار گذاشته است، اجرایی که کاملا با حال و هوای آهنگش Lion Of Love هم‌خوانی دارد.
مسابقه آواز یوروویژن: داستان حماسه آتش EUROVISION SONG CONTEST: THE STORY OF FIRE SAGA فیلم‌هایی مثل مامامیا! و بزرگ‌ترین شومن را به یاد شما می‌آورد. قطعا صحنه‌هایی نیز وجود دارد که مسابقه آواز یوروویژن: داستان حماسه آتش EUROVISION SONG CONTEST: THE STORY OF FIRE SAGA در آن‌ها قوی ظاهر نشده است، اما از آن‌جایی که به خاطر شیوع ویروس کرونا امسال شاهد رقابت فیلم‌های زیادی نیستیم، باید انتظارات‌مان را پایین بیاوریم و این فیلم را به عنوان فیلمی قابل‌قبول بپذیریم.

مسابقه آواز یوروویژن: داستان حماسه آتش EUROVISION SONG CONTEST: THE STORY OF FIRE SAGA

دابکین و کمپانی تولید‌کننده‌ی فیلم کاملا متوجه هستند که این مسابقه برای چه این تا این حد محبوب است؛ مسابقه‌ای که همه با شور و عشق خاصی در این آن حاضر می‌شوند. فیلم به زیبایی این صمیمیت و علاقه را به تصویر کشیده است.
مسابقه آواز یوروویژن: داستان حماسه آتش EUROVISION SONG CONTEST: THE STORY OF FIRE SAGA ۲۶ ژوئن از نت‌فلیکس پخش شد.

و حالا نظر سایر منتقدین دربار‌ه‌ی این فیلم:

آشر لوبرتو منتقد wegotthiscovered نقد خود را این‌طور تمام کرده است:

“اگر با ذهنی باز و بدون قضاوت پای تماشای این فیلم بنشینید، مسابقه آواز یوروویژن: داستان حماسه آتش EUROVISION SONG CONTEST: THE STORY OF FIRE SAGA پیامی پر از عشق برای شما خواهد داشت. قاعدتا  برخی از بخش‌‌های فیلم از سایر بخش‌هایش بهتر از آب درآمده است. با این حال فیلم از تمام زوایا کاملا دیدنی است. شما فیلمی را تماشا می‌کنید که به یک مسابقه‌ی احمقانه پرداخته و در نهایت به این مسابقه و شرکت‌کننده‌هایش بعدی انسانی بخشیده و آن را باور‌پذیر و قابل درک می‌کند. در نهایت شاید شما آرزوی خواندن بر روی صحنه‌ی یوروویژن را نداشته باشید، اما قطعا کسانی که این آرزو را در سر دارند را درک خواهید کرد.”

کرن گوردن منتقد اورجینال سینه‌ویو در نقد خود آورده است:

“سوال اصلی این است که آیا این فیلم را دوست خواهید داشت یا نه. در نهایت به احساس‌تان نسبت به فرل برمی‌گردد. من خودم از زمان پخش زنده شنبه شب طرفدار او بودم، در نتیجه با دید مثبت پای تماشای این فیلم نشستم؛ با اینکه به نظرم بهتر است او دیگر دور این سبک  نقش‌ها را خط بکشد.”

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.