اندی باربر (کریس ایوانز) معاون دادستان ناحیه‌ای شهر کوچک آرامی در نیوتون، ماساچوست است. اندی سخت‌کوش و زرنگ در کارش بسیار موفق است و در خانه نیز زندگی بسیار آرامی دارد. پسر نوجوانش جیکوب (جیدن مارتل) پسری باهوش و با ملاحظه است و رابطه‌ی اندی با همسرش لاری (میشل داکری) نیز بسیار عاشقانه است. زندگی اندی بسیار ایده‌آل به نظر می‌رسد اما زمانی که همکلاسی جیکوب به قتل رسیده و پسرش متهم این پرونده می‌شود، او باید میان محافظت از پسرش و زیر پا نگذاشتن قانون انتخاب کند.
دفاع از جیکوب DEFENDING JACOB بر اساس رمان پرفروش سال ۲۰۱۲ نیویورک تایمز به همین نام و به قلم ویلیام لندی ساخته شده است. نامزد جایزه اسکار، مورتن تیلدام که کارگردانی «بازی تقلید» را نیز در کارنامه دارد، این سریال را کارگردانی کرده است.
ساختار سینمایی دفاع از جیکوب DEFENDING JACOB، حال و هوایی را به این سریال داده است که مخاطب حس می‌کند در حال تماشای یک درام جنایی است که برای آن بودجه‌ی زیادی هزینه شده است. ردپای آثار مهیج روانشناسانه‌ی بزرگ زیادی که نظر منتقدین را به خود جلب کردند، هم‌چون «رودخانه مرموز»، «منچستر کنار دریا» و «رفته عزیزم رفته» را به وضوح می‌توان در این سریال دید.

همچنین بخوانید:
مینی‌ سریال بازی انگلیسی The English Game همان داستان انرژی‌بخش و عمیق ورزشی است که به آن نیاز داشتیم

دفاع از جیکوب

با اینکه در ظاهر نقطه مشترک این فیلم‌ها و این سریال‌ این است که داستان همگی آن‌‌ها در نیو انگلند روایت شده اما نقطه‌ی مشترک اصلی تمام این‌ها توانایی روایت یک درام خانوادگی تاثیرگذار مملو از گره‌‌های داستانی غیرمنتظره است. دوراهی که اندی بر سر آن ایستاده است، دوراهی است که همه‌ی پدر و مادرها می‌توانند آن را درک کنند. برای محافظت از فرزندتان حاضر هستید تا کجا پیش بروید؟ جوابی که بیشتر پدر و مادرها خواهند داد این است که “هر کاری لازم باشد انجام می‌دهم”. با این وجود موقعیت دفاع از جیکوب DEFENDING JACOB هولناک‌تر از چیزی است که پدر و مادرها به طور معمول با آن مواجه می‌شوند.
این بار موضوع درباره‌ی این نیست که مچ کودک شما را در حین تقلب در یک امتحان و یا دزدیدن یک بسته آدامس از مغازه‌ای گرفته باشند. جیکوب متهم به قتل شده است و اندی حتی نمی‌تواند تصور کند پسرش توانسته باشد کاری تا این حد فجیع را انجام دهد. با این حال اندی به کمک موقعیتش به عنوان معاون دادستان، سرنخ‌هایی را به دست می‌آورد که بیشتر او را به شک می‌اندازند. اما همانطور که خانواده‌اش هم خیلی زود می‌فهمند، خود اندی هم رازهایی دارد.

 کریس ایوانز، میشل داکری، جیدن مارتل

مخاطب این ماجراجویی پیچیده را از دیدگاه اندی می‌بیند و ایوانز تمام جزئیات و ریزه‌کارهای یک مرد پیچیده را به زیبایی جلوی دوربین می‌برد. تماشای ایوانز بر روی صفحه نمایش همیشه دلنشین بوده است. او پیش از تبدیل شدن به یکی از مثال‌زدنی‌ترین بازیگران نقش‌های ابرقهرمانی با بازی در «کاپیتان آمریکا: نخستین انتقام‌جو»، با بازی در فیلم‌هایی مثل Not Another Teen Movie و «شماره‌ات چنده» به عنوان مردی جذاب و شوخ طبع، اسم و رسمی به هم زده بود.
ایوانز با بازی در این سریال تمام ظرافت‌های بازیگری خودش را به تصویر کشیده است. او حساس، با ملاحظه و به طرز عجیبی متناقض است، ایوانز با واکنش‌‌های صورتش درست به اندازه‌ی چند خط دیالوگ با مخاطب صحبت می‌کند. او بازی استادانه‌ای را به یادگار گذاشته است. البته تنها بازیگر قوی این سریال ایوانز نیست. داکری و مارتل نیز بهترین بازی خود را در این سریال به تصویر کشیده‌اند. پابلو شرایبر نیز در نقش همکار اندی بازی زیبایی ارائه کرده است. تمام بازیگران فیلم بسیار قوی هستند.

دفاع از جیکوب

چند نکته درباره‌ی اندی در قسمت اول وجود دارد که نمی‌توان به راحتی از کنار آن‌ها گذشت. چطور ممکن است معاون دادستان عمومی سر صحنه جرم حاضر ‌شود؟ این اتفاق تا حد زیادی عجیب به نظر می‌رسد، به خصوص اینکه او همراه با یکی از مامورین دولتی بر سر صحنه حاضر می‌شود که با او مانند همکارش برخورد می‌کند. به نظر کمی عجیب می‌رسد و در حقیقت بهانه‌ای بوده است تا این شخصیت نسبت به شرایط عادی از جزییات بیشتری از صحنه‌ی قتل خبردار شود. علاوه بر این با وجود نزدیک بودن اندی به ماجرا، او باز هم بر روی این پرونده کار می‌کند که بسیار عجیب به نظر می‌رسد. با این حال این تناقضات، مواردی بسیار جزئی هستند که در روند کلی سریال خللی ایجاد نمی‌کنند.
از زمان پخش شروع به کار شبکه‌ی اپل تی‌وی+ در ماه نوامبر، این شبکه با وجود تعداد محدودی فیلم و سریال‌ توانسته سر و صدایی به پا کند. با وجود اینکه این شبکه چندین فیلم و سریال بسیار موفق دیگر هم دارد، اما دفاع از جیکوب DEFENDING JACOB آن قدر بی‌نظیر است که می‌تواند خیلی زود این شبکه‌ی جدید را بر سر زبان‌ها بیندازد.
دفاع از جیکوب ۲۴ آوریل از اپل تی‌وی‌+ پخش شد.

این نقد برگرفته از مطلبی از تری ترونز در وبسایت gazette.com است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.