از زمین‌لرزه و آتش‌فشان گرفته تا غرق شدن کشتی و فراگیر شدن بیماری ویروسی، فیلم‌های ژانر فاجعه‌آمیز (ژانر فیلم‌هایی در مورد موضوعات فاجعه‌بار را با فیلم‌های ضعیف و فاجعه سینمایی اشتباه نکنید) هیچ‌وقت مشکلی برای پیدا کردن موضوعی فاجعه‌بار ندارند. شاید به همین دلیل است که این ژانر در تمام سال‌ها بخش جدایی‌ناپذیر سینما بوده است. در لیست زیر به ده فیلم مورد علاقه‌مان در این ژانر پرداخته‌ایم.

آرماگدون ۱۹۹۸ Armageddon

آرماگدون - فاجعه

نمی‌توان گفت کدام فاجعه بارتر است: شهاب سنگی که به سمت زمین‌ می‌آید و یا گریه‌های از سر ناچاری بن افلک. بن افلک و بروس ویلیس ستاره‌های این ساخته مایکل بی بودند، با این‌حال این بازیگران نقش‌های مکمل، از جمله استیو بوشمی، لیو تایلر بودند که «آرماگدون» را به فیلمی فراموش‌نشدنی تبدیل کردند. با این‌که در «تاثیر عمیق» نیز خطر شهاب‌ سنگی شخصیت‌های داستان را تهدید می‌کند، اما ترانه I Don’t Want to Miss a Thing از گروه اروسمیث را ندارد که برای آن برنده جایزه اسکار بهترین آهنگ اورجینال فیلم نیز شود. پس «آرماگدون» برنده است.

پس‌فردا ۲۰۰۴ The Day After Tomorrow

پس‌فردا

شهر نیویورک در بسیاری از فیلم‌های این ژانر، در مرکز فاجعه بوده است، اما فقط در یکی از آن‌هاست که کتابخانه عمومی نیویورک در زیر موج عظیمی غرق می‌شود. علاوه بر آن در «پس‌فردا» قسمت شمالی آمریکا به دلیل تغییرات آب و هوایی به توندرای قطبی تبدیل شده است.
در این ساخته رولاند امریش، دنیس کواید و جیک جیلنهال در نقش پدر و پسری که در تلاش برای پیدا کردن یکدیگر هستند، بازی می‌کنند.

جنگ دنیاها ۲۰۰۵ The War of the Worlds

جنگ دنیاها - فاجعه

باورش سخت است که هنگامی که داستان «جنگ دنیاها» برای اولین‌بار در سال ۱۹۳۸ از رادیو پخش شد، مردم با وحشت به خیابان‌ها ریختند. مسلما آن‌ها در آن زمان برای تام کروز و تکنولوژی افکت‌های تصویری کامپیوتری آماده نبودند.
در فیلم ساخته شده براساس این داستان در سال ۲۰۰۵، آدم فضایی‌های ترسناکی قصد نابود کردن هر چیزی که در سر راهشان قرار گرفته را دارند و داکوتا فانینگ کوچک و بامزه نیز یکی از این چیزهاست. در نهایت بیماری‌های زمینی باعث نابود شدن این آدم فضایی‌ها می‌شود. پس در صورت حمله آدم فضایی‌ها، در کنار انسان‌های بیمار پناه بگیرید.

کلاورفیلد ۲۰۰۸ Cloverfield

کلاورفیلد

فکر می‌کردید این فیلم در این ژانر قرار نمی‌گیرد؟ اما مجسمه آزادی نظر دیگری دارد. «کلاورفیلد» ماجرای پنج جوان است که با دوربین دستی خود حمله یک هیولا به نیویورک را ضبط می‌کنند. «کلاورفیلد» بیشتر از این‌که برای فیلمش معروف شود به خاطر کمپین مارکتینگش سر زبان‌ها افتاد.

شیوع ۲۰۱۱ Contagion

شیوع - فاجعه

کارگردان استیون سودربرگ و فیلم‌نامه‌نویس استیون زد. برنز، فیلمی واقع‌گرایانه در مورد شیوع و اپیدمی شدن بیماری خطرناک، ساختند. علاوه بر حضور بازیگرانی چون مت دیمون، گوئینت پالترو، ماریون کوتیار و جود لاو، «شیوع» به دلیل صداقت و واقع‌گرایی‌ در توصیف این وضعیت فاجعه بار، مورد تمجید منتقدین و مخاطبان قرار گرفت.

مالیخولیا ۲۰۱۱ Melancholia

مالیخولیا - فاجعه

«مالیخولیا» را باید مانند فیلم‌های «آرماگدون» و «تاثیر عمیق» فیلمی در مورد پایان دنیا دانست. فیلم‌ساز دانمارکی لارس فون تریه با «مالیخولیا» روایت کاملا متفاوت و جدیدی از پایان دنیا را ارائه کرده است: استفاده از اتفاق تاثیرگذار و فاجعه‌بار فیلم (زمین در خطر برخورد با سیاره‌ای دیگر) برای به نمایش گذاشتن افسردگی شدید شخصیت اصلی داستان (با بازی کیرستن دانست). البته فیلم تنها در قسمت دومش به فیلمی در مورد ماجرایی فاجعه‌بار تبدیل می‌شود. قسمت اول آن را می‌توان داستانی درام و مطالعه شخصیت دانست.

غیرممکن ۲۰۱۲ The Impossible

غیرممکن -

ماریا و هنری بنت (با بازی نائومی واتس و ایوان مک‌گرگور) به همراه سه پسرشان (که یکی از آن‌ها تام هالند، پیش از به شهرت رسیدنش برای بازی در نقش اسپایدر-من، بود) در سال ۲۰۰۴ تعطیلات زیبایی را در تایلند می‌گذارند تا این‌که تسونامی اتفاق می‌افتد و این خانواده را از هم دور می‌کند. بازی قوی و تاثیرگذار مک‌گرگور و واتس یکی از نکات قابل‌توجه فیلم است، واتس برای بازی در این فیلم نامزد جایزه اسکار نیز شد. جی. ای بایونا کارگردان «دنیای ژوراسیک: سقوط پادشاهی» با استفاده از تجربیات خود از کارگردانی فیلم‌های ژانر وحشت، هیجان و جذابیت بصری را به این ساخته خود نیز آورده است. صحنه‌ای که موج‌ها با ساحل برخورد می‌کنند، فوق‌العاده است.

پمپئی ۲۰۱۴ Pompei

پمپئی - فاجعه

در «پمپئی» کیت هرینگتون در نقش گلادیاتور سلتی بازی می‌کند که برای مبارزه به شهر رومان در حال فروپاشی آمده است، اما قبل از این‌که آتش‌فشان شهر را نابود کند، عاشق دختر فرماندار آن شهر (با بازی امیلی برونینگ) می‌شود. هنوز به نظرتان فیلم جالبی نیست؟ … همین‌طور است: منتقدین نظرات بسیار تندی در مورد این فیلم داشتند و حتی هرینگتون در برنامه «پخش زنده شنبه شب» به شوخی گفت “فیلم از خود فاجعه ای که به نمایش گذاشته بود، فاجعه تر بود”. (دوست دارم نظر هرینگتون را در مورد فصل آخر «بازی تاج‌ و تخت» هم بدانم!). با این‌حال وجود یک فیلم فاجعه در لیست فیلم‌های ژانر فاجعه لازم است.

سن آندریاس ۲۰۱۵ San Andreas

سن آندریاس

«سن آندریاس» فیلمی است که فقط به یک زمین‌لرزه هولناک اکتفا نکرده است. در این ساخته برد پایتون شاهد دو زمین‌لرزه مخوف و حتی یک تسونامی بزرگ در شهر سن فرانسیسکو هستیم. با این‌که کسی قادر به مقابله با این بلایا نیست، اما بازیگری در «سن آندریاس» در نقش اصلی حضور دارد که تنها شانس ما برای نجات پیدا کردن از این اوضاع است: دوئین جانسون.

دیپ‌واتر هورایزن ۲۰۱۶ Deepwater Horizon

دیپ واتر هورایزن

«دیپ‌واتر هورایزن» نمونه‌ای از فیلم‌های کلاسیک ژانر فاجعه پر از بازیگر شناخته‌شده و براساس اتفاقی واقعی است که هالیوود دیگر مانند قبل علاقه‌ای به ساخت آن ندارد. مارک والبرگ، کرت راسل و جینا رودریگز در نقش خدمه‌ یک دکل نفتی، در این فیلم حضور دارند، اما ستاره اصلی فیلم را می‌توان صحنه‌های چشم‌گیر فیلم دانست. از جمله صحنه انفجار و آتش گرفتن لوله‌های این دکل که باعث کشته شدن ۱۱ نفر شد و فاجعه‌بارترین حادثه نفتی در تاریخ آمریکا را رقم زد.

این مطلب از سایت Entertainment Weekly گرفته شده است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.