فیلم‌های ساخته‌شده در مورد هنرمند رزمی‌کار افسانه‌ای ایپ من، به صنعت کوچکی تبدیل شده و طرفداران زیادی دارند. «استاد بزرگ» وونگ کار-وای از میان کارهای اخیر، بهترین فیلم در مورد این شخصیت متولد فوشان است، اما مجموعه فیلم‌های «ایپ من» ویلسون ییپ از نظر تماشایی بودن در این زمینه بدون رقیب هستند. ییپ حرفه‌ی کاری‌اش را با ساخت فیلم‌هایی در ژانرهایی خشن و پانک شروع کرد که معروف‌ترین آن‌ها Bio Zombie ۱۹۹۸ است .

همچنین بخوانید:
نقد فیلم کینه The Grugde – آغازکننده فیلم‌های ترسناک امسال

او در سال ۲۰۰۵ با دانی ین آشنا شده و همکاری‌اش را با او شروع کرد، آشنایی که کارهای او را به سمت ریتم و حال و هوایی معمول‌تر هدایت کرد. وقتی آن‌ها اولین فیلم «ایپ من» را با سامو هونگ بی‌نظیر ساختند، فیلم خیلی سریع به موفقیتی چشم‌گیر تبدیل شد. نگاه این فیلم به ایپ من مثل یک قهرمان عامه پسند بود، قهرمانی که تلاش می‌کردبه مردم محله‌اش آموزش دهد که با کمک کونگ فوی وینگ بتوانند در برابر رئیس‌های طماع خود و ارتش ژاپن مقابله کنند. بعد از موفقیت فیلم اول، دنباله‌ی این فیلم هم خیلی سریع در دست تولید قرار گرفت.

ایپ من ۴: قسمت پایانی

این فیلم که در آن هانگ در نقش یک شخصیت مکمل بازی می‌کند، فروش بیشتری از فیلم اول در گیشه داشت. تا زمانی که «ایپ من ۳» بر روی پرده برود (و با وجود بودجه‌ی ۳۶ میلیون دلاری، ۱۵۷ میلیون دلار فروش داشت) فیلم‌های زیادی از ساختار این فیلم تقلید کردند، فیلم‌هایی که به چندتا از معروف‌ترین فیلم‌های رزمی دنیا هم تبدیل شدند. ایپ من ۴: نهایی IP MAN 4: THE FINALE آخرین قسمت این مجموعه خواهد بود و ییپ داستانی خاص را برای اتمام این مجموعه در نظر گرفته است.
تا جایی که در آخرین نسخه‌ی ییپ و نویسنده ادموند وونگ از «ایپ من» دیدیم، همسر او به خاطر بیماری سرطان در گذشت و او به تنهایی مراقبت از پسرش (یی هه) را برعهده گرفت. وقتی که متوجه می‌شود خودش نیز مبتلا به سرطان است، به این نتیجه می‌رسد که زمان محدودی دارد تا مطمئن شود زندگی پسرش رو به راه است و در راه درستی قدم برمی‌دارد. به دنبال درخواست معروف‌ترین شاگردش بروس لی (کوآک-کوآک چان) به آمریکا می‌رود و از این فرصت برای پیدا کردن مدرسه‌ای خوب برای پسرش استفاده می‌کند. اما خیلی زود مشکلات به سراغش می‌آیند.

کوآک-کوآک چان

او به جلسه‌ی مدیران مدارس هنرهای رزمی آمریکا دعوت می‌شود و با این تصور به آن جلسه می‌رود که همه می‌خواهند از او به عنوان پرافتخارترین وینگ چان کار جهان تشکر کنند، اما در حقیقت همه‌ی ‌آن‌ها از اینکه بروس لی به غربی‌ها کونگ فو یاد می‌دهد حسابی شاکی هستند. رئیس مدرسه تای‌چی، ون ژونگ هوآ (یو وو) از ایپ‌من می‌خواهد که جلوی لی را بگیرد که با مخالفت او مواجه می‌شود، چرا که ایپ‌من باور دارد هر کسی که علاقه دارد، باید بتواند این هنر را یاد بگیرد. و این شروع مشکلات ایپ من است.
کمی بعد او متوجه می‌شود که دختر ون رونگ هوآ، یونا (واندا مارگراف) توسط یکی از همکلاسی‌هایش (گریس انگلرت) اذیت می‌شود و به کمکش می‌رود. این کار باعث می‌شود این استاد تای چی، ایپ من را به عنوان مردی با اخلاق‌تر از آن چیزی که در ابتدا تصور می‌کرد بشناسد و دوستی میان آن‌ها شکل می‌گیرد، دوستی که خیلی زود به کمک آن‌ها خواهد آمد چرا که بعد از آن اتفاق، این همکلاسی به پدر و مادرش می‌گوید که توسط چینی‌ها اذیت شده‌ است. در نتیجه آن‌ها سازمان مهاجرت و ارتش را درگیر می‌کنند تا چینی‌ها را از آن محل بیرون کنند.

دانی ین

فیلم‌های ایپ من ییپ ساختاری مشابه به موزیکال‌های دوران طلایی هالیوود یا فیلم‌های «استپ‌آپ» دارند. با اینکه فیلم‌نامه‌ی فیلم می‌توانست قوی‌تر باشد، اما یک شخصیت جدید وارد داستان شده و صحنه‌ها‌ی مبارزه‌ی حیرت‌آوری در فیلم به چشم می‌خورد. یوئن وو-پینگ که بعد از «ایپ من ۲» به جای سامو هاگ به این مجموعه فیلم‌ها پیوست، کارش در این فیلم نیز کاملا حیرت‌انگیز است.
ایپ من ۴: نهایی IP MAN 4: THE FINALE بیست و پنج دسامبر بر روی پرده رفت.
منبع rogerebert.com نویسنده Scout Tafoya

و حالا نظر سایر منتقدین درباره‌ی این فیلم:

کری دارلینگ منتقد سن‌فرانسیسکو کرونیکال در نقد خود آورده است:

“مبارزه‌های فیلم ایپ من ۴همگی به زیبایی طراحی شده‌اند، به ویژه مبارزه‌هایی که او در مقابل یک استاد چینی با بازی وو یوئه و ماری بارتون گدس (اسکات آدکینز) قرار می‌گیرد. ین به عنوان یک هنرمند رزمی‌کار حرفه‌ای استایل خاص خودش را دارد که در مقابل استایل تئاتری لی برای مثال، بسیار متفاوت است. “

کنت توران منتقد لس‌آنجل تایمز نوشته است:

“با اینکه سایر هنرمندان رزمی‌کار فیلم، به ویژه بروس لی، لحظه‌هایی مخصوص به خود را دارند اما همان‌طور که از اسم فیلم مشخص است، این فیلم صحنه‌ی نمایش هنر ایپ است. یکی از قسمت‌‌های بسیار جذاب و غیرمنتظره‌ی ایپ من ۴: نهایی مونتاژی دیدنی از بهترین قسمت‌های سه فیلم قبلی است. با اینکه ستاره‌ی فیلم، ین، گفته است این آخرین قسمت این مجموعه است، اما اگر دنباله‌ی دیگری هم ساخته شود طرفداران خودش را خواهد داشت.”

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.