فیلم‌های ترنس مالیک به‌دنبال رشته‌های کوچکی از پاکی در دنیایی متلاطم و به‌خطرافتاده هستند. بخش متلاطم فیلم‌های مالیک، در هر پروژهٔ جدید باز هم تغییر می‌کند؛ از قلب کشوری طاعون‌زده تا آمریکای رام‌نشده توسط مهاجران و اتریش زیر نفوذ نازی‌ها که تم اصلی یک زندگی پنهان A Hidden Life جدیدترین فیلم این فیلم‌ساز است را تشکیل می‌دهد. روش بیان مالیک دربارهٔ پاکی دارای ثبات است، هرچند او معصومیت و نجابت را در کودکان، حیوانات و درخشندگی طبیعی می‌بیند.
چند فیلم آخر او از عدم تناسب میان این دو المان مخصوص سبک کاری‌ مالیک هم‌چون «به سوی شگفتی»، «شوالیه جام‌ها» و «ترانه به ترانه» به‌ویژه از بُعد تقدس در محیط‌های مادی‌گرایانه مثل هالیوود و آستین تگزاس رنج می‌برد. اما در فیلم جدید با داستانی واقعی دربارهٔ فرانتس یگراشتتر (آگوست دیل) معترض وظیفه‌شناس، مالیک باز هم زمان حال را رها کرده و به سراغ تاریخ رفته است.

همچنین بخوانید:
بازی فوق‌العاده هیو جکمن در آموزش بد Bad Education

ترنس مالیک

صدای پچ‌پچ روی فیلم؟ بله. زاویه دوربین پیچ‌دار؟ بله. چشم‌اندازهای نفس‌گیر از کوه‌های غرق در مه، آبشارهای بلند و تپه‌های پوشیده از چمن؟ بله. متد مالیک یک ذره هم تغییر نکرده است. این موضوع برای بعضی‌ها آرامش‌بخش بوده اما بعضی‌ها را از تماشای فیلم جدید برحذر می‌دارد. تنها تفاوت او نسبت به گذشته این است که دید واضح‌تری نسبت به چگونگی استفاده از این تصاویر به دست آورده است.
هم‌زمان با تعرض رایش سوم و زندانی کردن فرانتس به دلیل امتناع از ملحق شدن به گروه، فیلم یک زندگی پنهان A Hidden Life به دو بخش میان تقدس و پلیدی‌ تقسیم می‌شود. مالیک مدام داستان را میان فرانسیسکا (والری پاکنر) و موقعیتش در خانه و تلاش فرانتس برای مقابله با نازی‌ها که سعی در اعتراف گرفتن از او دارند، حرکت می‌دهد و کنتراست روشنی میان پتانسیل انسان برای مهربانی و ظلم ایجاد می‌کند. این دو نیروی اساسی در همه چیز می‌آمیزد، با این حال، تشکیل جهانی که برپایهٔ اخلاقیات باشد روی نیازهای روزانه تأکید می‌کند.

یک زندگی پنهان

نیمی از وجود فرانسیسکا ردی از بی‌عاطفگی دارد، درست مثل نیمی از وجود فرانتس که با مروت آمیخته شده است. اسارت فرانتس مدام به او گوشزد می‌کند که تلاش او بی‌معنی‌ است و نمی‌تواند هیچ کاری را از پیش ببرد؛ که او نیز از تاریخ حذف شده و خیلی زود به فراموشی سپرده می‌شود. از آنجا که ما در حال تماشای فیلمی دربارهٔ زندگی و زمان فرانتس هستیم، متوجه تقدس شهرت پس از مرگ فرانتس و آگاهی از نادرستی وقایع نداریم. به تازگی گفته شده که مالیک پس از تماشای «سکوت» به مارتین اسکورسیزی نامه‌ای نوشته و پرسیده: “مسیح از ما چه می‌خواهد؟”. این سوالْ قهرمان ما را در حالی که در برابر شکنجه‌ها و گرسنگی ایستادگی می‌کند، به فکر فرو می‌برد. تنها دلداری او در اطمینانش به این قضیه است که او قرار نیست پاسخ این پرسش را بداند.
فرانتس مورد وحی الهی قرار نگرفته است. با این وجود، یکی از چند آدم‌ چاپلوس هیتلر سعی در شکست روحیهٔ استقامتی او دارند و از فرانتس در این باره سوال می‌پرسند.

یک زندگی پنهان

تنها پاسخ فرانتس این است که به جای انجام کار اشتباه، کار درست را انجام می‌دهد. این یک جنگ صلیبی سکولار است که جاه‌طلبی مالیک برای ارزیابی کل آفرینش را مستحکم می‌کند. در «درخت زندگی» قرن‌ها طول کشید تا تمامیت زندگی به ثبت برسد و در حالی که این بار فیلم‌ساز روی روایتی فشرده‌تر و چهارساله کار می‌کند، روی این حس که درگیری‌ها چیزی کمتر از روح بشری ندارد، پافشاری می‌کند. این هنر رستگاری است.
در اولین نمایش مطبوعاتی فیلم یک زندگی پنهان A Hidden Life در کن برای عده‌ای از مخاطبان، شنیدم که برخی از آنها از طولانی بودن زمان پخش فیلم شکایت می‌کردند. حتی برخی از دوستانم از شنیدن این که ممکن است زمان سه ساعتهٔ فیلم کوتاه شود، خوشحال به‌نظر می‌رسیدند. با تمام احترامی که قائلم، این کار حرمت‌شکنی به حساب می‌آيد. هرچند احتمالا مالیک مخالف مقایسه کردن است، اما او به مقام فیلم‌ساز مقدس در کن دست پیدا کرده است و دنیای باشکوه خودش از رنج و رهایی را می‌سازد.

آگوست دیل

زمان سپری شده در حضور الوهیت یک امتیاز است و به نظر من محدود کردن زمان فیلم نتیجهٔ مثبتی به همراه نخواهد داشت. اما کسانی که در برابر مالیک کشیش اعظم، سر تعظیم فرود آورده‌اند، به پاس وفاداری‌شان از فیلم‌شناسی او پاداش خواهند گرفت.
این مقاله برگرفته از نوشتهٔ چارلز برامسکو در سایت theplaylist.net است.

نظر سایر منتقدان دربارهٔ این فیلم چیست؟

مارتین کانتریو | سینه‌ویو

اگر شما یکی از تحسین‌کنندگان بازرسی‌های شاعرانهٔ مالیک دربارهٔ اسرار هستی، ایمان و قطع ارتباط تراژیک از دنیای طبیعی هستید، یک زندگی پنهان A Hidden Life به شدت شما را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد.

پیتر برادشو | گاردین

مالیک تا حدی نسبت به شرایط خودش در کارش موفق است؛ او سعی دارد حسی از زندگی درونی این مرد را به ما نشان دهد: ساختار احساسی و روحی او. این کار به شدت جدی و در عین حال منفعل است.

دیوید ارلیش | ایندی‌وایر

یک زندگی پنهان A Hidden Life تصویری روشن و بسیار جسورانه دربارهٔ ایمان در شرایط بحرانی را ارائه می‌دهد.

تیم گریرسون | اسکرین اینترنشنال

ترنس مالیک اغلب با کائنات، روحانیت و جاودانی بودن در حال کلنجار رفتن است، اما این نویسنده و کارگردان ژرف‌اندیش در یک زندگی پنهان A Hidden Life، به تم معمول خودش با زمان طولانی پربار و دیدگاهی مصرانه حمله کرده است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.