لینک گمشده Missing Link انیمیشنی است از جنس Stop-Motion. انیمیشن های Stop-Motion با زحمت فراوانی ساخته می‌شود به طوری که شاید ۱۲ صحنه برای یک ثانیه توسط تیم ساخت ایجاد می‌شود و آنقدر این لحظات با ظرافت فراوانی طراحی می‌شود که به هم پیوستن این لحظات تصویری ممتد ارایه می‌کند. برای آوردن این سبک از فیلم و انیمیشن به قرن بیست و یکم، شرکت لایکا ترکیبی از تکنیک‌های مختلف استفاده می‌کند تا به بهترین شکل انیمیشن های خود را تولید کند. تک تک اشیاء داخل صحنه‌ها تا حتی نخ های استفاده شده در انیمیشن ها منحصر به فرد برای لایکا است.

استودیو لایکا  لینک گمشده

برای هر فیلم موفق در زمینه Stop-Motion نیاز به ۲ عنصر اساسی است. یک داستان ماجراجویانه جذاب و یک عروسک کلیدی یا بهتر است بگویم عروسک های کلیدی. لایکا در انیمیشن Missing Link از ۶۰ لوکیشن مختلف که با استفاده از ۹۷ استیج که دقت و ظرافت فراوانی طراحی شده استفاده کرده‌ و به طور همزمان از بسیاری از این استیج ها برای خلق یک لوکیشن داخل انیمیشن استفاده کرده است و برای دورانی که از آن به عنوان دوران ملکه ویکتوریا یاد می‌شود بین سالهای ۱۸۳۰ تا ۱۹۰۰ ساخت این لوکیشن ها و استیج ها نیازمند خلاقیت و هنر فراوانی بوده است. این محصول لایکا بر خلاف فروش پایینی که در اکران خود داشت، جاه طلبانه ترین پروژه این شرکت بوده است.

Missing Link

برای شخصیت مستر لینک یا همان سوزان در انیمیشن لینک گمشده Missing Link که عروسک محوری داستان است پیچیده ترین اسکلتی که تا به حال توسط هر شرکتی استفاده شده توسط لایکا ساخته شده است؛ اسکلتی با ۲۵۰ قطعه مجزا برای ایجاد هرچه بیشتر و بهتر استایل های این کارکتر در شرایط مختلف و طبیعی بودن هر چه بیشتر احساسات و زبان بدنی این عروسک. از ۳نوع سیلیکون مختلف هم برای پوسته نرم آقای لینک استفاده شده تا بیشترین قدرت مانور برای این کارکتر ایجاد شود.
از لحاظ کلیت داستانی این انیمیشن هم از ۳ سبک داستانی مختلف استفاده شده؛ داستان‌هایی مثل شرلوک هولمز، ایندیانا جونز و دور دنیا در ۸۰ روز. عنصر معمایی داستان راجع به پیدا کردن خانواده سوزان و رساندن او به اصلیت خودش است تا دیگر تنها نباشد و ادامه عمرش را با خانواده اش بگذراند، آیا اصلا خانواده ای وجود دارد؟ داستان های ایندیانا جونز هم که معروف است به یک بت در ژانر ماجراجویی و درگیری با اتفاقات طبیعی و ماوراء طبیعی مه با آن در طول قسمت های مختلفش دست و پنجه نرم کرده است.

هیو حکمن در نقش لیونل فراست Missing Link

در داستان انیمیشن لینک گمشده Missing link نقش ایندیانا را آقای فراست بازی می‌کند. مردی درگیر با خط بین سیاهی و سفیدی، مردی که در قلب خود ادعای مهربانی دارد و واقعا هم مهربان است اما با اولویت بندی های شاید غلط خود در لحظات کلیدی تصمیمات غلط یا جملات غلطی را انتخاب می‌کند و پس از درک اشتباه خود سریعا در صدد اصلاحش است در صورتی که بسیاری از مواقع دیگر دیر است و باعث ناراحتی اطرافیانش می‌شود.
لیونل فراست مردی است که با ارثی که به او رسیده دیگر فقط دغدغه رسیدن به آرزو هایش را دارد و انسانی نترس و با جسارت است و از برخورد با مشکلاتش اصلا طفره نمی‌رود و به عنوان رهبر ماجراجویی داستان یک انتخاب عالی است. مخصوصا که صدای او هم توسط هیو جکمن ستاره سینمای هالیوود اجرا شده. صدای گرمی که به راحتی می‌توانست یک خواننده موفق باشد با حضور در فیلم‌های فاخر موزیکالی مثل بی‌نوایان و The Greatest Showman توانایی صدای خود را به بهترین نحو نمایش داده است.

زک گالیافانیکس در لینک گمشده

انیمیشن لینک گمشده Missing Link هم از لحاظ بحث هنری و ساختاری در بخش دوبله فوق العاده است و طنز جالبی هم دارد. طنزی به اصطلاح Sarcastic که مملو از کنایه هایی است که با کمی تفکر با مزه‌اند، نه یک سری جوک های ساده و روشن. به همین دلیل شاید انیمیشن Missing Link برای همه جنبه طنز نداشته باشد و بیننده برای خندیدن دنبال طنز روال تر و ساده تری باشد.
زک گالیافانیکس هم یک اجرای فوق العاده به عنوان صدا پیشه را در انیمیشن لینک گمشده Missing Link تجربه کرده و نقش سوزان را با طنزی خاص و جذاب ارایه کرده و جالب است در مصاحبه‌ای می‌گوید بعد از اکران فیلم در یک سینما در بیرون سینما به دنبال نظرات مردم بود و در جواب به خاص بودن و پیچیده بودن طنزش می‌گوید مردم به اندازه من احمق نیستند که متوجه معنی طنز من نمی‌شوند.
ستاره انیمیشن Missing Link همان لینک گمشده بین انسان امروزی و انسان های اولیه است. موجودی که از او در خیلی از بحث های افسانه ای با نام سسکواچ یاد می‌شود و مختص این انیمیشن نیست. موجودی با ظاهری شبیه به میمون اما باهوش تر و نزدیک تر به انسان؛ بحث همیشگی پیروان دینی با بحث تکامل چارلز داروین که حتی با تمام شباهت هایی که بین انسان و میمون موجود است، یک گپ یا اختلاف فاحش هنوز در این بین هست؛ گپی که قابل توجیه نیست.

شاید معرفی همچین موجودی در افسانه ها اگر ما اسمش را یک افسانه بگذاریم هم پر کردن یک چاله اعتقادی بوده است. فیلمنامه نویس کاملا اعتقادی چپ گرا دارد و این را جدا از سوژه اصلی فیلم در بسیاری از دیالوگ ها و شخصیت پردازی اش نشان داده. یک جمله داخل انیمیشن لینک گمشده Missing Link انسان را به مدل های مختلفی درگیر می‌کند. جایی که لرد پیگت دانسبی از خطر افرادی همچون لیونل فراست یاد می‌کند که در دنیایی که حتی الکتریسیته از نظر افرادی که در گذشته غرق شده اند یک نگرانی و خطر است دیگر افرادی با تفکر باز فراست یک سم هستند.
دنیایی که از نظر این افراد، خودشان در آن جایی نخواهند داشت؛ دنیایی که اهمیتی برای اعتقادات گذشته قائل نیست.
و چقدر غمگین است این تفکر که در این جهان به این عظمت، فضای کافی برای زندگی متمدنانه و مسالمت آمیز افکار مختلف و متضاد نیست. به گونه ای که افراد برای غلبه بر این ترس برای جان یکدیگر تصمیم میگیرند تا دنیای خودشان دنیایی آسان تر و هموارتر باشد. و چقدر خوب برای کودکان ما که با فلسفه مهربانی و صلح زندگی را یاد بگیرند نه پا فشاری و اجبار دیگران برای تغییر عقاید دیگران.

کریس باتلر نویسنده و کارگردان Missing Link

با همه این اوصاف انیمیشن لینک گمشده Missing Link با اینکه بزرگترین پروژه شرکت لایکا بوده است از لحاظ فروش مقبولیت مد نظر را نداشت و با بودجه ۱۰۰ میلیون دلاری خود ۲۶ میلیون دلار فقط فروش داشت. اما انیمیشنی است که کاملا ارزش دیدن را دارد چون هم از لحاظ بصری برای کودکان لطیف و دوست داشتنی است هم از لحاظ دیالوگ های عمیقش برای بزرگسالان.
لینک گمشده امسال در حضور ابر قدرت هایی مثل شیر شاه، داستان اسباب بازی 4، مربی اژدها و یخ زده جایزه بهترین انیمیشن سال را از گلدن گلوب گرفت و نشان داد جاه طلبانه ترین و بزرگ ترین پروژه استاپ موشن تاریخ سینما از نگاه داوران گلدن گلوب پنهان نماند، اتفاقی که من به شدت از آن خوشحالم. تماشای آنلاین انیمیشن Missing Link 2019 به صورت دوبله یا زبان اصلی و زیرنویس در نماوا امکان پذیر است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.