داستان این ساسکواچ (پاگنده) طناز از کمدی لطیف و خطراتی مهلک تشکیل شده است. 

در خلاصه داستان لینک گمشده Missing Link آمده: آقای لیونل فراست (هیو جکمن) از وجود موجودی به نام ساسکواچ آگاه است و قصد ثابت کردن این موضوع را دارد. در ابتدای فیلم فراست را در برخوردی نزدیک با هیولای لُخ‌نس می‌بینیم که باعث می‌شود عکس‌هایی که به عنوان سند جمع کرده، از بین برود. فراست مشتاقانه خواستار ملحق شدن به جامعهٔ پرماجرای مردان بزرگ است اما پیشنهاد او پذیرفته نمی‌شود و در نهایت لرد پیگوت-دانسبی (استیون فرای) با فراست معامله‌ای انجام می‌دهد که در صورت تایید وجود ساسکواچ، عضویت فراست در این جامعه پذیرفته شود.
حالا ماجراجویی‌های فراست آغاز می‌شود و مسیر ساده‌ای پیش روی او نیست. آدلینا فورتنایت (زویی سالدانا)، عشق پیشین فراست، از دادن تنها نقشه‌اش به فراست بدون موافقت به حضور او در این ماجراجویی سر باز می‌زند. ویلارد استنک (تیموتی اولیفانت) به استخدام پیگوت-دانسبی در می‌آید تا هم فراست و هم ساسکواچ را پیش از جمع شدن مدارک اثبات وجود او، به قتل برساند.

همچنین بخوانید:
نقد فیلم A SHAUN THE SHEEP MOVIE: FARMAGEDDON – ماجراجویی جدید شان

لینک گمشده

تمام این ماجراها در واقع پیش از ملاقات فراست با لینک گمشده (زک گالیفیناکیس) است. فراست متوجه می‌شود که لینک بیش از آنکه یک هیولای گریزپا باشد، یک موجود پشمالوی پرجنب‌وجوش و مهربان است که می‌خواهد در میان هم‌نوع‌های خودش زندگی کند.
لایکا از ده سال پیش که کورالاین Coraline را ساخت، خود را به عنوان یکی از بهترین و جذاب‌ترین استودیوهای انیمیشن‌سازی حال حاضر شناساند. شهرت این کمپانی تنها به دلیل ساخت انیمیشن‌های دقیق و حیرت‌انگیز آنها نیست؛ بلکه لایکا در مقایسه با دیگر رقیب‌هایش نشان داده که به اندازهٔ جادوی انیمیشن، به ارزش داستان در هر کار هم توجه می‌کند.
کیفیت تجسم و ملموس بودن طراحی‌های لایکا همیشه در آثارش به شکلی پیچیده و با جزئیات وجود داشته که حتی بسیاری از فیلم‌سازهای ماهر سبک لایواکشن در برابر آنها حرفی برای گفتن ندارند. 

هرچند لینک گمشده Missing Link از نظر موضوعی و بصری نسبت به بسیاری از آثار لایکا تا به امروز لطیف‌تر است، کریس باتلر نویسنده و کارگردان موفق شده با مخاطبان خردسالش با زبانی صریح و با بزرگسالان با زبانی تأثیرگذار، دربارهٔ موضوعاتی مثل نژادپرستی، زن‌ ستیزی و مفاهیم تبعیض‌آمیز ارتباط برقرار کند. این یک فیلم فوق‌العاده جذاب و سرگرم‌کننده است که بیش از هر چیز ثابت می‌کند که لایکا یکی از تحسین‌برانگیزترین کارهایی را انجام داده که هر فیلم‌ خانوادگی می‌تواند انجام دهد: فیلمی که با جدیت هر چه تمام‌تر، مخاطبان کودک را هدف اصلی خود قرار داده است. 
اگر لینک گمشده Missing Link نسبت به آثار قبلی لایکا ملایم‌تر به‌نظر می‌رسد، دلیل بر کمبود خلاقیت آن نیست. باتلر با استفاده از سبک ماجراجویی قدیمی و استفادهٔ همیشگی از نمونه‌های طراحی شده برای تغییر حالت صحنه‌هایش، به طراحی شخصیت‌های انسانی بسیار زیبا با بدن‌هایی کشیده و خط‌های دقیق کمک کرده است. دفتر کار فراست یک طراحی صحنهٔ مینیاتوری شگفت‌انگیز است.  لینک گمشده Missing Link در مسیر گذر از شهرهای غبارآلود، جنگل‌های سرسبز و قله‌های یخی با استفاده از عکاسی و طراحی صحنه‌ها و شخصیت‌ها، منظره‌های خیره‌کننده‌ای را به نمایش می‌گذارد.

استاپموشن جدید کمپانی لایکا

هرچند کلیت فیلم‌نامه بیشتر به سمت جذب مخاطب خردسال مایل شده، مفروضات عجیب داستان در قسمت‌های دیگر به گالیفیناکیس، جکمن و سالدانا این فرصت را داده تا شوخی‌های خنده‌داری با هم رد و بدل کنند. اما زمانی که فیلم قصد دادن پیام دربارهٔ ارزش-خود و خانواده‌های پیداشده دارد، لحن شیرین و طنز ندارد و به شکلی ماهرانه باعث ایجاد تعادل شده است. 
کلام آخر اینکه لینک گمشده Missing Link یک فیلم خانوادگی دوست‌داشتنی است که دربارهٔ جماعت عجیبی ساخته شده است. آقای لینک (یا در واقع همان سوزان) یک هیولای گوشه‌گیر نیست؛ او موجودی است که ترسیده، تشنهٔ پیدا کردن مکان موردنظرش است و خوشش نمی‌آید مدام به او دربارهٔ طبیعت متفاوتش گوشزد کنند. فراست یک آدم پرحرف و خودستا است که در عین حال یک مرد تنها و به دنبال اثبات وجودش طبق استانداردهای مردان بزرگ است. آدلینا به عنوان یک مطلقه خانه‌نشین معرفی می‌شود، اما کمی بعد به عنوان زنی با قدرت تشخیص خوب و بد در سفر ماجراجویانه‌شان شناخته می‌شود؛ حتی زمانی که نیت و رفتار اطرافیانش مدام تغییر می‌کند او با نشان دادن مقاومت از خودش باعث می‌شود دیگران او را ترک نکنند. مثل بسیاری از فیلم‌های لایکا، با یک انیمیشن نفس‌گیر روبرو می‌شوید که پس از تماشای آن از قلب تپنده و بزرگ پنهان در داستان شگفت‌زده و محسور خواهید شد.
این مقاله برگرفته از نوشته دامنیک سوزان-مایر در سایت consequenceofsound.net است.

هیو جکمن-زک گالیفیناکیس-زویی سالدانا - لینک گمشده

نظر سایر منتقدان درباره این انیمیشن چه بوده است؟

جیم اسلوتک | اورجینال سین

لینک گمشده Missing Link به اندازه دیگر آثار لایکا عمیق نیست، اما در طول ۹۰ دقیقه نمایش با دیالوگ‌های چرب و نرم و تکنیک استاپ موشن زیبای آن سرگرم خواهید شد.

ریچارد ویتاکر | آستین کرونیکل

بیش از هر چیز، انیمیشن لینک گمشده یک اثر عالی در بین آثار لایکاست که از اکشن، ماجراجویی و داستان‌های خالصانه‌ای دربارهٔ بزرگ شدن تشکیل شده است.

مت زولر سایتز | راجر ایبرت دات کام

نتیجهٔ نهایی این کار یک داستان‌سرایی آرام و در عین‌حال تجربه‌ای به شدت قابل‌لمس را به نمایش می‌گذارد. 

دیوید سیمز | آتلانتیک

لینک گمشده Missing Link مملو از شخصیت‌های رنگارنگ، طراحی موجودات خلاقانه و صحنه‌های بسیار دیدنی در کارنامهٔ لایکا است. 

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.