با انتشار رسمی ایده هنری آواتار ۲ Avatar که حاکی از وجود جهان و موجودات جدید است، سینماروها که مدت‌ها در انتظار دنبالهٔ پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۰۹ بودند، از خبر ساخت فیلم مطمئن شدند.
حساب کاربری رسمی رسانه اجتماعی آواتار، چهار تصویر اختصاصی از طرح نهایی آواتار ۲ را همراه با این پیغام برای طرفداران منتشر کرده است: «تنها قرار نیست به پندورا بازگردید ــ قسمت‌های جدید جهان را کشف خواهید کرد». جیمز کامرون چیزهایی دربارهٔ کشف دنیاهای زیر آب در آواتار ۲ گفته است. 
در حال حاضر کامرون در حال توسعهٔ چهار دنباله برای آواتار است. حدود ۱۰ سال پیش اولین قسمت این فیلم منتشر شد و تا پیش از اکران انتقام‌جویان: پایان بازی در تابستان گذشته، لقب پرفروش‌ترین فیلم در سراسر جهان را داشت. 

به دلیل ساخت دنباله‌های بیشتر و تکنولوژی جدیدی که برای تولید صحنه‌های وسیع زیر آب لازم بود، ساخت و اکران این فیلم به تعویق انداخت. 
کامرون گفت: «از سال ۲۰۱۳ تاکنون بیش از هر چیز مشغول طراحی همهٔ جهان‌ها در چهار فیلم جدید بوده‌ایم. متن و فیلم‌نامهٔ هر چهار فیلم آماده است. فیلم‌های ۲ و ۳ و قسمت اول فیلم ۴ ضبط شده است. کار ما با لایواکشن تقریبا تمام شده است. در فصل بهار چند ماهی در نیوزلند خواهیم بود و طبق برنامه پیش می‌رویم».
تعداد زیادی از عوامل قسمت اول در دنبالهٔ آواتار نیز حضور خواهند داشت: سم ورثینگتون، زویی سالدانیا و سیگورنی ویور. کیت وینسلت، اونا چاپلین و وین دیزل چهره‌های جدید این مجموعه خواهند بود.
تاریخ اکران آواتار ۲ و قسمت‌های بعدی به ترتیب برای ۱۷ دسامبر ۲۰۲۱، ۲۰۲۳، ۲۰۲۵ و ۲۰۲۷ برنامه‌ریزی شده است. 
این مقاله برگرفته از نوشته زک شارف در سایت indiewire.com است.