مجله نماوا: فیلمی متفاوت در نسبت با سینمای ایران. فیلمی متفاوت که از تماشای آن پشیمان نخواهید شد. همهی این تعریفها در مورد تومان درست است؛ با یک فیلم متفاوت طرفیم. «تومانِ» مرتضی فرشباف اولین نمایشش را در فجر ۹۸ تجربه کرد؛ فیلم داستان مردی به نام داوود را روایت میکند که معتاد به شرطبندیست …
مجله نماوا، سحر عصرآزاد مرتضی فرشباف، کارگردان مستقل جوانی است که تحصیل آکادمیک در رشته کارگردانی را با تجربه عملی حضور در کارگاههای فیلمسازی زندهیاد عباس کیارستمی پیوند زده است. مستند «درخت سفید» و فیلم کوتاه «باد هرکجا بخواهد میوزد» از تجربههای اولیه او محسوب میشوند که بعدتر فیلمهای بلند «سوگ»، «بهمن» و «تومان» نیز …
مجله نماوا، نیما بهدادی مهر بسیاری از ما جمله «قمار انتها ندارد» را بارها شنیدهایم و روایتهای خاصی از افرادی به گوشمان خورده که با قمار ثروتی به هم زدهاند یا در راه خماری قمار همه چیزشان را از دست دادهاند. شخصیت داوود با بازی میرسعید مولویان در فیلم تومان به کارگردانی مرتضی فرشباف از …
مجله نماوا، رضا صائمی «تومان» به کارگردانی مرتضی فرشباف، نمونهای از یک فیلم مدرن تجربهگراست که دو مولفه مهم در صورتبندی آن بیش از هر عنصر دیگری دخیل است؛ یکی شخصیتمحور بودن به جای الگوی کلاسیک قصهگویی و دیگری برجستگی میزانسن و اهمیت جغرافیا. انتخاب گنبدکاووس به عنوان مکان و لوکیشن فیلم سلیقهای نبوده دقیقا …
مجله نماوا، محسن جعفری راد یک: فیلم تومان از تجربهگراترین فیلمهای یک دههی اخیر است. تجربهگرایی که پسند مخاطب عام را هم مد نظر قرار داده و کاملا میتواند هم برای مخاطب خاص و هم مخاطب عام دلنشین باشد. مرتضی فرشباف فیلمی ساخته که اگر بعد از این هم فیلمی نسازد، همین یک تومان! کافی …