مجله نماوا، محمد تقی‌زاده

«پنگوئن‌های ماداگاسکار» عنوان مجموعه تلویزیونی است که در سه فصل و ۱۴۹ اپیزود از سوی کمپانی دریم ورکز پخش شده و تا به حال چندین نسخه سینمایی نیز از این انیمیشن جذاب و تماشایی ارائه شده است. گونه این محصولِ پویانمایی شناخته‌شده آمریکایی، ماجراجویی و اکشن است و تمهیدات طراحی شده از سوی سازندگان برای هیجان‌انگیزکردن صحنه‌های اکشن و موقعیت‌های ماجراجویانه همانند آثار سینمایی مهیج این ژانر از آب درآمده است و تاثیر الگوپذیری سینمای اکشن آمریکایی در این انیمیشن به خوبی قابل ردیابی است البته همه این تمهیدات با ظرافت و متناسب با روحیه کودکان تعبیه شده، اما این حجم از تعقیب و گریز، قهرمان‌پروری و شخصیت‌پردازی‌های متنوع در یک انیمشن کودکانه جالب توجه به نظر می‌رسد.

شخصیت‌های اصلی کارتون پنگوئن‌های ماداگاسکار، ۴ پنگوئن هستند که بنا به فراخور موقعیت‌های مختلف، فرصتی برای نمایش کارهای شگفت‌انگیز و مأموریت‌هایشان پیدا می‌کنند. ویژگی‌های متمایز و متفاوت این چهار شخصیت یکی از دلایل جذابیت کارتون و البته پیشبرد داستان است به نحوی‌که در بسیاری از مواقع همین خصوصیات فردی پنگوئن‌ها باعث گره‌گشایی داستان و پیروزی در مبارزات و ماموریت‌‌ها شده است. «اسپیکر» به عنوان لیدر و فرمانده گروه است که به دلایل ویژگی‌های کاریزماتیک، اعضای گروه حساب ویژه‌ای روی او باز کرده و حرف شنوی زیادی از وی دارند. «کُواسکی»، نفر دوم گروه ماداگاسکار و به نوعی نفر اول گروه از لحاظ ایده‌پردازی و طراحی نقشه است به طوری‌که از او به عنوان مغز متفکر گروه یاد می‌شود. «پِرایوِت»، جوان‌ترین عضو گروه و به نوعی سوگلی گروه است که در بسیاری از بزنگاه‌ها راهگشای حل مشکلات است، سادگی پرایوت در برخی مواقع باعث شده تا پنگوئن‌های ماداگاسکار تا نابودی نیز پیش روند. «ریکو»، عضو گنگ گروه است که توانایی صحبت کردن ندارد ولی به شدت مایل است اشیای پیرامون را ببلعد. علاقه او به ماهی که در کارتون با بیان کلمه «فیش» عنوان می‌شود که یکی از راه‌‌های شناسایی ریکو است.

توجه به جزئیات عمیق روانشناسانه در قالب یک انیمیشن کودکانه از برجسته‌ترین نکاتی است که در محصولات پویانمایی همچون «پنگوئن‌های ماداگاسکار» توجه منتقدان و مخاطبان را به خود جلب کرده است. همکاری و  کار گروهی، قهرمان‌پروری و روحیه شکست‌ناپذیری و پبروزی خواهی، توجه به هم‌نوع و احساسات و عواطف اطرافیان از جمله رفتارهای آموزشی این انیمیشن است که به طور نغز و ظریف در درام هیجان انگیز داستان طراحی شده است. تیم ورک گروه اصلی «پنگوئن‌های ماداگاسکار» که با هدف نجات هم‌نوعان خود، هر خطری را به جان می‌خرند در کنار روحیه سلحشوری و پیروزی‌خواهی هر کدام از این اعضا نمونه بارز این موارد است که در نسخه سینمایی آن به نمایش درآمده است و یا به دیالوگی که یکی از پنگوئن‌ها در برابر اسپیکر می‌گوید که «هرگز تنها شنا نکن» و این جمله کوتاه و عمیق را به عنوان قانون پنگوئن‌ها عنوان می‌کند، اشاره کرد که به نوعی توجه به هم‌نوع و روحیه جمعی و کارگروهی را تداعی کرده است. فراز و فرودهای دراماتیک شخصیت‌ها باعث شده که نوع قهرمان و شخصیت‌پردازی در این انیمیشن به مثابه قهرمان‌های کمیک بوک‌های مارول از جمله مرد عنکبوتی نباشد چرا که در این‌جا با قهرمان‌های دست یافتنی مواجه هستیم که پیروزی‌های خود را در پس شکست‌های خود کسب کرده‌اند و با اینکه فرجام پیروزمندانه‌ای دارند اما در طول داستان بارها طعم تلخ شکست را چشیده‌اند.

در مجموع باید «پنگوئن‌های ماداگاسکار» را از جمله آثار موفق کمپانی دریم ورکس و نیکلودین به عنوان اصلی‌ترین رقبای غول‌های انیمیشن‌سازی جهان دانست. مجموعه‌ای که هم در نسخه سینمایی و هم در نسخه‌های تلویزیونی‌اش توانست نظر منتقدان و تماشاگران را جلب کند و با وجود برخی فراز و فرودها در کیفیت قسمت‌های مختلف، در مجموع نمره قبولی کسب کرده‌اند. نفس حضور پنگوئن‌ها به عنوان موجوداتی با مزه و کمیک از برگ‌برنده‌‌های اولیه این محصول پویانمایی بوده که باعث شده حدود ۱۵۰ اپیزود تلویزیونی و چند نسخه سینمایی جذاب از این شخصیت‌ها ارائه و پرتماشاگر شود.

تماشای «پنگوئن‌های ماداگاسکار» در نماوا