مجله نماوا، آزاده کفاشی

    مستند «مینی­مالیست­‌ها» سؤال مهمی را مطرح می­‌کند: «واقعا ما به همه آن چیزهایی که دور و بر خود جمع می‌کنیم، نیاز داریم؟» این البته سؤالی است که راه را برای سؤال­‌های بعدی باز می­‌کند. تایلر داردن در «فایت کلاب» می­‌گفت آدم­‌ها چیزهایی را می­‌خرند که به آن نیازی ندارند، آن هم با پولی که ندارند برای این‌که کسانی را تحت تأثیر قرار دهند که اصلاً دوستشان ندارند.

   اگر ما به تک‌­تک کشوها و کمدها و سوراخ­‌های خانه‌­مان سرک بکشیم، وسایل بی‌­فایده‌­ای پیدا می­‌کنیم که با صرف پول و وقت خریده‌­ایم. حالا سؤال اصلی این است که آیا خوشحال‌­تر شده‌­ایم؟ این بود همه‌­ی آن­‌ چیزهایی که می­‌خواستیم زندگی‌­­مان را به کمک‌­شان پرکنیم؟

     رایان و گاش به این نتیجه رسیده­‌اند که باید زندگی خود را ساده‌­تر کنند و بروند دنبال همان شعار معروف مینیمالیست­‌ها: «کم هم زیاد است.» البته شیوه‌­ای که آن­ها برگزیده‌­اند با روش تایلر داردن که برای خلاص شدن از دست اسباب و وسایل اضافی، آپارتمان همزادش را منفجر می­‌کند تفاوت دارد. ولی واقعیت این است که اگر آدم نداند که در زندگی چی می­‌خواهد آن­‌وقت دور و برش پر می‌­شود از چیزهایی که لازم‌شان ندارد و هیچ­‌وقت هم نه احساس کامل بودن دارد نه این‌که راضی می­‌شود. البته که همیشه راه‌­های ساده‌­تری هم هست.

   در دنیای مدرن ما با رسانه‌­هایی احاطه شده­‌ایم که به جای نیازهای واقعی با تحریک امیال‌مان، نیازهای کاذب ایجاد می‌­کنند. جایی هست که رایان پس از مرگ مادرش به خانه­‌ی او می‌­رود و در میان وسایل بی‌­شماری که مادر در طول سالیان جمع‌­آوری کرده به دنبال خاطرات مشترک‌شان می­‌گردد. ولی نکته این­جاست که برخلاف آن‌چه تصور می‌­کنیم لا­به­‌لای خرت و پرت‌­هایی که می­‌خریم هیچ خاطره‌­ای جا نمی­‌ماند. همه­‌ی تبلیغاتی که ما را مجبور می‌­کند چیزهایی را بخریم که نیاز نداریم به زیان احساس­‌های حقیقی انسان و روابط اجتماعی واقعی او تمام می‌شود.

   امروزه رسانه­‌ها از طریق بازخوردهایمان در شبکه‌­های اجتماعی مثل اینستاگرام علاقه­ و سلیقه‌­مان را شناسایی می­‌کنند و از این‌­رو تبلیغات و بازاریابی­‌هایشان به صورت هوشمند طراحی می‌شود. حتی به وسیله‌­ی گوشی همراهی که در جیب‌مان است ردیایی می­‌کنند که از کنار کدام بیلبورد یا ویترین کدام فروشگاه رد شده‌­ایم. در نگاه اول این میزان از تحت کنترل بودن به نظر ترسناک می‌­آید. بسیاری از اقتصاددان­‌ها معتقدند که درجاتی از ناعقلانیت، رؤیاپردازی، میل و آرزو در تجربه­‌ی مصرف و خرید نهفته است. به این معنی که اقتصاددان‌­ها مفهوم مصرف­‌کننده در معنای اقتصادی آن به عنوان فرد حساب­گر و عاقلی که فقط براساس نیازهایش خرید می­‌کند را نفی می‌­کنند.

مهم این است که ما از خود بپرسیم چه عواملی ما را به خرید کردن وا می‌­دارند:

  • سبک زندگی
  • آگهی تجاری
  • تصمیم یا انتخاب خودمان

     همیشه لازم است کمی به عقب برگردیم. در مستند «مینی­مالیست­‌ها»، رایان و گاش زندگی خود را مرور می‌کنند. این که از کجا به نقطه‌­ای که حالا ایستاده‌­­اند، رسیده‌­اند و این که رؤیای آمریکایی چقدر در سبک زندگی­ و انتخاب­‌ها و تصمیم‌­هایشان نقش داشته. واقعیت این است که سبک زندگی رابطه­‌ی معناداری با مصرف دارد. حتی به نوعی می‌­شود گفت که ما به نوعی خودمان را با چیزهایی که می‌­خریم، تعریف می­‌کنیم. مینی­مال بودن در زندگی شاید فقط یک سبک نباشد. یک­‌جور مکانیسم بازنمایی هویت هم هست. رایان و گاش وقتی تصمیم می­‌گیرند با به کارگیری عقل و منطق و ذوق و سلیقه­‌ی خود کنترل اشیایی را که زندگی‌­شان را پر­ کرده‌­اند به دست بگیرند، هویت خود را هم از نو تعریف می‌­کنند. برای همین است که احساس آزادی می‌­کنند. تمام آن­هایی هم که در این مستند صحبت می­‌کنند و از سبک زندگی مینی­مالیستی خود خوشحالند، همین حس را دارند: آزادی. چرا که دیگر خود را تحت تسلط رسانه‌­ها و تبلیغاتشان نمی‌­بینند. تصور این که همیشه در بیرون از دنیای شخصی آدم تیمی نشسته‌­اند و برای شکل‌­دادن به ذوق و سلیقه‌­اش نقشه می­‌کشند، وحشتناک است. می‌­توان تصمیم گرفت که به تمام آن تیم‌­های تبلیغاتی که فکر می‌­کنند باید بنشینند و برای ما نیازهای کاذب ایجاد کنند، بی‌­اعتنا بود و معیارهای فردی را ملاک قرار داد. این‌طوری احتمالاً دور و برمان کمتر با خرت و پرت­‌های بی‌­فایده و بی‌­معنی شلوغ می‌­شود.

 این دو دوست، رایان و گاش، خیلی هم بلندپرواز نیستند. کاری به کار محیط‌ زیست ندارند که مثلاً مصرف‌گرایی می­‌تواند چه اثر مخربی بر منابع طبیعی و کره­‌ی زمین بگذارد. دغدغه‌­شان تنها این است که چطور می‌­توان تنها اشیایی را نگه داشت که در زندگی روزمره کاربرد دارد و باقی را دور ریخت. هدف این است که چطور می‌­توان با زندگی مینی­مالیستی کمی خوشحال‌­تر بود. همین.

تماشای این مستند در نماوا