مجله نماوا، محمد تقی‌زاده

پوستر فیلم نشان از انیمیشنی از جنس کارتون‌های جذاب پیکسار و دیزنی دارد و حضور خاویر باردم در لیست هنرپیشه‌های فیلم حکایت از فیلمی دراماتیک و جدی! این نخستین چالش کنجکاوبرانگیز کارگردان‌های فیلم اولی جاش گوردن و ویل اسپک آمریکایی بوده است اما در واقع «لایل، لایل، کروکودیل» یک فیلم انیمیشن جذاب از سونی پیکچرز است که تصویری از خیال و واقعیت، کارتون و فیلم، ترس و شجاعت، عشق و نفرت و سایر تناقض‌های زندگی معاصر را نشانمان می‌دهد.

حضور خیالی و پنهانی یک موجود ماورایی در فیلم‌ها و انیمیشن‌های مشابه زیادی دیده شده اما تفاوت این اثر با دیگر آثار اینچنینی به رویکرد فیلمساز و فلسفه‌ داستانی مربوط می‌شود که در بطن اثر پنهان و به درستی القا می‌شود. ترس  به عنوان یکی از تم‌های قدرتمند و تاثیرگذار «لایل، لایل کروکودیل» از ابتدا باعث تعلیق داستان و پیشبرد انگیزه‌‌های کاراکترهای داستانی می‌شود و در نهایت نیز با راهکاری منطقی و انسانی از سوی نقش اول داستان که همان کروکودیل عجیب و غریب است باعث خلق یک فینال جذاب، باورپذیر و تاثیرگذار می‌شود.

 مسیر کلی داستان، از الگوی فیلمنامه‌های کلاسیک پیروی می‌کند نقاط عطف و فرار و فرودهای به موقع دراماتیک دارد و ضدقهرمان و قهرمان‌های آن همانند الگوی فیلمنامه‌نویسی در بزنگاه‌ها باعث تغییر مسیر و یا ایجاد انگیزه در شخصیت‌ها یا منطق در مسیر درام می‌شوند. نکته مهم و حایز اهمیت در شخصیت‌پردازی قهرمان و ضدقهرمان این اثر به زمینی بودن و باورپذیر بودن آن مربوط می‌شود، قهرمان فیلم در برخی کنش‌ها غیراخلاقی و غیرانسانی عمل می‌کند و بدمن فیلم در بزنگاه‌هایی از خود رفتار انسانی و همدلی‌برانگیز بروز می‌دهد تا الگوی قهرمان سفید سفید و ضدقهرمان سیاه سیاه که در آثار زرد و شبه‌هالیوودی سراغ داشتیم در این فیلم تکرار نشود و این یکی از امتیازات ویژه فیلم در سمپاتیک بودن ضد قهرمان و قهرمان آن است.

از نظر فنی، «لایل،لایل، کروکودیل» اثری سطح بالا و باکیفیت از آب درآمده، نوع فیلمبرداری، رنگ و نور، طراحی لباس و صحنه و تدوین فیلم باعث شده به اثری جذاب، خوش آب و رنگ و همراه‌کننده بدل شود که کودک و بزرگسال را درگیر قصه پرکشمکش، هیجان‌انگیز و پرمفهوم خود کند. تدوین نقش مهمی در خوش ریتم شدن فیلم داشته به طوریکه ضرباهنگ اثر همسو با تم لحظات کند و تند می‌شود در لحظات پرهیجان شاهد ریتم تند، فیلمبرداری پرتقطیع و تعدد پلان‌های جذاب هستیم در حالیکه در مواقعی که فیلمساز می‌خواهد خیلی راحت و بدون شهار با تماشاگرش سخن بگوید ریتم اثر نیز آرام و توجهات به مفاهیم مطرح شده شخصیت‌ها معطوف می‌شود.

خاویر باردم از جمله جذاب‌ترین و قدرتمندترین بازیگران حال حاضر دنیا محسوب می‌شود که یک بار برای فیلم «جایی برای پیرمردها نیست» موفق به دریافت اسکار و یک بار برای فیلم «بیوتفول» (زیبا) موفق به کسب جایزه بهترین بازیگری کن شد. حضور باردم در این فیلم به خودی خود برای طرفداران بی‌شمار وی کنجکاوبرانگیز و تماشایی است به خصوص اینکه طرفداران جدی‌تر وی و سینما بدانند که نقش باردم با سایر نقش‌های وی تفاوت بسیاری دارد و او در یک نقش فانتزی و به نسبت غیرجدی ایفای نقش کرده که با توجه به کارنامه باردم و حضور در فیلم‌های خشن، تراژیک و دراماتیک، حضور وی در نقش «هکتور» در فیلم انیمیشن «لایل، لایل، کروکودیل» دیدنی و متفاوت از آب درآمده است.

فلسفه انسانی و نگاه ویژه و همدلی برانگیزی که فیلمساز به حیوانات داشته باعث شده این اثر فراتر از یک فیلم سرگرم‌کننده و یکبار مصرف به نظر برسد، به خصوص اینکه فیلمساز توانسته در طول ۱۰۶ دقیقه‌ای فیلم کودک و بزرگسال را به طور توامان میخکوب کند و با تمهیدات بصری و کشش داستانی جذابیت‌‌های یک اثر سینمایی سرگرم‌کننده و پیام‌دهنده را با هم داشته باشد.

از نظر وبسایت‌های سینمایی مختلف نیز این فیلم به طور کلی نقدهای مثبتی از سوی منتقدان دریافت کرده که با تحسین از جلوه‌های بصری، بازی باردم و اجرای مندز برای خوانندگی در نقش لایل، ۱۴۶ میلیون دلار در سراسر جهان در مقابل بودجه ۵۰ میلیون دلاری فروش داشت و از نظر اقتصادی نیز فیلمی به صرفه برای کارگردان سازندگان آن بوده است.

درمجموع می‌توان «لایل، لایل، کروکودیل» را از جمله فیلم‌های برتر ۲۰۲۲ دانست که قادر به جذب و جلب توجه توامان کودکان و بزرگسالان بوده است و برای تماشای خانوادگی اثری قابل پیشنهاد است. فیلمی که در حدود دو ساعت شما را از دنیای خسته‌کننده و روزمرگی‌ها نجات می‌دهد و غرق در صدا، موسیقی، زیبایی و رفتارهای انسانی و همدلی برانگیز می‌کند. اثری که علاوه بر سرگرم‌ کردن تماشاگر خود را در زیرلایه‌‌های داستانی‌اش درگیر فلسفه‌های چالش‌برانگیز انسان معاصر همچون ترس، خانواده، انسانیت، مهاجرت، حیوان‌دوستی و رؤیابافی و فرار از ترس و ناراحتی خواهد کرد.

تماشای فیلم لایل، لایل، کروکودیل در نماوا