مجله نماوا، مهگان فرهنگ

فیلم «قهرمانان کوچک» تولید سال ۹۵ و ساخته حسین قناعت است. این فیلم برای کودکان ساخته شده و علاوه بر ترسیم و بیان جهان کودکانه یک فیلم خانوادگی است. یکی از مهمترین نکات درباره‌ی این فیلم حضور یوسف کرمی در آن است؛ یوسف کرمی قهرمان ملی و جهانی تکواندوی ایران. او برنده دو مدال طلا و دو برنز جهانی، برنز المپیک آتن، مدال طلای بازی‌های آسیایی دوحه و بازی‌های آسیایی گوانگ‌ژو است. حضور یوسف کرمی و رزمی کار بودن بچه‌ها در فیلم از نکات جالب و تاثیرگذار است و حتی می‌توان گفت وجه اکشن به فیلم داده است. این فیلم  در سی امین جشنواره فیلم های کودک و نوجوان اصفهان موفق به دریافت پروانه زرین بهترین فیلم شد.

«قهرمانان کوچک» به لحاظ کیفیت ساخت، یک اثر استاندارد محسوب می شود؛ قصه ساده با فراز و فرودهای مناسب، فضای فانتزی، حضور چهره‌های آشنا در میان بازیگران بزرگسال، حضور یک قهرمان ملی و تعامل خوب او با بچه‌ها و از همه مهمتر یکسان بودن توجه به دختران و پسران در شخصیت‌پردازی منجر به ساخت فیلمی خوب با محوریت خانواده شده است.

وجه فانتزی فیلم با غول چراغ جادو وآرزوهایی که قهرمان قصه می کند، از آن وجوهی است که برای مخاطبان فانتزی دوست‌داشتنی است.

غول چراغ جادو در فیلم و جهان کودکانه به کودک اجازه می‌دهد که تخیل خود را پرورش دهد. در باره‌ی این فیلم باید گفت که از کنار صحنه های رزمی آن  نباید به راحتی گذشت، این بازی‌ها آنقدر خوب و قوی از آب در آمده‌اند و به هیجان فیلم کمک کرده‌اند که قطعا مخاطب فیلم در سالن سینما و یا مقابل تلویزیون به وجد خواهد آمد. در طول تاریخ سینمای کودک و نوجوان فیلم‌هایی که از بازی‌های ورزشی و یا چهره‌ی ورزشکاران در آن استفاده شده است، همیشه توان ایجاد ارتباط و تاثیرگذاری بالایی بر مخاطب خود، به‌ویژه کودک ونوجوان داشته است.

قهرمانان کوچک پوستر

شباهت شخصیت‌های فیلم و مخاطبان

مهم‌ترین ویژگی شخصیت‌های فیلم «قهرمانان کوچک»، امیرکیان، ایمان، پارسیا ویاس به عنوان شخصیت‌ها یا همان قهرمان‌های اصلی قصه، این است که به مخاطبانِ خود، بسیار شبیه‌اند؛ ضمن اینکه تاکید بر ورزش و تحرک فیزیکی در فیلم بسیار بالاست و همین، هیجان و قدرت بالایی به ریتم فیلم می‌دهد. قهرمانان فیلم آگاه به مسایل روزاطراف‌شان هستند، بسیار خوب به کار گروهی می‌پردازند، از رسانه‌ها و رایانه و مسایل جدید نیز بسیار آگاهند. این قهرمانان کوچک، در فیلم جز انسان‌های عاقل و دلسوز که برای نجات خانواده و احترام به تولیدات کشورشان، تلاش می‌کنند، نیستند. فیلم  که با منطق و تاکید بر اخلاق‌گرایی، هم در سینمای کودک و نوجوان ایران موفق می‌شود، هم کودکان با آن ارتباط بسیارخوبی می‌گیرند، اقبال عمومی را هم به خود جلب می‌کند و مورد تایید مخاطب عام نیز می‌شود. فیلمی که با فضای شاد، با تاکید بر استفاده از کالای ملی و پرهیز از خرید اجناس خارجی (که شعار ملی مورد توجه در سال‌های قبل از ساخت فیلم و همان سال‌ نیز بود) به خوبی پیش می‌رود.

مهم‌ترین مساله در کار برای کودکان و نوجوانان، شناخت صحیح دنیای آن‌ها و درک آن‌هاست. این روزها فاصله‌ی بین گروه‌های سنی کودکان ونوجونان و بزرگترها خیلی زود تغییرمی‌کند؛ به این مفهوم که در فاصله‌ی کمی اطلاعات و خصوصیات و خلق و خوها تغییرمی‌کند. نباید فراموش کرد که ویژگی‌های کودکان و نوجوانان با یکدیگر فرق دارد و از طرفی یکی از ویژگی کودکان شیطنت، بازیگوشی و پرانرژی بودن و خیال‌پردازی آن‌هاست. پس خالقان آثار کودکان و نوجوانان باید بتوانند شخصیت‌هایی را خلق کنند، که از ویژگی‎های کودکانه پیروی کنند، تا برای آن‌ها چیزی عجیب وغیر واقعی جلوه نکند.

همین‌که کودک بتواند خودش را جای شخصیت بگذارد و با او همذات‌پنداری کند، خالق اثر، داستان‌نویس، فیلمنامه‌نویس، تصویرگر، کارگردان و …قطعا موفق شده است.

خالق اثر یا کارگردان زمانی که بتواند با داستان و با جذابیت شخصیت مؤثر، مخاطب را با خودش همراه کند، در کارش موفق بوده است. این مهم نباید فراموش شود که سینمای کودک و نوجوان نیازبه فیلم هایی دارد که با زبان روز دنیا و کودکانش همسو شود.

تماشای «قهرمانان کوچک» در نماوا