مجله نماوا، نغمه خدابخش

ویروس کرونا شرایطی ویژه برای مردمِ جهان پیش آورد و باعث ایجاد تغییر و تحولاتی در زندگی روزمره شد؛ در این میان سلبریتی‌ها و سوپراستارهایی که همیشه خبرساز بودند نیز از این غائله مستثنی نبودند و چه بسا بیشترین آسیب روحی شامل آنها شد آنهایی که بودن در سرتیتر خبرها از مهمترین کارهای روزمره‌شان بود. با طولانی شدن این پاندمی برخی از افراد مشهور جهان با کارهای متفاوتی اعم از کمک به خیریه‌ها به هدف کمک به مردم عادی و یا بعضا افتادن بر سر زبان‌ها نام خود را یادآور شدند، برخی به دنیای مجازی روی آورده و با برگزاری کنسرت‌های آنلاین سعی در عوض کردن حال و هوای مخاطبان خود کردند و یا با تشکیل کلاس‌هایی آنلاین آنچه می‌دانستند را آموزش دادند و سعی در حفظ ارتباط بین خود و هوادارانشان کردند.

سلنا گومز خواننده و بازیگر آمریکایی که زندگی حرفه‌ای جنجالی دارد، همواره سوژه مورد توجه رسانه‌ها است؛ از نوع عملکرد و کارهای هنری‌اش تا پوشش او در مراسم و محافل هنری موضوع مورد توجه دوربین عکاسان و نوشته‌های خبرنگاران بوده است. به گفته گومز دورانِ سختِ قرنطینه، موجب وارد شدنِ آسیب‌های روحی به او شده و از آنجایی که به خوردنِ غذاعلاقه دارد، بیشتر وقت خود را صرف آشپزی در خانه‌ی شخصی خود به همراه چند تن از اعضای خانواده و دوستانش کرده است. گویا گومز در اینکار مهارت نداشته از این رو پس از مشورت با روانشناس خود تصمیم به یادگیری این حرفه، به‌صورت جدی گرفته است. همین تصمیم، ایده‌ای برای تولید سریال ده اپیزودی «سلنا + سرآشپز» شده اشت.

از آنجایی که آشپزی و پخت و پز در زندگی انسان علاوه بر اهمیتی که به لحاظ تغذیه و سلامت جسم دارد فعالیتی لذت‌بخش محسوب می‌شود اکثر روانشناسان در موارد خاص، بیمارشان را تشویق به آشپزی می‌کنند تا بدین وسیله روحیه و انگیزه از دست رفته را باز یابند.

در عالم هنر، خوانندگی سلنا بیشتر از بازیگری او مورد توجه هوادارانش بوده است؛ با این حال او چند سال پیش اعلام کرد به دلیل مورد استقبال قرار نگرفتن برخی ترانه‌هایش از دنیای خوانندگی فاصله می‌گیرد و به حرفه خود در بازیگری و تهیه‌کنندگی آثار سینمایی می‌پردازد. گومز بعد از آن تصمیم گرفت به‌طور کل از دنیای حرفه‌ای فاصله بگیرد و مدتی بدون دغدغه‌های شغلی استراحت کند و زندگی آرامی داشته باشد، البته در برنامه «سلنا + سرآشپز» اعتراف کرد که بیماری دوقطبی دارد و چه‌بسا تصمیمات متفاوت او ناشی از این بیماری بوده باشد! او اکنون در شرایطی خاص و ویژه در برنامه‌ای منحصر به فرد و استثنایی ظاهر شده است.

سلنا با ایجاد فضایی متفاوت در برنامه آشپزی بار دیگر توجه هوادارانش را به خود جلب کرده و متفاوت از گذشته به ساده‌ترین و واقعی‌ترین شکل ممکن، جلوی دوربین ظاهر می‌شود و به گونه‌ای غیرمتعارف نقش‌آفرینی می‌کند. یک تیم حرفه‌ای با به‌کار گذاشتن دوربین در جاهای مختلف آشپزخانه و خانه‌ی سلنا فیلمبرداری این سریال را از راهِ دور برعهده گرفته و با نصب یک مانیتور بزرگ امکان ارتباط سلنا با سرآشپزهای معروف را فراهم کرده‌اند. در هر قسمت از این برنامه ده اپیزودی یک سرآشپز معروف با سلنا ارتباط گرفته و پیشنهاد پخت غذایی خاص را می‌دهد و هر دو با هم، تمام مراحل تهیه غذا را به نمایش می‌گذارند. این نوع آموزش و به اشتراک گذاری جذابیت خاصی برای مخاطب و به‌خصوص طرفداران برنامه‌های آشپزی دارد.

ارتباط سلنا با سرآشپزها، رفتار ناشیانه او در طرز استفاده از وسایل آشپزخانه، خرابکاری‌هایش حین کار مثل ریختن مواد غذایی، سوزاندن غذا، حال بد او موقع تمیز کردن و قطعه قطعه کردن مرغ و ماهی و اختاپوس و کمک گرفتن از پدربزرگ و مادربزرگ یا دوستانش باعث خلق صحنه‌های جذاب و سرگرم‌کننده می‌شود. سادگی و صداقت سلنا در برخورد با سرآشپزها و در واقع در ارتباط با مخاطب، از نکات قابل توجه شخصیت اوست. سلنا در حین انجام کار سر صحبت را با طرف مقابل، سرآشپز، باز می‌کند و از مسائل متفرقه حرف می‌زند، او سلیقه شخصی‌اش را نه تنها در مورد خوراکی‌ها، بلکه نقطه نظراتش را در مورد مسائل مختلف بیان می‌کند، صادقانه به بیماری و ضعف‌هایش اشاره می‌کند، گویی از طریق این برنامه قصد دارد ارتباطی متفاوت با قبل با هوادارانش برقرار کند و آنچه را که فرصت بیانش تاکنون نبوده، با بیننده در میان بگذارد.

از دیگر نکات مهم این سریال کمک‌های مالی برنامه به خیریه‌های مختلف است. هر سرآشپز خیریه‌ای را که با آن در ارتباط است معرفی می‌کند و سلنا از طرف برنامه مبلغ قابل توجهی به خیریه مورد نظر هدیه می‌دهد. نکته مهم در این بخش نگاهِ سلنا، تولیدکننده و همچنین سرآشپزهای سرشناس و دارای تخصص و نویسنده چند کتاب، به نیازمندان، کودکان و افراد خاص است؛ آنان بخشی از عمر خود را صرف کمک به این گروه کرده‌اند.

با پخش موفق سریال ده قسمتی «سلنا + سرآشپز» از شبکه HBO MAX فصل دوم و سوم این سریال نیز تولید شده است. تولید سری جدید با همان سبک و سیاق فصل اول قطعا نمی‌تواند جذابیت اولیه را داشته و رضایت مخاطب را به همراه داشته باشد. ایده‌های جدید و خلاقیت، لازمه‌ی حفظ جذابیت و پرهیز از کلیشه ای شدن و نیفتادن به ورطه تکرار است.

تماشای این سریال در نماوا