مجله نماوا، فریبا اشوئی

«رسم عاشق‌کشی» یک تراژدی تلخ اجتماعی است که زندگی سخت روستانشینان همجوار جنگل‌های سبز شمال را به تصویر کشیده است. روستانشینانی که به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که در آن سکنی دارند، زندگی و کسب درآمد، از راه‌های قانونی برایشان دشوار و در مواردی غیرممکن شده است. از این رو است که ناچارا به مشاغل ممنوعه، از جمله قطع درختان سبز جنگل و کارگری و خدمت به قاچاقچیان چوب روی آورده‌اند. «رسم عاشق‌کشی» با چند پیرنگ متنوع، طراحی و اجرا شده است. قهرمان اصلی قصه، جلال پسر سالار (زندانی محکوم) است که علیرغم جثه کوچک و توان محدود خود تلاش می‌کند در غیبت پدر، جای خالی او را پر نگاه دارد و نان‌آور و ستون خانواده‌اش باشد. پیرنگ اصلی قصه متمرکز بر همین تلاش‌های اوست. (عرصه این تلاش نیز همچنان خطرکردن و اشتغال به مشاغل غیرقانونی است)

زندگی سخت و طاقت‌فرسای روستانشینان شمال، حضور مافیای قاچاق چوب در خطه شمالی کشور در کنار امکانات محدود ناظران و مامورین دولت، ناکارآمدی و نقص قانون درباره مجازات خاطیان (محکومیت کارگر به جای کشف و برخورد قهری و جزایی با عاملان اصلی قاچاق چوب) و بالاخره قصه عاشقانه جاری بین دختر خاطی و مجری قانون (ماجان و لطیف) از جمله پیرنگ‌های فرعی فیلمنامه هستند که فیلمساز تلاش می‌کند برای سرپا نگه داشتن فیلم خود و تقویت عناصر دراماتیک قصه‌اش به صورت محدود به آنها نیز بپردازد.

انتخاب جنگل‌های شمال کشور آن هم در فصل سرد زمستان، به عنوان بستر جغرافیایی روایت، یکی از برگ‌های برنده و اقدامات شایسته فیلمساز، در راستای باورپذیری بیشتر قصه نزد مخاطب است. این انتخاب و پرداختن به جزئیات زندگی و مشاغل روستانشینان این اقلیم (پختن نان، تولید رشته آش، دامپروری، نقاشی ساختمان، نجاری و..) نشانگر این است که فیلمساز با این اتمسفر بیگانه نبوده و این شناخت او را در پرداخت خوب درامش موفق‌تر ساخته است. «رسم عاشق‌کشی» با طرح داستانی ساده و یک خطی در حقیقت به طرح مسئله‌ی پدیده شومی به نام تخریب محیط‌زیست در کشور می‌پردازد.

فیلم با یک اتفاق آغاز می‌شود و در ادامه به بررسی تبعات آن اتفاق وعوامل به وجود آورنده‌اش، می‌پردازد. نقطه پایانی و اوج درام وقوع یک تراژدی هولناک است. تراژدی‌ای که در آن قانون سلاخی شده و خانواده‌ای نابود می‌شود. این درحالی است که حیات و بقای انگل‌های اقتصادی و اجتماعی همچنان ادامه‌دار است و گونه‌های دیگری از تراژدی با مضامین محوری کم و بیش مشابه، در اقلیم‌های دیگری نیز در حال وقوع است.

تماشای این فیلم در نماوا