مجله نماوا، فرهاد خالدی نیک

نام کیوان علی‌محمدی را با چهار فیلمی که به همراه امید بنکدار ساخت، به یاد می‌آوریم. فیلم‌های «شبانه»، «شبانه روز»، «ارغوان» و «گیلدا» که همگی در رده فیلم‌های روشنفکرانه و مخاطب خاص‌پسند سینمای ایران قرار می‌گرفتند. با «سینما شهر قصه» علی‌محمدی ضمن همکاری با علی‌اکبر حیدری، سعی کرد حال و هوای فیلمش را به ذائقه‌ی مخاطب عام نزدیک کند و حالا با «۲۸۸۸»، علی‌محمدی و حیدری فیلمسازی در قالب ژانر جنگی را تجربه کرده‌اند. فیلمی براساس ماجراهایی واقعی درباره رشادت‌های نیروی پدافند و خلبانان نیروی هوایی ارتش. در خلاصه داستان فیلم آمده است: «بیژن، افسر کنترل شکاری در اتاق تاریک عملیات، در انتظار بازگشت عباس دوران و محمود اسکندری، دو خلبان هواپیما‌های اف ۴ است که برای حمله و بمباران به بغداد حمله کرده‌اند. احتمال بازگشت هواپیما‌ها پنج درصد پیش‌بینی شده و و برای لو نرفتن عملیات، بیژن باید سکوت رادیویی را حفظ کند.»

فیلم در واقع روایت هشت سال جنگ ایران و عراق است و در آن فضای جنگ با نگاهی تازه به تصویر در آمده است. عنوان فیلم پیش از این «سوباشی» بوده که به «۲۸۸۸» تغییر یافته و در آن نام بسیاری از شخصیت‌های مهم زمان جنگ که شهید شده یا رشادت داشته‌اند، مطرح شده است. گفته می‌شود فیلم اثری متفاوت در سینمای دفاع مقدس است و توانسته با تکیه بر جلوه‌های ویژه قابل قبول و البته پرداختن به شخصیت‌های خلبانان دوران جنگ، نسبت به این شهیدان ارجمند، به نوعی ادای دین کند.

در «۲۸۸۸» که فیلمی پربازیگر است، حمیدرضا پگاه در نقش بیژن عاصم، حامد کمیلی در نقش عباس دوران» و سعید چنگیزیان در نقش «منصور کاظمیان ظاهر شده‌اند و بازیگرانی چون هادی حجازی‌فر، امین حیایی، کامبیز دیرباز، سام درخشانی، احمد مهران‌فر، کوروش تهامی، علی اوجی، نرگس محمدی و … در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.