مجله نماوا، فرهاد خالدی نیک

داود بیدل نویسنده و کارگردانی که ساخت فیلم‌های «روزگاری عشق و خیانت» و «تنها» و سریال‌های تلویزیونی «در قصه‌ها زندگی می‌کنند» و «راه و بیراه» را در کارنامه دارد، در جدیدترین اثر سینمایی‌اش، ملودرامی اجتماعی را به تصویر کشیده است. فیلم نمور با فیلمنامه‌ای از نوشین معراجی، درامی است که بر پایه روابط انسانی شکل می‌گیرد. در خلاصه داستان فیلم آمده است: «تالاب رو از زندگی من نقاشی کردند، لجن‌زار و نمور.»

گفته می‌شود فیلم نمور درباره‌ی داود، برادر بزرگتر خانواده است که به اصرار دانیال همراه همسر خود سمیرا و دخترش آرام راهی شمال می‌شود تا پس از پانزده سال با خواهرش دلارام آشتی کند. پس از رسیدن به شمال، دلارام آنها را نمی‌پذیرد و داود تصمیم به بازگشت می‌گیرد، اما دانیال مانع می‌شود و مسئله‌ی مهمی را با او در میان می‌گذارد. 

نمور

داود بیدل براساس آنچه در گفت‌و‌گویی کوتاه با مجله فیلم مطرح کرده، معتقد است: سوء‌تفاهم شاید مهم‌ترین مشکل انسان در روابط با دیگر انسان‌هاست و تنها راه رفع آن گفت‌وگوست. فیلم نمور اشاره به مضمون «بالاخره واقعیت همانند ماه از پشت ابر خود را نمایان خواهد کرد؛ چه تیره باشد، چه روشن» دارد.

فیلم نمور در بندر انزلی و لوکیشن‌های شمال کشور فیلمبرداری شده است و سیدیاسر جعفری، در اولین تجربه تهیه‌کنندگی‌اش در سینما، فیلم را تهیه کرده است. محمدرضا علیمردانی که به دلیل حضور در «نمور» از اجرای فصل آخر برنامه «شب‌های مافیا» انصراف داده بود، بازیگر اصلی فیلم است و بازیگرانی چون سمیرا حسن‌پور، نسیم ادبی، باربَد بابایی و بهاره کیان افشار ایفای سایر نقش‌ها را بر عهده داشته‌اند. نقش‌آفرینی محمدرضا علمیردانی و باربَد بابایی که پیش از این بیشتر در عرصه‌ی صداپیشگی و اجرا فعالیت داشتند، از نکات کنجکاوی برانگیز فیلم است.