مجله نماوا،‌ گلاره محمدی

فیلم سینمایی «علف زار» نخستین تجربه کارگردانی فیلم بلند سینمایی توسط کاظم دانشی است. دانشی که در رشته کارگردانی تئاتر تحصیل کرده، در کارنامه‌اش فیلم‌های کوتاهی چون «راحانا»، «پرتقال»، «بادکنک‌های رنگی»، «مثل تو و محدوده یک درجه» را در مقام کارگردان دارد. او برای این فیلم‌ها در جشن تصویر سال، جشنواره‌های فیلم کوتاه تهران و فیلم کوتاه نسیم و … جوایزی کسب کرده است.

فیلم علف زار مضمونی اجتماعی و ملتهب دارد که براساس داستانی واقعی ساخته شده و از این رو جزو فیلم های کنجکاوی برانگیز چهلمین جشنواره فیلم فجر به حساب می‌آید. یکی از نکات جالب توجه در این فیلم حضور بهرام رادان، بازیگر شناخته شده سینمای ایران، در مقام تهیه‌کننده است که البته پیش از این هم تجربه تهیه‌کنندگی در سینمای ایران داشته.

سارا بهرامی، پژمان جمشیدی، ستاره پسیانی، ترلان پروانه، مائده طهماسبی، فرخ نعمتی، یسنا میرطهماسب و رویا جاویدنیا از جمله بازیگران این فیلم پربازیگر هستند که حاصل همکاری آنها در کنار یکدیگر می‌تواند جذاب به نظر برسد. از سوی دیگر حضور علی زرنگار به‌عنوان مشاور فیلمنامه در این فیلم می‌تواند امتیازی برای فیلم علف زار محسوب شود. زرنگار که در فیلم‌هایی چون «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» و «بدون تاریخ، بدون امضاء» نویسنده فیلمنامه بود و جوایزی را برای این آثار از آن خود کرد، می‌تواند از اشراف خود بر سوژه‌های اجتماعی در جهت تقویت ساختمان دراماتیک فیلم استفاده کند.

برای یک فیلم اولی قطعاً همکاری با حرفه‌ای‌ها شانس کمی نیست و کاظم دانشی از این شانس به خوبی برخوردار بوده است که بابک کریمی طاری و شیما میرحمیدی پس از تجربه موفق طراحی صحنه و طراحی لباس سریال پرمخاطب «می‌خواهم زنده بمانم» طراحی این فیلم را برعهده داشته‌اند و بهزاد عبدی برای «علف زار» موسیقی ساخته است.