مجله نماوا، گلاره محمدی

فیلم شب طلایی که ابتدا «شمش طلا» نام داشت و در آستانه جشنواره فیلم فجر تغییر نام داد، به موضوع روابط پیچیده درون یک خانواده می‌پردازد که در دوران کرونا با بحرانی جدی مواجه می‌‌شوند.

این اولین فیلم بلند سینمایی یوسف حاتمی‌کیا است که پیش از این تعدادی فیلم مستند و داستانی کوتاه و بلند را کارگردانی کرده است. از آن جمله می‌توان به «چشم جنگ»، «ملاقات شیشه‌ای»، «بازگشت» و مستندی 9 آیتمی از پشت صحنه فیلم «چ» اشاره کرد. او که دانش آموخته سینما با گرایش تدوین از دانشکده سینما و تئاتر است در نخستین تجربه کارگردانی فیلم بلند سینمایی، پدرش ابراهیم حاتمی‌کیا را در مقام تهیه‌کننده در کنار خود داشته است. برای اولین بار است که ابراهیم حاتمی‌کیا به عنوان تهیه‌کننده مستقل در جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

فیلم شب طلایی

حسن معجونی، یکتا ناصر، مریم سعادت، مسعود کرامتی، بهناز جعفری، سوگل خلیق و سینا رازانی از جمله بازیگرانی‌اند که در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند و از دیگر عوامل فیلم می‌توان به محمد رسولی: مدیر فیلمبرداری، میثم معراجی: مدیر تولید، عماد خدابخش: تدوین، امیرحسین حداد: طراح صحنه، گلناز گلشن: طراح لباس و امید گلزاده: طراح گریم اشاره کرد.

در روزهای پیش از آغاز جشنواره، برخی منتقدان درباره محتوای فیلم‌هایی که در جشنواره فیلم فجر قرار است به نمایش درآید، مطالبی را منتشر کردند که باعث اعتراض سازندگان آن فیلم‌ها از جمله یوسف حاتمی‌کیا شد. او در واکنش به دیده شدن فیلمش بدون اطلاع و پیش از زمان نمایش در جشنواره گفته بود: «چه ردای افتخاری است که فیلم‌هایی که در جشنواره حضور دارند را زودتر از زمان پخشش، پنهانی و بدون اجازه سازندگانش ببینیم و دست به قلم شده، در تأیید یا رد آن صفحه‌ای سیاه کنیم؟ امید دارم که رسم امانت‌داری در میانمان هنوز اعتبار داشته باشد و به آن نیز چوب حراج نزنیم.»

اکنون باید منتظر ماند و دید حاتمی‌کیای پسر در اولین فیلم بلند سینمایی‌اش تا چه اندازه مستقل عمل کرده و چقدر سایه و حضور حاتمی‌کیای پدر در کار او دیده می‌شود.