مجله نماوا، فرهاد خالدی نیک

فیلم دسته دختران دومین فیلم منیر قیدی در مقام کارگردان است. نخستین فیلم او «ویلایی‌ها» نام داشت که در جشنواره سی و پنجم به نمایش در آمد و مورد توجه منتقدان و داوران قرار گرفت. فیلمی با موضوع  زنان، همسران و دختران که در حاشیه‌ی جنگ چشم انتظار خبری از عزیزانشان هستند.

در «دسته دختران» قیدی باز هم از حضور زنان در جبهه و جنگ حکایت می‌کند و این بار این زنان، همسران و دختران را مستقیما به درون کارزار جنگ می‌کشاند. زنانی که در روزهای سقوط خرمشهر پا به پای مردان تلاش می‌کنند و نقش تاثیرگذاری در دفاع از این شهر بی‌دفاع ایفا می‌کنند.

دسته دختران

فیلم محصول بنیاد سینمایی فارابی است و فیلمبرداری آن در شهرهای خرمشهر، آبادان، اهواز و تهران انجام شده است. بازیگرانی چون نیکی کریمی، پانته‌آ پناهی‌ها، فرشته حسینی، هدی زین‌العابدین در نقش‌های اصلی «دسته دختران» ظاهر شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که بازی‌های ایشان مورد توجه هیات داوران قرار گیرد. همانطور که بازی ثریا قاسمی در «ویلایی‌ها» مورد توجه قرار گرفته  و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را نصیبش کرده بود.

ابراهیم امینی و میلاد اکبرنژاد، قیدی را در زمینه‌ی نگارش فیلمنامه، همراهی کرده‌اند و ستار اورکی ساخت موسیقی متن فیلم را بر عهده داشته است. فیلمی کنجکاوی برانگیز با جلوه‌های ویژه‌ی فراوان از کارگردانی که نشان داده از دشواری‌های ساخت فیلم‌های جنگی، هراسی به دل راه نمی‌دهد.