مجله نماوا، ایلیا محمدی نیا

فیلم‌های مارول با استقبال روزافزونی که از عمده تولیدات آن می‌شود، دیگر آنقدر اهمیت حیاتی برای تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران آن دارد که هر روز در جست‌وجوی قهرمانان تازه‌ای در این حوزه باشند.

بخش عمده‌ای از این موفقیت بی‌شک مرهون کتاب‌های مصور (کامیک بوک) است که از دل آنها این قهرمانان جان می‌گیرند و بر پرده سینماها می‌آیند. فیلم‌های مارول غالبا داستان‌های ساده و روانی دارند آنچه در این‌گونه از فیلم‌ها حایز اهمیت است ابر قهرمانان جذاب در کنار ویژوال افکت‌های صوتی و بصری چشم‌نوازی است که هرچه باشکوه‌تر باشند مخاطب را راضی‌تر از سالن‌های سینما راهی خانه می‌سازد.

سادگی داستان‌های آثار مارول از دل کتاب‌های مصور می‌آیند. در کتاب‌های مصور کافی‌ست شما خط داستانی کوتاه و جذابی داشته باشید و یک ابرقهرمان که با سایر ابرقهرمانان کتاب‌های دیگر این حوزه هر چه تفاوتش بیشتر باشد جذاب‌تر است. در این کتاب‌ها اولویت با تصویرسازی است. دیگر لازم نیست مخاطب در ذهن خود قهرمان داستان را بازسازی کند، کافی‌ست تصاویر خوش‌رنگ کتاب را ببیند تا مجذوب ابرقهرمانی شود که تصویرسازی حرفه‌ای شکل و شمایلش او را بی‌نیاز از هرگونه تصویرسازی ذهنی  مخاطب از قهرمان کتاب کند .

همین فرمول ساده عینا در غالب آثار سینمایی آثار مارول هم قابل مشاهده است. با این تفاوت که مخاطب کتاب‌های مصور قهرمان کتابی را که خوانده، حال لباسش را در قامت یک بازیگر احتمالا محبوب خود بی‌کم و کاست به نسبت کتاب خواهد دید. مساله مهم اما این است که تا چه زمانی می‌توان ابرقهرمانی ساخت که در عین جذابیت، تازه و نو هم باشند.

به هرحال هر قهرمان و ابرقهرمانی یک تاریخ مصرف دارد و پس از احتمالا تولید چند اثر سینمایی در جغرافیا یا موقعیت و داستان‌های گاه عجیب و غریب طبیعی است دیگر آن جذابیت گذشته را برای جلب مخاطب نداشته باشد. اما هالیوود خاصه سرمایه‌گذاران که این ژانر را پولساز می‌دانند می‌اندیشند چگونه قهرمانان تازه‌ای خلق کنند تا همچنان کیسه‌هاشان پر پول باشد.

 فیلم«جاودانگان» (Eternals)به کارگردانی کلوئی ژائو شاید یکی از نخستین گام‌های این تغییر باشد. در این فیلم ابرقهرمانان ساکنان عصر حاضر نیستند آنها از دل تاریخ شکل‌گیری حیات زمین می‌آیند تا به عنوان نیروهای خیر تقابلی جذاب و نفس‌گیر با نیروهای شر داشته باشند. در واقع شاید بتوان آنها را نیای بزرگ و کهن ابرقهرمانان معاصر شمرد چیزی که احتمالا مخاطب انتظارش را داشت که از گذشته ابرقهرمانانی که می‌بیند، چیزهایی بداند که این موجودات ریشه در چه دودمان یا سلسله‌ای دارند.

حال مارول با فیلم «جاودانگان» برای ابرقهرمانان معاصرخود شناسنامه با هویت و معتبری ساخته که هم آن‌ها بی‌پشت و دودمان نباشند و هم اینکه فضای تازه‌ای با قهرمانان تازه نفسی را سروسامان دهد که بتواند با آدم‌های تازه خود تا مدت‌ها آبشخور خوبی برای سلسله فیلم‌های تولیدی این حوزه باشند. از دیگر نکات جالب توجه فیلم «جاودانگان» حضور ابرقهرمانانی است که ظاهر آنها نشان می‌دهد ریشه‌های آسیایی دارند. همچون کاراکتر «سرسی» (Sersi) که نقش آن را جما چان (Gemma Chan) بازیگر انگلیسی با ریشه چینی-هنگ کنگی برعهده دارد، که در نهایت به عنوان جانشین رهبر معنوی گروه جاودانگان مسولیت بزرگی را در فیلم برعهده می‌گیرد. یا بازیگر دورگه اهل کره جنوبی به نام ما دونگ-سئوک (Ma Dong-seok) که نقش «گیلگمش» را ایفا می‌کند. از طرفی  نقش «فاستوس» (Phastos)را برایان تایری هنری (Brian Tyree Henry) بازیگر سیاه پوست برعهده دارد. همه این‌ها نشان می‌دهد مارول و در نهایت هالیوود همیشه چنته‌ای پر از ایده‌های تازه دارند تا کسب و کار پررونق خود را ادامه دهد. راز موفقیت آنها در این است که سرمایه‌گذاران این گونه آثار همیشه شامه اقتصادی قویی دارند.

تماشای فیلم جاودانگان در نماوا