مجله نماوا، محمد تقی‌زاده

فیلم تصمیم جدایی جدیدترین ساخته پارک چان ووک، فیلمساز کره‌ای است که دوستداران سینما، وی را با سه‌گانه انتقام و فیلم تحسین‌شده «اولد بوی» می‌شناسند. پارک چان ووک اولین آشنایی‌زدایی از فیلم جدید خود با تماشاگران را با تم، موضوع و حال و هوای داستان آغاز می‌کند؛ وی که به ساخت فیلم‌های خشن و بعضا پرهیجان مشهور است در فیلم جدیدش «تصمیم جدایی» سراغ یک داستان جنایی و یک قصه عاشقانه رفته که هیچ ردپایی از آثار خشن و هیجان‌انگیز فیلم‌های قبلی‌اش در آن وجود ندارد. از این رو فیلم در برخی لحظات یادآور نوآرهای کلاسیک آمریکایی است در عین حال که در بعضی سکانس‌ها تداعی‌گر فیلم های عاشقانه‌ آرام به سبک کیم کی دوک است و این نخستین هنرنمایی فیلمساز ۵۹ ساله‌ای است که سعی کرده در وهله نخست از پیش‌بینی و پیش‌گویی‌های کلی و فضاسازی‌های شکل گرفته در ذهن تماشاگر نسبت به فیلم‌هایش آشنایی‌زدایی کند.

شگفتانه دوم پارک چان ووک به نوع روایت و سبک فیلمسازی و قصه‌گویی وی در این اثر مربوط می‌شود؛ داستان دو خطی فیلم را اگر بخوانیم در مواجهه نخست و بدون تاخیر، فضای نوآر و جنایی آثار سینمای کلاسیک آمریکا در ذهن تداعی می‌شود حال آنکه فیلمساز کره‌ای با تغییرات ساختاری و روایی که در داستانگویی طراحی کرده، به خوبی توانسته علاوه بر آشنایی‌زدایی از آن فضا باعث ایجاد نوعی حس شگفتی و جذابیت‌‌های تازه در طی‌کردن مسیر داستان شود و از این رو نیز می‌توان به هنرنمایی منحصر به فرد فیلمساز کره‌ای اذعان کرد.

فیلم تصمیم جدایی

فیلم تصیم جدایی فضایی معمایی دارد و داستان زندگی یک کارآگاه جنایی را روایت می‌کند که در جریان یکی از پرونده‌های جنایی خود وارد یک مسیر تازه در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود می‌شود و این مسیر تازه دگرگونی‌هایی را در رفتار و تفکرات شخصی وی به وجود می‌آورد. در فیلم با چندین داستان جنایی با محوریت یک زن جوان طرف هستیم که قرار است این زن نخ تسبیح این داستانک‌ها باشد و کارآگاه را برای حل معمای قتل مقتولین راهنمایی کند.

فیلم ریتم خوبی دارد و تدوین یکی از امتیازات آن محسوب می‌شود. به طور کلی طرفداران فیلمساز کره‌ای از میزان وسواس و توجه پارک چان ووک به مونتاژ فیلم‌هایش آگاه هستند و در عمده فیلم‌های وی، تدوین از جمله امتیازات قابل تامل آثار به شمار می‌آید. سکانس پایانی فیلم تیر خلاص را به تماشاگر می‌زند و بعد از نزدیک به دو ساعتی که فیلم را تماشا کرده با خاطری سرگردان اما راضی‌کننده تنها می‌گذارد به طوری‌که پایان بندی «تصمیم جدایی» را می‌توان از تاثیرگذارترین فینال‌های سینمای معاصر جهان در یک دهه اخیر به شمار آورد.

«تصمیم جدایی» در جشنواره کن ۲۰۲۲ حضور داشت و جایزه بهترین کارگردانی را برای پارک چان ووک به ارمغان آورد. این فیلم همچنین در اسکار ۲۰۲۳ نیز به‌عنوان نماینده کشور کره از بخت‌های اصلی کسب اسکار خارجی زبان است و گمانه‌زنی‌ها از رقابت سخت میان این فیلم و فیلم «مثلث غم» روبن اوستلوند حکایت دارد.

تماشای آنلاین فیلم تصمیم جدایی در نماوا