مجله نماوا، مهگان فرهنگ

«بیمکس» برای اولین بار با نام «شش ابر قهرمان» در سال ۲۰۱۴ ارایه شد. فیلمی اثر بخش و موفق که تا به امروز هم در میان کودکان و نوجوانان و هم در میان خانواده‌ها شهرت دارد.

دیزنی پلاس اولین سریال تلویزیونی خودش را به نام «بیمکس» در ۶ قسمت کوتاه زیر ده دقیقه‌ای در تابستان امسال ارایه داده که در آن «بیمکس» قهرمان اصلی است و به عنوان یک همراه سلامت شخصی (پرستار سلامت شخصی) به کمک افراد می‌رود. «بیمکس» همان دستاورد هیروهامادا است. هیرو همان نوجوانی که  نابغه رباتیک بود و در فیلم «شش ابر قهرمان» دست به بازسازی دستاورد برادرش تاداشی زد.

هنوز مشخص نیست که چه کسانی از فیلم «شش ابر قهرمان» در این مجموعه هستند، اما دراین فصل حضور خاله‌ی هیرو و خود هیرو درکنار «بیمکس» دیده می‌شود و افرادی که تا قسمت ششم زنجیرواربه هم وصل می‌شوند وفیلمنامه را پیش می‌برند.

«بیمکس» یک همراه سلامت است که به‌صورت یک ربات فعال و توانمند به کمک شهروندان و حتی حیوانات می‌رود. آب نبات چوبی قرمزش را همه جا دارد و این آب نبات چوبی او تبدیل به یک موتیف در این مجموعه و خود او شده است. شاید به این دلیل که آب نبات با طعم شیرینی که دارد و شکلی که در همه‌ی جهان معرفی شده است، به مخاطب شیرینی یک اتفاق را یادآوری کند.

خالق این سریال (فصل اول) هم دان هال است. دان هال، کارگردان و نویسنده‌ی آمریکایی در ایالت آیووا متولد شد. او دانش آموخته ی طراحی و نقاشی ازدانشگاه آیووا است. دان هال پس از به استخدام درآمدن در والت دیزنی آهسته آهسته  به شهرت دست یافت. او در ۱۹۹۹ به عنوان یکی ازنویسندگان در گروه نویسندگان انیمیشن «تارزان» مشغول شد و به مرور پیشرفت کرد. 

دان هال در کارهایی چون «وینی خرسه» و «آخرین اژدها» همکاری داشت و توانست با انیمیشن سینمایی «شش ابر قهرمان) ( Big Hero۶) در سال ۲۰۱۵ اسکار بهترین انیمیشن را به‌دست آورد.

اسکات ادسیت که هنرپیشه، خواننده، رقصنده، صداپیشه، و کمدین اهل آمریکا است، به جای «بیمکس» حرف می‌زند که در فیلم «شش ابر قهرمان» نیز به جای او صحبت کرده بود.

شخصیت بیمکس شخصیتی مهربان و بادکنکی، منعطف با صدایی که ویژه‌ی خودش است، حالا عنوان اصلی سریال را به خود اختصاص داده است. او این توانایی را دارد که پس از آسیب دیدن، چسبی بر روی زخم‌هایش بگذارد و زمانی که شارژ او رو به پایان است، خودش را شارژ کند. اگر چه هیرو می‌تواند او را رصد کند. اما همین قدرت «بیمکس» است که او را محکم و مقتدر نشان می‌دهد. در سریال «بیمکس» او یک همراه سلامت است. هرجا کسی به کمک نیاز داشته باشد به سراغش می‌رود، مانند یک اورژانس رفتار می‌کند. شخصی که کمک می‌خواهد را اسکن می‌کند و به تناسب مشکلی که برای آن شخص پیش آمده است، به او راهنمایی می‌کند. «بیمکس» در جاهایی حتی نیاز می‌بیند که از دیگران نیز راهنمایی بگیرد مانند زمانی که می‌خواهد به «سوفی» کمک کند و برای خرید به فروشگاه می‌رود، از خانم‌هایی که در فروشگاه حضور دارند، می‌پرسد و راهنمایی می‌گیرد.

حضور «بیمکس» یک ضرورت در زندگی معاصر برای یادآوری سلامت و بهداشت اجتماع است. شاید به همین دلیل است که دیزنی آن را در قسمت‌های کوتاه ارایه کرده است که بتواند در زمانی کم (در دورانی که حوصله‌ی افراد کم است و مخاطبان مشتاق دیدن و خواندن مطالب مفید و مختصر هستند)، به افراد اشاره کند که باید به سلامت شخصی خود از همه نظر بپردازند.

سازمان بهداشت جهانیWHO  در تعریف سلامت می‌گوید: سلامت نوعی رفاه كامل جسمی، روانی و اجتماعی است، نه صرفاً فقدان بیماری یا ناتوانی؛ که این مساله‌ی بسیار مهمی است. جهان امروز دارای مشکلات و مسایلی است که همه در همه جای دنیا با مسایل بهداشتی، اجتماعی، روحی و ظهور و شیوع بیماری‌های منطقه‌ای، ملی و یا پاندمیک مانند کورونا روبه‌رو هستند. شخصیت «بیمکس» با حضور مهربانانه، صبور، با اخلاق و آگاه و از همه مهمتر بسیار دلنشین و دوست‌داشتنی در ظاهر نمادی است برای یادآوری سلامت و مراقبت در زندگی. به‌ویژه اینکه به بقیه آب نبات چوبی می‌هد و کام همه را شیرین می‌کند.

فصل  اول سریال «بیمکس» نشان داده که دغدغه‌ی سلامت اجتماع که از سلامت افراد شروع می‌شود در این سریال با زبان شیرین فانتزی و ماجراجویی‌هایی که می‌تواند برای افراد در سنین مختلف بیفتد، بسیار مهم است. 

تماشای «بیمکس» در نماوا