مجله نماوا، محمد تقی‌زاده

انیمیشن آمریکایی The Bad Guys که در ایران به «بچه‌های بد»، «پسرهای بد» و «رفقای بد» ترجمه شده یکی از محصولات جذاب و قابل توجه سینمای آمریکا در حوزه پویانمایی در سال گذشته است که علاوه بر فروش ۲۵۰ میلیون دلاری در گیشه، موفق به قرار گرفتن در جایگاه دوم پرفروش‌ترین انیمیشن‌های سال ۲۰۲۲ جهان شد.

کارگردان فرانسوی این کارتون آمریکایی پیر پرفیل است که از جمله انیماتورهای سرشناس کمپانی دریم ورکس به شمار می‌آید و انیمیشن «بچه‌‌های بد» نخستین تجربه کارگردانی وی در ساخت انیمیشن بلند محسوب می‌شود که با بودجه ۸۰ میلیون دلاری ساخته و موفق به فتح گیشه‌ها با رقمی در حدود ۲۵۰ میلیون دلار در سراسر جهان شد. این محصول دریم ورکس اثری اقتباسی به شمار می‌آید که بر اساس مجموعه‌کتاب‌های کودکانه به همین نام از «آرون بلبی» ساخته‌ و توسط یونیورسال پیکچرز توزیع شده‌است.

یکی از وجوه قابل توجه و تامل کارتون «بچه‌‌های بد»، فیلمنامه قدرتمند آن است که توسط ایتان کوهن نوشته شده است. کوهن از جمله نویسندگان هالیوودی به حساب می‌آید که به طور عمده به نوشتن تریلرهای اکشن شهرت دارد و قبل از نوشتن این انمیشن، «کارتون ماداگاسکار: فرار به آفریقا» را نیز به نگارش در آورده بود از این رو تم مهیج و پرافت و خیز این محصول پویانمایی در وهله نخست به فیلمنامه جذاب و همراه‌کننده کوهن برمی‌گردد که با کارگردانی پیر پرفیل به خوبی قوت و قوام یافته است.

انمیشن «بچه‌های بد» در دو بُعد ساختاری ومحتوایی درخشان ظاهر شده و به نظر می‌رسد که دلیل استقبال جهانی از این محصول همین ابعاد قابل توجه ساختاری و محتوایی باشد. از جنبه ساختاری، سازندگان اثر به خوبی توانستند تمپو و ضرباهنگ جذابی را برای آن طراحی کنند به نحوی که در طول ۱۰۰ دقیقه نمایش اثر به هیچ وجه احساس ملال و خستگی به تماشاگر کودک که به نسبت کم‌حوصله‌تر نیز است و نیاز به جذابیت بصری و کشش داستانی بیشتری دارد، دست نمی‌دهد. تمهیدات قصه‌گویی فیلم از جمله حضور شخصیت‌های متنوع و مختلف از گرگ و روباه و رُتیل تا کوسه و مار و خوکچه‌هندی باعث شده که داستان فیلم برای مخاطب همراه‌کننده و جذاب‌تر به نظر برسد، از سوی دیگر پیرنگ‌های روایی قصه اصلی و عملیات‌های مهیج و پرافت و خیز انیمیشن نیز باعث هیجان و همراهی بیشتر کار شده است. اما از جنبه محتوایی می‌توان «بچه‌‌های بد» را یکی از آموزنده‌ترین کارتون‌‌های سال‌های اخیر دانست جایی که بدون اغراق، تصنع، شعار و زیاده‌گویی، بدی و خوبی را برای تماشاگر ترسیم و نفس خوبی و رذالت را به بهترین شکل به نمایش در می‌آورد. تحول شخصیت اصلی فیلم که مدت‌های به یک چهره بدجنس و بذهکار شهرت داشته به کاراکتری که حس خوب بودن و شریف‌بودن را در یک لحظه با تمام وجودش حس کرده از جذاب‌ترین بخش‌های این کارتون است که می‌تواند علاوه برکودکان برای بزرگسالان نیز آموزنده و جالب توجه باشد.

علاوه بر موفقیت در گیشه و درخشش محتوا و ساختار انیمیشن «بچه‌‌های بد»، این کارتون توانسته از منتقدان نیز نمره خوبی بدست آورد و توجه مطبوعات و وبسایت‌های سینمایی را به خود جلب کند به گونه‌ای که در وبسایت روتن تومیتو امتیاز ۸۸ درصد، در متاکریتیک ۶۴ درصد و مخاطبان مراکز نظرسنجی سینمااسکوپ و پست تراک به ترتیب درجه A و امتیاز ۴ از ۵ به کارتون اختصاص دادند. نویسندگان سینمایی دو نشریه معتبر واشنگتن پست و گاردین نیز فیلم را پسندید و درباره آن ریویو‌های نسبتا طولانی نوشتند.

تماشای «بچه‌های بد» در نماوا