مجله نماوا، فرهاد خالدی نیک

مستند بایرن مونیخ: راز پشت یک افسانه (FC Bayern Behind The Legend) مستند ورزشی شش قسمتی، محصول کشور آلمان است که در سال ۲۰۲۱ با همکاری سرویس آمازون و به کارگردانی سیمون ورهوفن و نپوموک فیشر و به تهیه‌کنندگی سیمون ورهوفن، کویرین برگ، کریستین گامپ و مکس ویدمن ساخته شده است. مستندی پر و پیمان که به یاد و خاطره‌ی گرد مولر افسانه‌ای تقدیم شده است و مجموعه کاملی از تصاویر مسابقات، تمرینات و اتفاقات درون رختکن، گفت‌وگوها و صحبت‌های رؤسا، کادر فنی، بازیکنان و البته پیشکسوتان نامدار باشگاه بایرن مونیخ را در بر می‌گیرد. مستندی که در خلال این تصاویر و گفت‌وگوها، به تاریخچه‌ی بایرن مونیخ نیز نقبی می‌زند؛ باشگاهی که با داشتن عناوین و جام‌های متعدد یکی از پر افتخار ترین باشگاه‌های جهان محسوب می‌شود و در اکثر کشورهای دنیا و از جمله کشور ما نیز هواداران بسیاری دارد.

امتیاز فیلم در این است که علاوه بر به تصویر کشیدن تمرینات و پشت صحنه‌ها، تصاویر جالب توجهی از بازی‌ها و گل‌های به ثمر رسیده‌ی تیم نیز به نمایش می‌گذارد تا آرشیو کاملی از اتفاقات درون و بیرون باشگاه در یک مقطع زمانی مشخص را ثبت و ضبط کند. امتیازی که محصول سعه صدر و نگاه بزرگ و ژرف‌اندیش مدیران باشگاه است. مدیرانی که محافظه‌کاری‌های مرسوم را کنار گذاشته و بدون واهمه از حاشیه‌سازی‌های احتمالی، دوربین‌ها را به داخل خصوصی‌ترین بخش‌های باشگاه شان راه داده و زمینه تولید و پخش این مستند تاثیرگذار را فراهم کرده‌اند. مدیرانی نظیر کارل هاینس رومنیگه، الیور کان و صالح حمیدزیچ که همگی از فوتبالیست‌های نامدار تاریخ باشگاه محسوب می‌شوند.

مستند مشخصاً از زمانی آغاز می‌شود که بایرن با سرمربی کرواتش، نیکو کواچ به مشکل برخورده و هیات مدیره و مدیران ارشد باشگاه تصمیم می‌گیرند که دستیارش، هانسی فلیک را جایگزین وی کنند. شوکی که خیلی زود جواب می‌دهد تا اوج‌گیری دوباره بایرن در دوران تازه آغاز شود. دورانی خاص که البته با شیوع ویروس کرونا و خالی شدن ورزشگاه‌ها از تماشاگران مشتاق، مصادف شده، تا مسابقات فوتبال رنگ و بوی متفاوتی پیدا کنند. در این دوره ورزشگاه‌های فوتبال آن چنان خالی از شور و هیجان شدند که حتی پیروزی عجیب و باورنکردنی ۸ بر ۲ بایرن مونیخ برابر بارسا نیز نتوانست آن شور و هیجان مورد انتظار را به بینندگان تلویزیونی منتقل کند. پیروزی بایرن مونیخ در دیدار فینال لیگ قهرمانان اروپا برابر پاری سن ژرمن، بار دیگر این باشگاه را در قله‌ی موفقیت قرار داد. باشگاهی که بلافاصله سوپر جام اروپا و سوپر کاپ آلمان را نیز تصاحب کرد و با قهرمانی در فینال باشگاه‌های جهان، افتخارات خود را تکمیل کرد. مستند به‌طور اجمالی به همه‌ی این افتخارات می‌پردازد و تصویری کم و بیش شفاف از وضعیت آمادگی تیم ارائه می‌دهد.

مستند ورزشی بایرن مونیخ: راز پشت یک افسانه

پرداختن به ویژگی‌های شخصیتی و حرفه‌ای بازیکنان

یکی از ویژگی‌های مهم مستند بایرن مونیخ، پرداختن به ویژگی‌های شخصیتی و حرفه‌ای بازیکنان شاخص تیم است. بازیکنانی نظیر توماس مولر، روبرت لواندوفسکی و … که کارگردان به خوبی آن‌ها را زیر ذره بین برده و اطلاعات خوبی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. اطلاعاتی که پیش از این کمتر در اختیار هواداران تیم‌ها قرار می‌گرفت و اگر هم منتشر می‌شد به صورت مکتوب بود و نه به صورت تصاویری جذاب و در قالب یک مستند ورزشی.

مستند مذکور اما تنها محدود به معرفی بازیکنان حال حاضر تیم نمی‌ماند و با پرداختن به اسطوره‌های باشگاه، از تالار افتخارات بایرن مونیخ نیز رونمایی می‌کند. این چنین است که تصاویری از دوران بازی کارل هاینس رومنیگه و حسن صالح حمیدزیچ به نمایش در می‌آید و این تصاویر به دوران خداحافظی آن‌ها از فوتبال و حضورشان به عنوان مربی و مدیر در بایرن مونیخ ختم می‌شود. نمایشی دیدنی از باشگاهی که به اسطوره‌هایش اهمیت می‌دهد و سعی می‌کند از پتانسیل آن‌ها به نحو احسن استفاده کند. فیلم حتی از نفرات کمتر شناخته شده‌ای چون کمک مربی و تمرین دهنده ی تیم (هرمان گرلاند) غافل نمی‌شود و با پخش گفت‌وگوها و تصاویری مکمل، از نقش تاثیرگذار وی در موفقیت‌های تیم پرده بر می‌دارد.

از جالب توجه‌ترین بخش‌های این مستند، قسمتی است که به مرورِ فینال فراموش‌نشدنی بایرن مونیخ و منچستر یونایتد می‌پردازد. فینالی با پایانی دراماتیک که با شکست ناباورانه مردان اوتمار هیتسفلد همراه شد و هیچ‌گاه از خاطر فوتبال‌دوستان محو نخواهد شد. بازی که بلافاصله پیوند می‌خورد به آخرین بازی فصل ۲۰۰۱۰-۲۰۰۰ بوندس لیگا که در آن بایرن به مصاف هامبورگ می‌رود. دو سال پس از شکست بایرن برابر منچستر، بایرنی‌ها از تجربه آن بازی کذایی بهره برده و این بار آن‌ها هستند که در دقایق پایانی گل تساوی را وارد دروازه هامبورگ کرده و اسباب قهرمانی تیم را فراهم می‌کنند. نمونه کاملی از درس گرفتن از شکست‌ها. هرچند که اولیور کان معتقد است که بایرنی‌ها تنها از شکست‌ها درس نمی‌گیرند، آن‌ها بیشتر از هرچیز از موفقیت‌هایشان درس می‌گیرند. چون موفقیت با خودش موفقیت می‌آورد!

مستند بایرن مونیخ: راز پشت یک افسانه با شروع دوران مربیگری هانسی فلیک آغاز می‌شود و با خاتمه‌ی دوران یک سال و نیمه‌ی سرمربیگری وی در بایرن مونیخ پایان می‌یابد. مربی فوق‌العاده‌ای که در این مدت کوتاه، موفقیت‌های بزرگی را برای مونیخی‌ها به ارمغان آورد و نامش را در میان موفق‌ترین مربیان تاریخ باشگاه به ثبت رساند. مربی که حاصل سیستم بی‌نظیر جانشین‌پروری آلمان‌ها است. مستند علاوه بر پرداختن به جانشینی یولیان ناگلزمن به جای فلیک به آمدن اولیور کان به جای رومنیگه نیز اشاره می‌کند. گویی دوران تازه‌ی دیگری در تاریخ باشگاه آغاز شده است. باشگاهی که بزرگتر و فراتر از نام‌ها و عنوان‌هاست و بارها و بارها نشان داده که با توقف میانه‌ای ندارد. باشگاهی که به قول نریشن پایانی این مستند، همیشه به دنبال موفقیت بوده و موفقیت هدف آن‌ها است. مستندی که پس از انتشار با نظرات مثبت فراوانی روبرو شد و می‌توان تماشایش را به تمامی علاقه‌مندان فوتبال پیشنهاد کرد.

تماشای آنلاین مستند بایرن مونیخ: راز پشت یک افسانه در نماوا