مجله نماوا، ایلیا محمدی‌نیا

قصه‌ها هنوز و تا همیشه برای آدم‌ها جذاب هستند. هنوز هم دوست داریم هر اتفاقی چه تلخ و چه شیرین، هر مساله آموزشی را چه زبان انگلیسی باشد و چه ریاضیات و هندسه را برای ما همچون داستانی جذاب تعریف کنند یا به تصویر بکشند هر چه که باشد قصه فایل صوتی باشد یا تصویری همیشه جذاب است. بزرگ و کوچک هم نمی‌شناسد. به همین خاطر است که قصه‌های خاطره‌انگیزی که در دوران نوجوانی خوانده‌ایم اگر فرصت و حوصله خواندن دوباره آن را نداشته باشیم قید دیدن فیلم و انیمیشن آن را نخواهیم زد.

یکی از این قصه‌ها که هیچ وقت بوی کهنه‌گی نخواهد گرفت داستان شیرین و جذاب «شازه کوچولو» اثر آنتوان دو سنت اگزوپری نویسنده شهیر فرانسوی است که کتابش تاکنون به بیش از 200 زبان زنده دنیا ترجمه شده و هنوز هم در بسیاری از کشورها به چاپ‌های متعدد و جدید می‌رسد. در ایران هم دو ترجمه شاخص از احمد شاملو و ابوالحسن نجفی در دسترس است و البته فایل صوتی نمایشی ترجمه احمد شاملو با حضور چهره‌های شاخص صداپیشگی در بازار یافت می‌شود.

امروزه تمایل به خواندن کتاب و حتی شنیدن فایل صوتی بسیار کمتر از گذشته شده و جای آن را برنامه‌های نمایشی و خاصه سریال‌های انیمیشن و فیلم‌های سینمایی گرفته‌اند.

داستان «شازده کوچولو» نیز از این قاعده مستثنی نیست. برای تمام کسانی که می‌خواهند یک داستان جذاب با دیالوگ‌هایی شگفت ببینند و بشنوند دیدن انیمیشن سینمایی «شازده کوچولو» به کارگردانی مارک آزبرن در نماوا می‌تواند یک فرصت دلنشین باشند. آن هم در روزگاری که کم‌کم برش‌هایی از یک متن ادبی یا یک ترانه و کتاب جای ضرب‌المثل‌ها را به ویژه در نسل جدید گرفته است و گویی این قطار سودای باز ایستادن هم ندارد. پس چه بهتر که این برش‌های ادبی را از کتاب یا انیمیشن «شازده کوچولو» داشته باشند که پر است تکیه کلام‌های شیرین و به یاد ماندنی است.

شازده کوچولو

مثل:

«شازده کوچولو از گل پرسید: آدم‌ها کجایند؟

گل گفت: باد به اینور و آنورشان می‌برد، این بی‌ریشگی حسابی اسباب دردسرشان شده.»

« شازده کوچولو: تو سواد داری؟ روباه گفت: سواد مال آدماست من شعور دارم.»

«شازده کوچولو پرسید: کی اوضاع بهتر میشه؟ روباه گفت: از وقتی که بفهمی همه چیز به خودت بستگی داره»

« شازده کوچولو: شوخی چیه؟ روباه: همون که آدما حرف دلشونو باهاش میزنن!»

«شازده کوچولو: آخرشم اونایی واسم میمونن که اصن روشون حساب باز نکرده بودم و گذاشته بودمشون حاشیه زندگیم روباه گفت: اونا هم منتظرن بیاریشون وسط که برن  »

انیمیشن سینمایی شازده کوچلو محصول مشترک ایتالیا، امریکا،کانادا و چین در سال 2015 است و تاکنون جوایز متعددی همچون بفتا و سزار را کسب کرده است.

این انیمیشن با استفاده از تکنیک استاپ موشن ساخته شده است. شیوه کار در استاپ موشن به این صورت است که درآن یک شی  را فریم به فریم حرکت می‌دهند و در هر فریم تصویر آن در دوربین ثبت می‌شود سپس این تصاویر یا ویدیوها را در کنار هم قرار می‌دهند، پس از تدوین نهایی و چیده شدن تصاویر یا ویدیوها کنار هم، بیننده یا مخاطب احساس می‌کند که آن شی یا مدل انتخابی جان دارد و به خودی خود حرکت می‌کند. شاید معروف‌ترین انیمیشنی که با این تکنیک ساخته شده انیمیشن پت و مت باشد که در حافظه بسیاری از ما نقش بسته و یا انیمیشن بره ناقلا که مخاطبین کم سن و سال‌تر بیشتر با آن آشنایی دارند.

داستان انیمیشن سینمایی «شازده کوچولو» درباره یک دختربچه کوچک است که که همسایه پیر و هوانورد آن‌ها داستان «شازده کوچولو» را برایش تعریف می‌کند. پیرمرد هوانورد همسایه از دختر کوچولو می خواهد  تا دنبال شازده کوچولو بگردد و ..

این انیمیشن اقتباسی از کتاب «شازده کوچولو» آنتوان دو سنت اگزوپری است که ایرنا برینیول و باب پرسیکتی نویسندگی فیلمنامه آن را برعهده داشتند.

تماشای انیمیشن شازده کوچولو در نماوا