مجله نماوا، ایلیا محمدی‌نیا

داستان‌های آمیخته با افسانه در طول تاریخ در میان همه فرهنگ‌ها، نژادها و زبان‌ها از زمره داستان‌های پرطرفدار بوده‌اند. این امر ربط چندانی هم به گذشته‌های دور ندارد؛ زمانی که ابزار سرگرمی آدمی محدود و کم بود و در نتیجه آدم‌ها خود را با این داستان‌ها سرگرم ساخته و در خلوت و تنهایی خود آن را در ذهن بازپروری می‌کردند تا جایی‌که خود را در نقش‌های اصلی قهرمانان افسانه‌ای می‌دیدند که در نهایت پیروز جدالی سخت در داستان‌ها می‌شدند. در این سال‌ها که همه ابزار سرگرمی انسان با تنوعی بی‌شمار در دسترس است این شوق و اشتیاق هنوز و به نظر پررنگ‌تر از گذشته‌های دور هم هست. گویی آدمی در داستان‌های افسانه‌ای در جست‌وجوی چیزهایی است که دوست دارد در زندگی روزمره‌اش حضور پررنگی داشته باشند. گویی خود را نه ناظر و بیننده و خواننده آن داستان‌ها که بیشتر خود را جزوی از آن تصور می‌کند و همین خیال شیرین بخشی از رویاهایش را تعبیر می‌کند. رویاهایی که در جایی دیگر در زندگی واقعی او امکان تحقق آن برای آدمی نیست.

در اینجا هم همیشه از داستان های «هزار ویک شب» تا داستان‌های شاهنامه اقبال عموم به داستان‌های افسانه‌ای بود تا آنجا که مجموعه کارتونی «سندباد» از پس تمام سال‌هایی که از نمایش آن گذشته هنوز هم جزو محبوب‌ترین‌ها است. علت هم که پیشتر به آن اشاره شد فقط و فقط داستان‌های جذاب آن از جادوگر‌ها گرفته تا غول چراغ جادو و…است که هنوز طرفداران بی‌شماری دارد.

جی آر تالکین نویسنده مشهور انگلیسی، یکی از بزرگ‌ترین نویسنده‌های رمان‌های فانتزی و متخصص و خالق اسطوره شناسی خیالی برای گذشته ی دور زمین است. (البته او در آفریقای جنوبی به دنیا آمده بود) تا پیش از تولید سه‌گانه فیلم ارباب حلقه‌ها به کارگردانی پیتر جکسون و بعدها هابیت برای علاقه‌مندان به حوزه داستان‌های افسانه‌ای در ایرالند البته نویسنده بی‌نام و نشانی نبود کتاب‌های او سال‌ها پیش از تولید و نمایش سه گانه ارباب حلقه‌ها در ایران منتشر شده بود.

سریال ارباب حلقه ‌ها: حلقه ‌های قدرت

کتاب‌های «یاران حلقه» و «دو برج» در سال ۱۳۸۱ و بعدا در سال ۸۲ کتاب «بازگشت شاه» با ترجمه‌ی رضا علیزاده از سوی انتشارات روزنه منتشر شده بود. هر چند این نمایش فیلم سه گانه «ارباب حلقه‌ها»ی پیتر جکسون بود که باعث شهرت بیشتر جی آر تالکین در اینجا شد و کتاب‌های دیگر او شامل «هابیت»، «اطلس سرزمین میانه» (انتشارات روزنه)، «سیلماریلیون» (انتشارات سبزان)،« درخت و برگ» (انتشارات طرح نو) ،«بچه‌های هورین» (انتشارات پیام امروز) و… هم خیلی زود طرفدارانی پروپاقرص برای خود پیدا کرد.

طبیعی بود بعد موفقیت چشمگیر «ارباب حلقه‌ها» تولید و ساخت فیلم‌ها و مجموعه‌های این‌چنینی رواج چشمگیر پیدا کند که نمونه شاخص این امر مجموعه «بازی تاج و تخت» بود که بسیار مورد توجه قرار گرفت. حال کمپانی آمازون جاه‌طلبانه‌ترین پروژه سریال‌سازی خود را با نگاهی به کتاب‌های جی آر تالکین و داستان‌های زمین در عصر میانه را که به سال‌ها پیش از روزگار «ارباب حلقه‌ها» در عصر سوم زمین می‌رسد روانه نمایش خانگی کرده است سریالی که فصل نخست آن شامل ۸ قسمت خواهد بود و قرارداد ساخت فصل دوم و سوم آن نیز امضا شده است.

در سریال ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت شخصیت «سائورون» که در سه‌گانه «ارباب حلقه‌ها»، او را به صورت یک تک چشم دیده بودیم به دشمنی بزرگ برای الف‌ها و انسان‌ها تبدیل می‌شود. در دو قسمت ابتدایی کارگردان اثر خوزه آنتونیو بایانا که پیش‌تر فیلم دنیای ژوراسیک: سقوط پادشاهی را از او در مقام کارگردان دیده بودیم به معرفی شخصیت‌های اصلی مجموعه برای تماشاگر در سرزمین‌های مختلف از گلاردیل گرفته تا انسان‌ها و الف‌ها و.. می‌پردازد. برای تمام کسانی که سه‌گانه پیتر جکسون خاطره خوشی را از مواجهه تصویری با داستان‌های تالکین فراهم کرده بود. تجربه دیدن مجموعه‌ای با پروداکشنی عظیم در این مجموعه می‌تواند پاسخی به حس کنجکاوی بی‌پایان آن‌ها باشد.

تماشای آنلاین سریال ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت در نماوا