مجله نماوا، پانته‌آ گلفر

هفته کودک در نیمۀ مهرماه فرصت خوبی است برای آن‌که تعدادی از مجموعه‌های جذاب حوزه کودک و نوجوان را که امکان تماشای آن‌ها در نماوا فراهم است، با هم مرور کنیم.

مجموعه انیمیشن‌‌ باب اسفنجی شلوار مکعبی (یک سریال و چهار فیلم)

باب اسفنجی شلوار مکعبی، شخصیت اصلی مجموعه انیمیشینی بسیار پرطرفدار برای تمام سنین است. کمتر کسی پیدا می‌شود که حداقل یک قسمت از مجموعۀ «باب اسفنجی» را ندیده باشد که البته هیچ‌کدام از قسمت‌هایش به هم ربط ندارند و هر کدام داستان کاملا جداگانه‌ای را روایت می‌کنند. اگر شما هم بعضی از قسمت‌های مجموعه «باب اسفنجی  شلوار مکعبی» را دیده باشید که داستانش در شهر خیالی «بیکینی باتم» در زیر آب می‌گذرد و علاوه بر باب اسفنجی، شخصیت‌هایی مانند «پاتریک» که یک ستاره دریایی است و «اختاپوس هشت‌پا» (در واقع نوعی ماهی مرکب) بداخلاق و عصبانی و خودخواه و «آقای خرچنگ» صاحب رستوران پول‌دوست در آن حضوردارند، گاهی به شوخی‌های بامزه و نکات باورنکردنی آن خندیده‌اید؛ مثلاً به اینکه باب اسفنجی می‌گوید: «چرا حرف نمی‌زنی» و پاتریک جواب می‌دهد «چون اینجا خیلی تاریکه»! یا پاتریک می‌گوید: «می‌دونی چی از صدتا فحش بدتره؟ دویست‌تا فحش!»

البته منطق زندگی شخصیت‌های این مجموعه با منطق زندگی دنیای ما فرق دارد که به آن اصطلاحاً سورئال یا فراواقعی می‌گویند و عده‌ای نیز این نگاه را در قالب مکتب هنری «ابزورد» یا «معناباخته» ارزیابی می‌کنند. به همین علت است که در بعضی از قسمت‌های این انیمیشن نکاتی می‌بینید که غیرممکن یا غیرمنطقی به نظر می‌آید؛ مثل اینکه شخصیت‌های داستان در زیر آب به استخر می‌روند یا مثلاً در یکی از قسمت‌ها شخصیت پاتریک را در حال غرق شدن می‌بینیم در حالی که او یکی از ساکنین آب است یا مثلاً در قسمتی دیگر می‌بینیم باب اسفنجی و پاتریک زیر آب، آتش روشن کرده‌اند.

مجموعه «باب اسفنجی شلوار مکعبی» محصول مشترک آمریکا و کره جنوبی را استیون هیلنبرگ (٢٠١٨-١٩۶١) در سال ١٩٩۴ پدید آورد. هیلنبرگ در کالیفرنیا کارشناس و معلم رشته زیست‌شناسی دریایی بود و بعد از تحصیل در رشته نقاشی و انیمیشن در دوره‌ای معادل کارشناسی ارشد وارد شرکت تولید انیمیشن «نیکل‌ادئون» شد و  بعد از تولید چند فیلم کوتاه انیمیشن، بالاخره بر اساس شخصیتی کارتونی که در سال ١٩٨٩ و هنگام تحصیل در رشته هنر خلق کرده بود، در سال ١٩٩٩ اولین فصل مجموعه انیمیشن «باب اسفنجی شلوار مکعبی» را به روی آنتن تلویزیون فرستاد که هنوز هم بعد از درگذشت خالق آن تولید و پخش این مجموعه ادامه دارد و فصل سیزدهم آن از ٢٠٢٠ پخش شده است. هیلنبرگ در سال ٢٠٠۴ اولین فیلم سینمایی انیمیشن «باب اسفنجی» را روی پرده فرستاد و تاکنون چهار فیلم از این مجموعه ساخته شده است که همه را در نماوا می‌توانید ببینید. این مجموعه انیمیشن تاکنون در مجموع نامزد ۶٣ جایزه و برنده ۵۵ جایزه از جشنواره‌های گوناگون در سراسر دنیا مانند اِمی و بفتا شده‌است. علاوه بر استیون هیلنبرگ، از تیم جنینگز و نیک هیل نیز به عنوان پدیدآورندگان مجموعه «باب اسفنجی» یاد می‌شود. در نسخه زبان اصلی انگلیسی این مجموعه تام کنی در نقش باب اسفنجی صحبت می‌کند و بیل فیگرباک صداپیشه نقش پاتریک، راجر بامپَس صداپیشه اختاپوس هشت‌پا و کلنسی براون آقای خرچنگ است

این انیمیشن در مجموع کاملا طنزآمیز است و نکات خنده‌دارش باعث می‌شود بیشتر مردم از تماشای آن لذت ببرند. با این‌که من هم مانند اکثر شما از داستان‌های طنز جالب این مجموعه لذت می‌برم، اما معتقدم باید تعادل را در زندگی رعایت کنید و بیش از اندازه برایش وقت نگذارید. داستان جوری است که حتی با ندیدن چند صحنه از آن چیزی از دست نخواهید داد؛ بنابراین بعد از تماشای چند قسمت، کمی به چشم‌هایتان هم استراحت بدهید.

مجموعه انیمیشن «تایتان‌های نوجوان» (سریال و فیلم سینمایی)

این مجموعۀ انیمیشن درباره پنج ابرقهرمان به اسم‌های رابین، سایبرگ، استارفایر، ریوِن و بیست بوی است که هر کدام قدرت خاص خودشان را دارند. داستان زندگی روزمره این پنج ابرقهرمان یا همان «تایتان‌های نوجوان» (Teen Titans) در قسمت‌های مختلف پنج فصل سیزده قسمتی این انیمیشن (به اضافه یک قسمت ویژه و یک فیلم انیمیشن سینمایی محصول ٢٠٠۶ آمریکا) بازگو می‌شود و هر قسمت از سریال داستانی جداگانه را روایت می‌کند.

پنج قهرمان نوجوان در شهر «جامپ سیتی» زندگی می‌کنند و  بزرگسالان در زندگی آن‌ها دخالتی ندارند. مشکلات و سختی‌های زندگی در جامعه امروزی از نگاه نوجوانان و افکار و عقاید مختلف هر نوجوان در قالب داستان‌های مختلف مجموعه «تایتان‌های نوجوان» بیان می‌شود که در جریان آن‌ها ابرقهرمان‌های ما در همان حال که با چالش‌های زندگی روزمره خود روبرو می‌شوند، دنیا را از شر تبهکاران و اوباش خطرناک نجات می‌دهند.

دیوید اسلَک، باب هَنی و برونو پرِمیانی خالقان این مجموعه هستند که از سال ٢٠٠٣ تا ٢٠٠۶ در آمریکا تولید شده است. صداپیشگان انگلیسی‌زبان «تایتان‌های نوجوان» هیندن والچ در نقش استارفایر، گرِگ سایپز در نقش بیست بوی، اسکات مِنویل در نقش رابین، کاری پایتن در نقش سایبرگ و تارا استرانگ در نقش ریون هستند و علاوه بر آن‌ها بازیگرانی مانند ران پرلمن، دی بردلی بیکر، اشلی جانسن و لوییزا پالومینز در اپیزودهای مختلف سریال صداپیشگی کرده‌اند. مجموعه «تایتان‌های نوجوان» در جوایز «آنی» سال‌های ٢٠٠۴ و ٢٠٠۵ نامزد سه جایزه در رشته‌های استوری‌بوردینگ و موسیقی شده و همچنین در سال ٢٠٠۴ در انجمن تدوین‌گران صدای سینمای ایالات متحده نامزد جایزه بهترین تدوین صدای انیمیشن تلویزیونی بوده است.

مجموعۀ «تایتان‌های نوجوان» از نظر من که یک نوجوان پانزده ساله هستم، داستان جالبی دارد اما شاید شوخی‌های پرتکرار آن برای سنین بالاتر جذابیتی نداشته باشد.

مجموعه انیمیشن «سگ‌های نگهبان» (سریال و فیلم سینمایی)

مجموعه انیمیشن «سگ‌های نگهبان» (با نام اصلی Paw Patrol) اصولا مناسب کودکان و سنین ٣ تا ٩ سال است و نهایتاً تا سن ١٢ یا ١٣ سا.لگی جذاب خواهد بود. داستان درباره پسری ١٠ ساله به اسم رایدر است که با کمک شش سگ نگهبانش به نام‌های چیس، راکی، زوما، اسکای، مارشال و رابر هر موقع احساس می‌کند اهالی شهر به او  نیاز دارند، به کمک آن‌ها می‌شتابد. این مجموعه انیمیشن رایانه‌ای محصول مشترک آمریکا و کانادا است و در فاصلۀ سال‌های ٢٠١٣ تا ٢٠٢٠ تولید شده است. فیلم سینمایی آن نیز که یک کمدی پرماجرای خانوادگی است و با ابزارها رایانه‌ای تولید شده در سال ٢٠٢١ اکران شده است.   

کیت چپمن پدیدآورنده اصلی این مجموعه است و گروه بزرگی از نویسندگان از جمله لوییز مون، اورسولا زیگلر سالیوان، جیمز بکشل و آل شوارتز حدود ٢٠٠ قسمت را در هشت فصل پخش سریال نوشته‌اند و چارلز باستین و جمی ویتنی از کارگردان‌های آن بوده‌اند. صداپیشگی نقش رایدر را در ٧٨ اپیزود اول ایتالو لویز و در اپیزود بعدی سام سولو براون و جکسن مرسری بر عهده داشته‌اند و ران پاردو، کالان هالی و دوان کوهن از دیگر صداپیشگان این مجموعه بوده‌اند. اما فیلم سینمایی را بیلی فرولیک نوشته و کال بروکنر کارگردانی کرده است و ویل بریزبین، کیم کارداشیان، لین آرمیتاژ و لیلی بارتلم از صداپیشگان این انیمیشن سینمایی بوده‌اند.

قسمت‌های مختلف سریال «سگ‌های نگهبان» از الگوی مشابهی پیروی می‌کنند و در هر قسمت یکی از اهالی شهر ساحلی ادونچر بی به مشکل بزرگی بر می‌خورد و از سگ‌های نگهبان کمک می‌خواهد. آن‌وقت است که رایدر دست به‌کار می‌شود و در مقر فرماندهی خود دکمه‌ای را فشار می‌دهد تا قلاده‌های چشمک‌زن روشن شوند و سگ‌ها باخبر می‌شوند و همه به سرعت به سمت مقر فرماندهی می‌روند تا از استعدادها و توانایی‌های خود برای محافظت از شهر استفاده ‌کنند. سگ‌ها هر دفعه که با آسانسور بالا می‌روند و به مقر فرماندهی می‌رسند، دستورات را می‌گیرند و از طریق یک سرسره لیز می‌خورند تا به ماشین‌هایشان برسند و بعد به سمت شهر می‌روند تا به فردی که کمک نیاز دارد، کمک کنند. در آخر هم رایدر می‌گوید: «هر وقت به مشکلی برخورد کردید، فقط کافیه برای کمک فریاد بزنید!» شاید تکراری بودن این روند داستان برای بینندگان بزرگسال خسته‌کننده باشد و باعث شود بزرگسالان تماشاگر این انیمیشن بعد از مدتی از آن زده شوند اما برای کودکان سرگرم‌کننده است. ممکن است بزرگسالان موارد آموزشی زیادی در این انیمیشن پیدا نکنند و فقط زیبایی بصری و حس سه‌بعدی و نزدیک به واقعیت آن برایشان جذاب باشد اما به کودکان لزوم وظیفه‌شناسی و کمک به همنوع را می‌آموزد و قطعاً سرگرم خواهند شد.

جالب است که بدانید مجموعه «سگ‌های نگهبان» برنده ٣٠ جایزه و نامزد ٣۵ جایزه دیگر در رشته‌های مختلف مانند بهترین انیمیشن و صداگذاری و بیشتر از همه در رشته صداپیشگی از جشنواره‌های مختلف در سراسر جهان شده است. 

مجموعه انیمیشن میراکلس یا «ماجراجویی در پاریس» (سه فصل سریال و دو فیلم)

داستان «میراکلس» (با عنوان اصلی  Miraculous: Tales of Ladybug & Cat Noir به معنی «معجزه‌آسا: قصه‌های دختر کفشدوزکی و گربه سیاه») درباره دختر ١۴ ساله دورگه چینی-فرانسوی به نام مرینت  دوپین-چنگ است که دوست دارد طراح مد شود. مرینت به قول خودش یک زندگی کاملا عادی دارد و فقط یک راز دارد که هیچ کس نمی‌داند؛ این‌که او ابرقهرمانی با عنوان «دختر کفشدوزکی» (Lady bug) است. شخصیت دوم این انیمیشن هم پسری به اسم آدرین اگرست است که در واقع او نیز یک ابرقهرمان موسوم به «گربه سیاه» (Cat noir) است. شرور داستان «ارباب شرارت» یا هاوک ماث (hawk mot) نام دارد. هر دفعه یک نفر از افراد شهر از دست دیگران عصبانی یا ناراحت می‌شود، ارباب شرارت یک پروانه سیاه می‌فرستد و آن فرد را به یک شخصیت شرور تبدیل می‌کند و به او وعده‌های مختلف می‌دهد و فقط از او درخواست می‌کند که معجزه‌گرهای گربه سیاه و دختر کفشدوزکی را برایش بیاورند. اما همیشه آن‌هایی که شرور می‌شوند، در نهایت توسط دختر کفشدوزکی و گربه سیاه به حالت طبیعی خودشان برمی‌گردند و ارباب شرارت هر بار شکست می‌خورد. داستان‌های این مجموعه به صورت نامحسوس به هم ربط دارند اما طوری نیست که اگر چند قسمت از آن را هم نبینید از قسمت‌های بعدی سر در نیاورید.

انیمیشن «میراکلس» محصول فرانسه، کره جنوبی و ژاپن یکی از محبوب‌ترین مجموعه‌های ساخته شده توسط «استودیو زگتون» و «متد انیمیشن» است. تولید این مجموعه انیمیشن در سال ٢٠١۵ به کارگردانی توماس آستروک و تهیه‌کنندگی جرمی زگ آغاز شد و تاکنون ١١١ اپیزود از آن در ۴ فصل ساخته و پخش شده است. این مجموعه هم اکنون به بیش از ٣٠ زبان زندۀ جهان دوبله و در بیشتر کشور‌ها پخش شده است و طرفداران خود را پیدا کرده است.

کریستینا وی صداپیشه شخصیت اصلی زن یعنی «دختر کفشدوزکی» و برایس پاپن بروک صداپیشه شخصیت ادرین اگرست است.از شخصیت‌های فرعی که به این دوقهرمان کمک می‌کنند می‌توان به کلویی بورژوا با صداپیشگی سلا ویکتور و الیا سزار با صداپیشگی کاری کرانن اشاره کرد.

این انیمیشن به کودکان می‌آموزد که نگذارند احساسات منفی در آن‌ها غالب شود وگرنه ناخواسته تبدیل به فردی شرور می‌شوند. یاد می‌دهد که کودکان قهرمان خودشان باشند و به دیگران کمک کنند. اما از معایب آن می‌شود به تکراری بودن روند داستانش اشاره کرد. از نظر من دیدن چند قسمت از آن برای تفریح و سرگرم شدن و گذراندن وقت خوب است و مخصوصاً کودکان از تماشای آن لذت می‌برند.

فیلم‌ها و سریال‌های کودک را اینجا ببینید