مجله نماوا، فرهاد خالدی نیک

فیلم مرد بازنده عنوان کنجکاوی برانگیزی دارد. این از آن نام هایی است که می‌تواند مخاطب را در حین و حتی پیش از تماشای فیلم درگیر کرده و به فکر وادارد. قصه‌ی سرهنگی به نام احمد خسروی که مسئول رسیدگی و کشف علامت سوال‌های پرونده‌ای رازآلود می‌شود و در خلال این وظیفه‌ی شغلی، زندگی شخصی‌اش نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. موضوع وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانیم جواد عزتی با گریمی متفاوتی نقش این شخصیت جالب توجه که در واقع کارآگاهی پا به سن گذاشته و جا افتاده است را بازی می‌کند. شخصیتی چندلایه که برای شناخت و نزدیک شدن به خصوصیات و عقایدش باید تا انتهای فیلم به انتظار نشست. فیلم سینمایی مرد بازنده از آن دست فیلم‌های پرشخصیت است که خیلی زود مخاطب را درگیر قصه‌ی معمایی و جنایی فیلم می‌کند و از تمامی شخصیت‌های فرعی‌اش برای گره‌افکنی و گشودن گره‌های فیلم، کمک می‌گیرد. فیلمنامه فیلم را ابراهیم امینی، محمدحسین مهدویان و حسین حسنی نوشته‌اند و به غیر از جواد عزتی، بازیگرانی چون رعنا آزادی‌ور، آناهیتا درگاهی، بابک کریمی، مهدی زمین پرداز و سجاد بابایی در آن به هنرنمایی پرداخته‌اند.

فیلم مرد بازنده

درباره ی کارگردان فیلم

محمدحسین مهدویان یکی از نام‌های جذاب جشنواره‌ی چهلم محسوب می‌شود. کارگردان جوان و پرکاری که پس از ساخت چند فیلم مهم و بحث برانگیز (از ایستاده در غبار و ماجرای نیمروز گرفته تا لاتاری و درخت گردو) و یک سریال تلویزیونی پر مخاطب (زخم کاری)، حالا به عنوان یکی از کارگردانان مطرح سینمای ایران شناخته می شود. کارگردان تجربه گرایی که پس از ساخت فیلمی در ژانر کمدی (شیشلیک) حالا با ساخت فیلمی در گونه معمایی و جنایی، پتانسیل بالای این گونه سینمایی را یادآور شده و نشان می دهد که سینمای ایران نیز با کمی تامل بیشتر در مراحل نگارش فیلمنامه قادر است به استانداردهای قابل قبول در فیلم های پلیسی و معمایی نزدیک شود. از ویژگی‌های مهدویان این است که در اجرا با بهره جستن از گروهی که مدتهاست در کنار هم هستند و شناخت کافی از عملکرد یکدیگر دارند، به کیفیت و سرعت مناسبی در به تصویر کشیدن فیلمنامه دست یافته و این مساله باعث شده که او هر سال حضوری پررنگ در جشنواره فیلم فجر داشته باشد. حضوری که به نظر می رسد بار دیگر با دریافت چند سیمرغ بلورین، مورد تقدیر و تشویق هیات داوران قرار بگیرد.