تماشای فیلم‌های محبوب اندرسن یکجور کارگاه فشرده‌ آموزشی درباره‌ برخی از بهترین فیلم‌های بین‌المللی است که تاکنون ساخته شده‌اند.
وس اندرسن از خاص‌ترین کارگردان‌های مولفی است که امروزه همچنان فیلم می‌سازد، در نتیجه پی‌بردن به اینکه فیلم‌های محبوب او گستره‌ای از آثار کلاسیک سینمای آمریکا تا انیمه‌های ژاپنی و شاهکارهای سوررئالیستی را دربرمی‌گیرند، چندان غافلگیرکننده نیست. سال­‌های سال است که وس اندرسن نظرش را درباره­ فیلم‌­های مورد علاقه­‌اش و فیلم‌­هایی که بر پروژه‌­های رویایی‌­اش تاثیر گذاشته‌­اند گفته است، از جمله می‌­توان به تاثیرات آکیرا کوروساوا و هایائو میازاکی بر فیلم متاخرش به نام جزیره­ی سگ­ها Isle of dogs اشاره کرد.
یقیناً طرفداران وس اندرسن از شنیدن این خبر خوشحال می‌­شوند که اندرسن این روزها مشغول کار بر روی دهمین فیلم بلندش به اسم گزارش فرانسوی The French Dispatch است که کمپانی فاکس سرچلایت پیکچرز در سال 2020 روانه­ سالن­‌های سینما خواهد کرد. همانطور که حرفه­­ اندرسن پیش می­‌رود، IndieWire وقت صرف کرده تا سی فیلم مورد علاقه اندرسن را از بین مصاحبه­‌هایی که او طی این سال­‌ها انجام داده، بیرون بکشد. در ادامه به مجموعه­‌ ده فیلم مورد علاقه وس اندرسن نگاهی می­‌اندازیم.

همچنین بخوانید:
رتبه‌بندی همه فیلم های وس اندرسن از بدترین تا بهترین

چهارصد ضربه The 400 Blows 1959   

400 ضربه - فیلم مورد علاقه بونگ جون هو

همچون بسیاری از کارگردان­‌هایی که مشغول به کارند، اندرسن نیز فیلم چهارصد ضربه­­ فرانسوا تروفو، شاهکار سینمای موج نوی فرانسه­ را به­ عنوان یکی از فیلم­‌های مورد علاقه‌­اش برمی‌­شمرد. اندرسن در مصاحبه­‌ای ویدئویی درباره‌ی عناصر تاثیرگذار بر فیلمش هتل بزرگ بوداپست The Grand Budapest Hotel می­‌گوید «به نظرم فیلم چهارصد ضربه به طور خاص یکی از دلایلی بود که منو به این فکر انداخت که دوست دارم فیلمسازی رو تجربه کنم.»

آپارتمان The Apartment 1960

آپارتمان

اندرسن یکبار در نیویورک دیلی نیوز درباره­ آپارتمان، فیلم کلاسیک بیلی وایلدر محصول سال 1960 چنین گفت: «من فیلم آپارتمان رو خیلی دوست دارم. دوست‌دخترم این فیلم رو ندیده بود و اتفاقاً همین دو شب پیش این فیلم رو با هم دیدیم. آپارتمان یکی از بهترین فیلم­های بیلی وایلدره.» جک لمون ستاره­ فیلم در نقش کارمند بیمه ظاهر می‌­شود، او در تلاش است تا از پله‌­های ترقی بالا برود و در شرکت به نان و نوایی برسد، به همین خاطر به مدیر کل شرکت که متاهل است اجازه می­دهد تا از آپارتمان او استفاده کند و قرارهای عاشقانه پنهانی با دوست­‌دخترش را در آنجا بگذارد. اوضاع وقتی پیچیده می­‌شود که کارمند بدبخت دلش را به آسانسورچی شرکت (با بازی شرلی مک­لین) می­‌بازد که از قضا دوست‌دختر مدیر کل هم است.

پرتقال کوکی A Clockwork Orange 1971

پرتقال کوکی

استنلی کوبریک­ تقریبا بر همه­ کارگردان‌­های بزرگ تاثیر گذاشته، آن­ها همه تلاششان را می­‌کنند تا هنر او را پی بگیرند، و وس اندرسن هم از این مسئله مستثنی نیست. وس اندرسن در مصاحبه­‌ای با راتن تومیتوز، از پرتقال کوکی به­ عنوان یکی از فیلم‌­های مورد علاقه­‌اش نام می­‌برد. چه کسی در این کره­ خاکی وجود دارد که این فیلم را دوست نداشته باشد. اندرسن می­گوید «پرتقال کوکی فیلم تمام عیار استنلی کوبریکه. فیلمی که بسیار دقیق طراحی شده، متوجهید، کوبریک طوری این جهان رو جلوی چشم‌هامون میاره که تا حالا اینجوریش رو توی هیچ فیلم دیگه‌ای ندیدیم، دنیایی که در اون همزمان با موقعیت­های خیلی ناگهانی و خودجوش و یکجور انرژی مهیب مواجه می­شیم. و این دو مسئله خیلی خوب توی فیلم جفت و جور میشن، واقعاً معرکه‌س.»    

هانا و خواهرانش Hannah and Her Sisters 1986

هانا و خواهرانش -فیلم های محبوب وس اندرسن

اندرسن در مصاحبه­‌ا‌ی با نیویورک دیلی تایمز می­­‌گوید هانا و خواهران ساخته‌ی وودی آلن «بدون شک» یکی از فیلم‌­های مورد علاقه­‌اش است. این فیلم یک کمدی درام است که در سال 1986 ساخته شد و میا فارو ستاره­ فیلم در نقش اصلی ظاهر می­شود، و نقش زنی را بازی می‌کند که همسرش به خواهر زنش (که باربارا هرشی نقشش را بازی می­کند) دل می‌بندد. خواهر دیگر هانا به نام هالی (دایان ویست) رابطه­‌ای را با شوهر قبلی هانا (با بازی وودی آلن) شروع می­‌کند. این فیلم که موفقیت عمده‌­ای در گیشه کسب کرد، با بودجه‌ای  6 میلیون دلاری ساخته شد و بعد از اکران 40 میلیون دلار به دست آورد، و وودی آلن جایزه اسکار بهترین فیلم­نامه­ اورجینال را از آن خود کرد، وانگهی جایزه­ بهترین نقش فرعی مرد به مایکل کین و جایزه‌ بهترین نقش فرعی زن هم به ویست تعلق گرفت.       

گمشده Missing 1982

گمشده Missing - فیلم های محبوب وس اندرسن

وقتی Goop از اندرسن درباره­ فیلم­های مورد علاقه­اش پرسید او پاسخ داد: «کمابیش هر فیلمی که در مجموعه کرایتریون قرار می‌گیره اما در صدر اون­ها، یکی از فیلم­هایی که اخیراً منتشر کرد و من قبلاً ندیده بودم، فیلم گمشده­ی کوستا گاوراس است، اون فیلم رو خیلی دوست داشتم.» فیلم گمشده یک درام تاریخی است که در 1982 ساخته شد، ستاره‌های این فیلم سیسی اسپیسک و جک لمون در نقش همسر و پدر چارلی هورمان ظاهر می‌­شوند، هورمان روزنامه­‌نگار آمریکایی است که در دوره­ کودتای آمریکاییِ 1973 در شیلی ناگهان گم می­شود. داستان فیلم حول تلاش­های خانواده­ی هورمان می­‌گذرد که در پی آنند تا سرنخ­هایی درباره‌ی ناپدیدشدن او به دست آورند. فیلم گمشده در 1982 برنده­ نخل طلای فستیوال کن و نیز نامزد بهترین فیلم اسکار شد.

همسایه من توتورو My Neighbor Totoro 1988

همسایه من توتورو - میازاکی

وس اندرسن از دیرباز حامی و پشتیبان فیلم­‌های بلند انیمیشن اسطوره­ ژاپنی هایائو میازاکی است. اندرسن در فستیوال فیلم برلین، در یک کنفرانس مطبوعاتی که برای فیلم استاپ­موشن او، جزیره­ سگ­ها، تدارک دیدند، از فیلم‌­های میازاکی می­‌گوید و آن­ها را الهام‌­بخش فیلم جزیره سگ­ها می‌­داند. این کارگردان بعدها به مجله‌ سینمایی ونیتی فر از علاقه­‌اش به همسایه من توتورو حرف می‌زند و این فیلم را انگیزه­­ی ساخت فیلم جزیره سگ­ها می‌داند. اندرسن درباره­ آنچه در این فیلم حیرت­‌زده‌­اش می­کند چنین می­‌گوید: «در فیلم همسایه­ من توتورو یک هیولای غول ­پیکر و چندین روح (دوده) وجود دارند، اما دو سوم این فیلم صرف تمیزکاری خونه، ولگردی، معاشرت با همسایه­ ها و دوش گرفتن می­شه. و طبیعت در این فیلم حضور زیادی دارد. توی این فیلم نوع متفاوتی از ریتم و تاکید وجود داره که محاله بتونین توی فیلم­های آمریکایی لنگه‌ش رو ببینین.» 

توطئه علیه هری The Plot Against Harry 1989

توطئه علیه هری- فیلم های محبوب وس اندرسن

اندرسن در مصاحبه‌ای با نشریه‌ نیویوریک دیلی نیوز، از فیلم کمدی سال 1989 میشل رومر به نام توطئه علیه هری به‌­عنوان یکی از بهترین فیلم‌هایی که درباره‌ نیویورک ساخته است نام می‌برد. این کارگردان می‌گوید: «این فیلم یکی از اون فیلم‌های معروفه که چندان دیده نشده، فیلم درباره‌ی یک گنگسترِ کمی سالخورده است که بعدِ چند سال از زندان بیرون میاد و با همه جور مشکلات زندگی درگیر می‌شه. این فیلم یه خرده حال‌و‌هوای سریال سوپرانو رو داره، با این استثنا که توی این فیلم هیچ قلم خشونتی نمی‌بینید یا لااقل من چنین خشونتی رو به یاد ندارم. فیلمنامه‌ی این فیلم خیلی خوبه و نجابت و نزاکت خاصی توی این فیلم موج می‌زنه.»

بچه رزماری 1968 Rosemary’s Baby

بچه رزماری

زمانی اندرسن در مصاحبه با راتن تومیتوز درباره‌ی بچه‌ رزماری، هارورِ کلاسیک سال 1968 رومن پولانسکی، گفت که «این فیلم همان اثری است که دوباره و دوباره به تماشایش می‌نشینم». ستاره‌ فیلم میا فارو، نقش زنی را ایفا می‌کند که تدریجاً متقاعد می‌شود یک فرقه دارد برای سرقت نوزادش که هنوز به دنیا نیامده نقشه می‌کشد و سپس فیلم به گره‌گشاییِ روانشناختی او می‌پردازد. اندرسن می‌گوید: «این فیلم همواره تاثیری عمیق روی من داشته، و هنوز هم برای من سرچشمه‌ای از ایده‌هاست؛ و همیشه یکی از آثار محبوب‌ام به شمار اومده. بازی میا فارو در این فیلم بسیار قدرتمنده، فیلمنامه‌ی این فیلم رو هم خوندم و واقعاً زیباست

دردسر در بهشت Trouble in Paradise 1932

دردسر در بهشت -فیلم های محبوب وس اندرسن

منتقدان فیلم، در بسیاری موارد، فیلم‌های وس اندرسن را با اعترافات سینمایی قیاس می‌کنند (فرمی که در هتل بزرگ بوداپست پیداست)، و این عبارت (اعتراف سینمایی) دقیقا همان چیزی است که وس اندرسن در توصیف فیلم کمدی رمانتیک سال 1932 ارنست لوبیچ به کار می‌برد، فیلمی به اسم دردسر در بهشت. این فیلم بر شکل‌گیری رابطه‌ای بین یک سارق ماهر و یک خانم جیب‌بر تمرکز می‌کند که با همدستی‌شان می‌خواهند از بانویی که مالک یک شرکت عطر است کلاهبرداری کنند. اندرسن در مصاحبه‌ با روتن تومیتوز با شور و حرارت می‌گوید که این فیلم «یک فیلم لوبیچی فوق‌العاده» است. «هربرت مارشال و میریام هاپکینز (بازیگران اصلی در نقش دو دزد). و سامسون رافائلسن فیلمنامه‌نویس این اثر است؛ فیلمنامه‌ی چند فیلم لوبیچ کار ایشونه. باورم نمیشه که کسی هرگز بتونه فیلمی مثل این بسازه ــ لحنی چنین تمام‌عیار، لحنی پخته و جاافتاده و ملایم. به گمونم این لحن برای یکجور اعتراف سینمایی بسیار مناسبه.»

چه کسی از ویرجینیا ولف می‌ترسد؟  1966 Who’s Afraid of Virginia Woolf?

چه کسی از ویرجینیا وولف می‌ترسد؟ -فیلم های محبوب وس اندرسن

اندرسن باورش نمی‌شود که فیلم چه کسی از ویرجینیا ولف می‌ترسد؟ اولین فیلم مایک نیکولز بوده است. نیکولز کارگردان محبوب اندرسن است، او با همین فیلم اولش به کمال مطلوب می‌رسد، فیلمی که به خاطر بازی دو بازیگر اصلی‌اش الیزابت تیلور و ریچارد برتون معروف است. اندرسن در مصاحبه‌ای با راتن تومیتوز از این فیلم به عنوان یکی از فیلم‌های محبوب‌اش در همه تاریخ سینما اسم می‌برد و می‌گوید: «وقتی اولین بار این فیلمو دیدم احساس ناخوشایندی رو تجربه کردم. شیفته‌ی فیلم نشدم. در حالیکه وقتی اولین بار فیلم فارغ‌التحصیل رو دیدم شیفته‌اش شدم، اما این فیلم منو هیجان‌زده نکرد چون به نظر می‌رسه یکجور منفیت توی فیلم هست. اما وقتی این اواخر باز هم دیدمش به نظرم رسید که این فیلم زیباترین و مهیج‌ترین و الهام‌بخش‌ترین فیلمه. مایک نیکولز یکی از نوآورترین کارگردان‌های سینمای ما بود، این فیلم واقعاً فیلم بزرگیه، و به عنوان فیلم اول یه کارگردان واقعاً خیره‌کننده‌س.»

سایر فیلم‌های محبوب وس اندرسن بر طبق اشاره‌هایی که در مصاحبه‌هایش کرده، به این قرار هستند:

 ناگهان بالتازار (1966) Au Hasard Balthazar

همه‌ی خطرات را در نظر بگیرید (1960) Classe Tous Risques

فرشته‌ی مست (1960)  Drunken Angel

گوشواره‌های مادام… (1953) The Earrings of Madame de…

ملک‌الموت (1962) The Exterminating Angel

دوستان ادی کویل (1973) The Friends of Eddie Coyle

از زندگی عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی (1980) From the Life of the Marionettes

 کودکی عریان (1968) L’enfance nue

میشیما: یک زندگی در چهار بخش (1985) Mishima: A Life in Four Chapters

دیوانه (1987) Moonstruck

نئون جنسیس اوانجلیون (1995) Neon Genesis Evangelion

داستان‌های نیویورکی (1989) New York Stories

ایستگاه بعدی، روستای گرینویچ (1976) Next Stop, Greenwich Village

جاسوسی که از سردسیر آمد (1965) The Spy Who Came in from the Cold

سگ ولگرد (1949) Stray Dog

بوی خوش موفقیت (1957) Sweet Smell of Success

The Taking of Power by Louis XIV (1966)

Terror’s Advocate (2007)

تونی (1932) Toni

انتقام از آن من است (1979) Vengeance Is Mine

منبع: سایت indiewire نویسنده Zack Sharf

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.