دور شدن از جوامع انسانی به معنی فرار از ذات انسانی نیست. The Decline این فیلم هیجان‌انگیز کانادایی در زمان مناسبی، هم‌زمان با هرج و مرج و ترس به وجود آمده به خاطر شیوع ویروس کرونا، از شبکه نت‌فلیکس منتشر شده است. می‌توان به این داستان در مورد کسانی که برای زنده ماندن در کنار هم جمع شده‌اند، اما همین کار باعث نابودیشان می‌شود، به عنوان راهکارهایی برای “کارهایی که نباید انجام داد” در این شرایط پر‌اضطراب و تنش نگاه کرد.
The Decline اولین ساخته پاتریچه لالیبرته، با این‌که در نهایت چیزی فراتر از یک داستان هیجان‌انگیز نیست، اما بسیار ظریف، باورپذیر و خوش ساخت است. ممکن است مخاطبین آمریکایی از دوبله انگلیسی این فیلم فرانسوی زبان نارضایتی باشند، چرا که برخی دیالوگ‌های آن در ترجمه معنای خود را از دست داده‌اند. برای کسانی که مشکلی با تماشای فیلم با زیرنویس ندارند، بهتر است که آن را با صدای اصلی و با زیرنویس انگلیسی تماشا کنند تا هماهنگی حرکت لب بازیگران و دیالوگ‌ها حفظ شود.

همچنین بخوانید:
نقد فیلم محرمانه اسپنسر Spenser Confidential – داستانی جنایی با حضور مارک والبرگ

مقدمه فیلم The Decline گمراه‌کننده است: در نیمه‌های شب آنتونی (با بازی گیولام لاورین) که به همراه خانواده‌اش در حومه مونترال زندگی می‌کند، به سرعت وسایل لازم را جمع می‌کنند و از شهر خارج می‌شوند. اما مشخص می‌شود که خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند و این فقط تمرینی برای اطمینان از آمادگی پناهگاهی است که برای زمان جنگ، اپیدمی و یا فروپاشی جامعه ساخته‌ شده است.

اما آن‌ها تنها کسانی نیستند که چنین آینده‌ای را پیش‌بینی کرده‌اند، همان‌طور که آنتونی و خانواد‌ه‌اش از شهر خارج می‌شوند، گروهی را در منطقه کوهستانی کبک می‌بینند. در نهایت همه آن‌ها در محل قرار حاضر می‌شوند و برنامه‌ریز این برنامه الین (با بازی رئال بوزه)، چشمان آن‌ها را می‌بندد و با ماشین‌های مناسب روی برف، آن‌ها را به محل اصلی پناهگاه می‌برد. الین این پناهگاه را برای مقابله با تمام فجایع و بحرا‌ن‌های احتمالی مجهز کرده است که شامل فضای کافی برای زندگی، پنل‌های خورشیدی، مخازن سوخت، گل‌خانه و حتی تله‌هایی برای جلوگیری از ورود غریبه‌ها است.
افراد دیگری در این جمع در کنار الین حضور دارند، از جمله فرانسیس (با بازی مارک-آندره گروندین)، آنا (ماریلین کستونگوی) و سباستین (گیولام کایر). وجه اشتراک این گروه نگرانی آن‌ها از آینده و اثرات گرمایش زمین است. همه آن‌ها انسان‌های آرام و منطقی به نظر می‌رسند، تنها کسی که کمی عجیب است دیوید (مارک بیوپره) است که همیشه آماده دفاع از خود است. اما این تنها ظاهر اوست و ریچل (ماری-اویلین لسارد)، مامور سابق ارتش، از لحاظ بدنی بیشتر از همه قابلیت دفاع از خود را دارد.
الین قسمت‌های مختلف پناهگاه و فعالیت‌های مختلف را برای این گروه توضیح می‌دهد، از وظیفه آن‌ها برای نظافت گرفته تا مهارت‌های رزمی لازم. حتی نحوه کار با اسلحه و مواد منفجره نیز به آن‌ها آموزش داده می‌شود، اما در همین ساعت‌های اولیه و در حین یکی از همین تمرین‌ها، اتفاق ناگواری رخ می‌دهد.

The Decline

نتیجه این حادثه مرگبار است، اما اعضای این گروه در مورد گزارش این حادثه به پلیس با یکدیگر اختلاف نظر دارند. الین و دیوید مخالف زنگ زدن به پلیس و آمدن آ‌ن‌ها به این پناهگاه هستند. تنش‌ بین اعضای گروه بسیار شدت می‌گیرد، تا حدی که در نیمه دوم فیلم، کمپ به دو دسته تبدیل می‌شود و هر کدام از این گروه‌ها قصد از بین بردن گروه دیگر را در این طبیعت سرد و برفی دارد.
داستان فیلم به سرعت پیش می‌رود و بازیگران با بازی زیبای خود صحنه‌های نفس‌گیری را خلق کرده‌اند. اما The Decline بهترین قسمت داستان خود را برای پایان نگه نمی‌دارد، همان‌طور که از تعداد اعضای این گروه کم می‌شود، انتظار دیدن صحنه درگیری نهایی و سرنوشت‌ساز فیلم، بین دو شخصیت قوی‌تر و بااستعداد‌تر فیلم را داریم، اما این اتفاق نمی‌افتد. درحالی‌که این موضوع می‌توانست احساسات مخاطب را بیشتر برانگیزد.
داستان The Decline بدون اشاره‌های مستقیم، دست روی مسائل سیاسی روز می‌گذارد. اما بی‌طرف بودن آن نسبت به بسیاری از مسائل مهم دیگر باعث می‌شود که نتوان آن را چیزی بیش از یک فیلم ۸۰ دقیقه‌ای خوش‌ساخت، خشن و هیجان‌انگیز دانست. با همه این‌ها، نمی‌توان نسبت به صداقت داستان آن بی‌تفاوت بود، صحنه‌های دیدنی زیادی در این فیلم بی‌پروا وجود دارد، مخصوصا نمایش مناظر جذاب و زیبای زمستانی کانادا با فیلم‌برداری فوق‌العاده کریستوف دالپ.
این مطلب از نوشته دنیس هاروی در سایت ورایتی گرفته شده است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.