در این درام چند فرهنگی از فیلم‌ساز برزیلی، ماتیاس ماریانی درباره خانواده، هویت و اسطوره‌ها، یک نیجریه‌ای در سائوپائولو به دنبال برادر گم شده‌اش می‌گردد.
پس از اولین صحنه Shine your eyes که دو پسر جوان در نیجریه را در سال 1988 نشان می‌دهد، فیلم به سال 2019 می‌رود. پسر جوان‌تر، آمادی، به دنبال برادر بزرگتر خود ایکنا، به برزیل می‌آید، او به آنجا نقل مکان کرده و نشانی از او نیست. با در نظر گرفتن این پیش‌زمینه، کارگردان برزیلی ماتیاس ماریانی فیلمی چند فرهنگی و در عین حال خیره کننده ساخته که ماجراهای دراماتیک خانوادگی و جستجو برای هویت را با عناصر یک داستان کارآگاهی در هم می‌آمیزد. این فیلم کند پر از مناظر دیدنی سائوپائولوست و عمدتاً در میان مهاجران نیجریه می‌گذرد. نخستین فیلم داستانی ماریانی پس از ساخت دو فیلم مستند و کوتاه است که می‌توان جاه طلبی را در آن دید.
آمادی (او.سی اوکیجی) در سائوپائولو پیش یکی از دوستان نیجریه‌ای خود اقامت دارد که صاحب فروشگاه کلاه گیس فروشی است. اپیزودهای ابتدایی ‌Shine your eyes این حس را تلقین می‌کند که هر قدم آمادی او را به برادرش نزدیکتر می‌کند. ایکنای جوان زمانی از او خواسته بود که صورت خود را به صورت وارونه و دهانی را روی پیشانی خود تصور کند تا چهره جدیدی ایجاد کند. ایکنا به او می‌گفت: من برای این کار به تخیل تو نیاز دارم و آمادی هنوز در تلاش است تا هویت برادرش را تصور کند.
آمادی کار خود را از یک صفحه وب شروع می‌کند که ایکنا را به عنوان استاد ریاضیات در یک دانشگاه معرفی می‌کند اما مشخص می‌شود که ساختمان موجود در عکس پشت ایکنا هرگز دانشگاه نبوده است.

همچنین بخوانید:
نقدی بر فیلم غرفه بوسه 2 The Kissing Booth 2

shine your eyes

آمادی رایانه متروکه ایکنا را پیدا می‌کند و در آنجا یکی از دوستانش را پیدا می‌کند که او را با اسم چارلی و به عنوان تک فرزند می‌شناسد. آیا ایکنا کلاهبردار است یا فقط از معرفی خانواده اش خجالت می‌کشیده است؟ هرچه جلوتر می‌رویم، می‌بینیم در حالی که احتمال می‌رود او نابغه بوده باشد اما این احتمال هم وجود دارد که او توهم زده باشد.
انتخاب‌های تصویری ماریانی و فیلمبرداری لئوناردو بیتنكورت داستان را به طور كامل ترسیم می‌كند. خیابان‌های سائوپائولو با نقاشی‌های دیواری و شلوغی و سر و صدا اما همچنان واضح و زنده به نظر می‌رسد. نسبت تصویر 4: 3 فیلم نیز تحسین برانگیز است. قاب مربعی شکل فیلم به محاصره و ناامیدی آمادی در کشوری که حتی زبان آن را نمی‌داند اشاره می‌کند. اما ماریانی با ظرافت صحنه‌های طولانی، متوسط و کلوزآپ را مدیریت می‌کند تا بینندگان را دلگیر نکند. مهارت‌های فلمینگ نوردکروگ هم در سادگی آن مؤثر است و چالش‌های پیش روی آمادی را مهمتر جلوه می‌دهد.
در بیشتر فیلم، ایکنا (چوکوودی ایووجو بازیگر سریال جدایی ) در عکس‌ها و فیلم‌ها می‌درخشد. حضور مبهم او در واقع خاطرات آمادی از وی است. این فیلم همچنین با اتفاقات غیرمترقبه حالت تعلیق را ایجاد می‌کند مثلا صحنه‌هایی که آمادی با معادلات اسرارآمیز ، نوتبوک‌ها و فایل‌های رایانه‌ای برادرش سر و کله می‌زند. تصویر آغازین Shine your eyes دو پسر را نشان می‌دهد که در طول جاده شنی که با درختان سرسبز احاطه شده می‌دوند. سپس، تصویر برعکس می‌شود. آمادی در خواب همان جاده را می‌بیند که آن پسران در جهت مخالف می‌دوند و همان درختان اکنون ارغوانی و سرسبز هستند. چنین تصاویری به انسجام فیلم کمک می‌کنند.

این روایت با بیان رمز و رازهایی درباره ایکنا جلو می‌رود، اما در واقع داستان آمادی و مملو از رقابت‌های بچه‌ها در خانواده است. او پیغام ضبط شده مادرش برای ایکنا را با خود آورده که نشان می‌دهد او پسر اول خود را بیشتر دوست دارد. شخصیت آمادی کاملاً با لحن تعدیل شده فیلم هماهنگ است. در ابتدا صبور است و به میزبان خود در برزیل می‌گوید : من آنچه را که از من انتظار می‌رود انجام می‌دهم اما هنگامی که متوجه حیله‌های ایکنا می‌شود، سرانجام از عصبانیت منفجر می‌شود که این صحنه به سبب وجود محدودیت‌های قبلی، بسیار قوی دیده می‌شود.
افسانه‌های خانوادگی فضا را عرفانی می‌کند. چندی پیش، فالگیری گفته بود که ایکنا زنده است و در وجود برادرش تناسخ کرده است. دیگر چه چیزی بدتر از این ممکن است برای پسر دوم رخ دهد آن هم وقتی که او همواره سعی در فرار از سایه برادرش داشته؟ آمادی همچنین داستان‌های خرافی خانوادگی را مسخره می‌داند اما نمی‌تواند آن را کاملاً از ذهنش خارج کند. البته ماریانی نمی‌خواهد به سبب این اعتقادات، بیننده خود را مسخره کند.
یکی از نقاط ضعف داستان Shine your eyes عاشقانه بین آمادی و دوست سابق ایکنا، امیلیا است که در مغاره کلاه گیس فروشی کار می‌کند. افزودن این داستان در انتهای فیلم نوعی زیاده روی است که زیاد هم بسط داده نمی‌شود. حداقل باید مطرح می‌شد که آیا امیلیا از آمادی به عنوان جایگزین برادرش استفاده می‌کند یا خیر. احتمالا هنگامی که راز ناپدید شدن ایکنا حل می‌شود این موضوع نیز حل خواهد شد.
ماریانی در سائوپائولو بزرگ شده و در دانشگاه نیویورک تحصیل کرده است. این فیلم از اعتبار فیلمنامه‌نویسان زیادی بهره برده زیرا او در هر کاری از فرهنگ قبایل نیجریه‌ای گرفته تا معادلات ریاضی ایکنا، از متخصصین کمک گرفته است. این فیلم ترکیبی از زبان‌های قبایل نیجریه، پرتغالی و انگلیسی است. اما با تمام این ویژگی‌های مختلف، فیلم Shine your eyes یک چشم انداز واحد را به نمایش می‌گذارد که ماریانی به عنوان یک فیلمساز جدید و زیرک معرفی می‌کند.
منبع سایت hollywoodreporter نویسنده Caryn James

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.