فیلم کمدی رمانتیک نیمی از آن The Half of It ادعایی در مورد اورجینال بودن داستانش ندارد. فیلم‌های این ژانر معمولا حال و هوای مشابهی دارند. از نظر سینمایی فیلم‌های ژانر کمدی رمانتیک از نظر جنبه‌های هنری و جذابیت متفاوت هستند، اما عناصر و سبک، حال و هوا و سرگرم‌کننده بودن آن‌ها یکسان است. این ساخته آلیس وو شامل تمام این ویژگی‌ها است. داستان آن اقتباسی دیگر از نمایش‌نامه Cyrano de Bergerac نوشته ادمون روستان است. داستان این نمایش‌نامه منبع الهام بسیاری از فیلم‌های کمدی رمانتیک بوده است. نیمی از آن The Half of It به اندازه‌ای شیرین و دلنشین است که پس از تماشای آن دوست دارید تمام شخصیت‌هایش را در آغوش بگیرید.
داستان نیمی از آن The Half of It آن در شهری به نام اسکوامیش روایت می‌شود. دختری به نام الی چو (با بازی لی لوئیس) دانش‌آموز چینی آمریکایی زرنگی است که با نوشتن مقاله برای همکلاسی‌هایش درآمد کسب می‌کند. الی آن‌قدر باهوش‌تر از تمام همکلاسی‌هایش است که معلم انگلیسی پس از خواندن مقاله‌ها از این ماجرا باخبر می‌شود اما کاری برای متوقف کردن آن نمی‌کند. چرا که خواندن مقاله‌های نوشته الی بسیار لذت‌بخش‌تر از مقاله‌های احمقانه‌ بقیه بچه‌هاست.

همچنین بخوانید:
نقد و معرفی گستره شب The Vast of Night ـ یک فیلم علمی تخیلی خارج از این دنیا

نیمی از آن

همکلاسی الی، پل مانسکی (با بازی دنیل دیمر)، پسر مهربان و بازیکن فوتبال که مغازه سوسیس فروشی خانوادگیشان نیز نزدیک محل زندگی الی و پدرش (کالین کو) است، سراغ او می‌آید. پل از الی می‌خواهد که از طرف او نامه‌ای به استر فلورس (با بازی الکسیس لمیر)، زیباترین دختر مدرسه، بنویسد. الی که خودش نیز به استر علاقه دارد با اکراه درخواست پل را قبول می‌کند. پس از این‌که استر متوجه اشاره الی به فیلم «زیر آسمان برلین» ویم وندرس در نامه‌اش می‌شود، اشتیاق الی برای ادامه این نامه‌نگاری بیشتر می‌شود. الی شباهت‌های در شخصیت استر و خودش می‌بیند. وو که از ساخته قبلیش به نام Saving Face، پانزده سال می‌گذرد، حالا به دور از نیویورک و در این طبیعت زیبا ما را با جامعه چینی آمریکایی آشنا می‌کند.
مکالمه بین الی و استر به مکالمه جالبی در مورد نویسنده‌ها، تاریخ، تئوری هنر و نیازی که برای فرار از واقعیت دارند، تبدیل می‌شود. همان‌طور که داستان نیمی از آن The Half of It پیش می‌رود در انتظار اتفاقی هستیم که روند ماجرا را تغییر دهد و ما را غافل‌گیر کند. اما این اتفاق نمی‌افتد. با این‌حال داستان وارد مرحله جالب‌‌تری می‌شود. پل که در ابتدا پسری ساده و کمی گستاخ به نظر می‌رسد، در واقع دوستی قابل اعتماد است.

لی لوئیس

همان‌طور که همکاری الی و پل ادامه پیدا می‌کند، پل، بی‌خبر از این‌که الی به استر علاقه دارد، کم‌کم به او علاقه‌مند می‌شود. الی نیز پس از دوستی با پل دیگر مثل قبل منزوی نیست و استر نیز کم‌کم در مورد آینده‌ای که دوست دارد داشته باشد فکر می‌کند.
نیمی از آن The Half of It ما را درگیر پیچیدگی این روابط انسانی می‌کند. نحوه به تصویر کشیدن داستان توسط وو، به جنبه رویاگونه داستان اضافه کرده است، دنیایی رویاگونه که در آن انسان‌ها تنها با گفتگو می‌توانند از محیط خسته‌کننده و تکراری خود فراتر بروند. در صحنه‌ای از فیلم این دو شخصیت در استخر روی آب شناور هستند و در مورد تنهایی، خدا و آینده با هم صحبت می‌کنند. بازتاب تصاویر آن‌ها در آب مانند تصویری از دنیای دیگر است که همه چیز در آن ساده‌تر است، جایی که آرزوها به واقعیت می‌پیوندد. ویژگی یک فیلم کمدی رمانتیک خوب، علاقه‌مند شدن مخاطب به شخصیت‌های آن است، اما در نیمی از آن The Half of It مخاطب شیفته اشتیاق محض شخصیت‌ها به زندگی می‌شود.
این مطلب از نوشته بیلگ ابیری در سایت Vulture گرفته شده است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.