ایمان، در نوع کلاسیک، مذهبی و یا روحی آن، احساسی زمینی اما اثیری است. با این وجود داستان بسیاری از فیلم‌هایی که در دسته‌بندی فیلم‌هایی با موضوع ایمان داشتن قرار دارند، را باید دید تا بتوان متوجه حس آن شد. بیشتر آن‌ها در مورد ایمان داشتن به چیزی فراتر از خود است و برای اثبات ایمان خود از معجزه‌های استفاده می‌کنند که برای یک فرد سکولار باورپذیر باشد.
فیلم Mighty Oak اولین فیلمی است که پس از باز شدن سینماها اکران شده است و از نظر تکنیکی کاملا در رده فیلم‌هایی در مورد ایمان داشتن قرار نمی‌گیرد. با این‌حال فیلمی روان و سطحی است که مخاطب از هر باوری می‌تواند از تماشای آن لذت ببرد.
داستان این فیلم، در مورد پسر ۱۰ ساله‌ای که استعداد فوق‌العاده‌ای در موسیقی راک دارد،‌ در مورد ایمان داشتن به تناسخ است. بنابراین این فیلم نیز در دسته فیلم‌های ذکر شده قرار می‌گیرد.
با این حال، داستان آن به اندازه‌ای سنگین و پیچیده نیست که نتوان آن بر روی شبکه دیزنی قرار داد. البته این فیلم ساخته کمپانی پارامونت است و به زودی در سینماهای رو باز به نمایش گذاشته خواهد شد.

همچنین بخوانید:
The Surrogate – اولین ساخته جرمی هرش، درامی هوشمندانه و تاثیرگذار

فیلم Mighty Oak

جینا (با بازی جنا پریش، بازیگر مجموعه تلویزیونی «دروغگوهای کوچک زیبا» منیجر گروه راک اهل سن‌ دیگو به نام Army of Love است و برادر خوش‌قیافه او یه نام وان (لوی دیلان) خواننده اصلی آن است. آن‌ها در کار خود بسیار موفق هستند و قرار است در مراسم مهمی در هالیوود اجرا کنند. اما در مسیر رفتن به لس‌آنجلس، وان در تصادف جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهد و به همین دلیل گروه نیز از هم می‌پاشد.
داستان Mighty Oak ده سال جلو می‌‌رود. اعضای سابق گروه هنوز در سن دیگو زندگی می‌کنند و زندگی آرام و یکنواختی دارند. تا این‌که جینا با اوک (با بازی تامی رگن)، پسر ده ساله‌ای که اعجوبه موسیقی راک است، آشنا می‌شود. او به همراه مادرش (الکسا پناوگا) در آپارتمانی بالای کافی‌شاپی که اعضای گروه بیشتر وقت خود را در آن می‌گذارند، زندگی می‌کند. دی. بی. (رادنی هیکس) که صاحب این کافی‌شاپ است گیتار قدیمی وان را به او می‌دهد.
جینا حس آشنایی به اوک دارد. اوک با صدایی شبیه وان آواز می‌خواند و حرکات دستش نیز مانند او است. آیا اوک همان وان است که بار دیگر به این دنیا برگشته است؟

جنا پریش تامی رگن

قبل از این‌که به ادامه داستان Mighty Oak بپردازیم، بهتر است به چند نکته توجه کنیم: از نظر من هیچ‌کس نباید اسم فرزند خود را اوک (بلوط) بگذارد، اما عنوان فیلم (بلوط توانا) در این حالت معنی پیدا کرده است. اگر اوک همان وان نباشد، داستان فیلم یک داستان نوجوانانه‌ دیگر در مورد پسر بچه‌ای است که در گروه موسیقی راک آواز می‌خواند. اما اگر اوک واقعا وان باشد، پس باید به تناسخ ایمان داشت. گروه Army of Love دوباره دور هم جمع شده است و حالا اوک خواننده اصلی این گروه است و هم‌زمان گیتار نیز می‌نوازد.
با همه این‌ها،‌ این ساخته شان مک‌نامارا، پر از کلیشه‌های معمول است. صحنه‌ای عاشقانه در هنگام غروب خورشید در ساحل، آپارتمانی در طبقه بالای یک کافی‌شاپ. روایت ثانوی فیلم در مورد داستان گم شدن گیتار وان نیز اصلا با عقل جور درنمی‌آید. در نهایت می‌توان گفت Mighty Oak فیلمی است که توانسته موضوع هیجان‌انگیزی مثل تناسخ را حوصله‌سربر و عادی کند.

این مطلب از نوشته اوون گلیبرمن در سایت ورایتی گرفته شده است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.