شوالیه‌های قرون وسطایی ممکن است عمل‌گرا و خشن باشند، اما سبک زندگی و عقاید آن‌ها در مقایسه با معادل ژاپنی‌شان، یعنی سامورایی‌ها، شکست می‌خورد. آن‌ها سوژه جذابی برای بسیاری از فیلم‌سازان شرقی و غربی بوده‌اند. نیازی به گفتن نیست، فیلم‌های زیادی در مورد سامورایی ها وجود داشته‌اند که سطح کیفی فیلم‌سازی را بالا برده‌اند. برخی از آن‌ها حتی به عنوان تاثیرگذارترین فیلم‌های اکشن یا جنگی تمام ادوار شناخته می‌شوند.
بنابراین، اگر احساس می‌کنید پرافتخارتر و به طور خیال‌انگیزی کشنده‌تر از معمول هستید، در این مطلب ۱۰ فیلم معرفی کرده‌ایم که هریک از آن‌ها می‌تواند اشتیاق شما را در راه شناخت سامورایی‌ها اقناع کند. توجه داشته باشید که ما این فیلم‌ها را مطابق سیستم امتیازدهی راتن تومیتوز رتبه‌بندی کرده‌ایم.

همچنین بخوانید:
۱۰ فیلم برتر سینمای ژاپن در قرن بیست‌ و یک

۱۰ – یوجیمبو ۱۹۶۱ Yojimbo
امتیاز Rotten Tomatoes: ۹۵٪

یوجیمبو _ سامورایی

آیا تا به حال فیلم «به خاطر یک مشت دلار» A Fistful of Dollars با درخشش کلینت ایستوود محصول سال ۱۹۶۴ را تماشا کرده‌اید؟‌ «یوجیمبو» آکیرا کوروساوا الهام‌بخش اولیه این فیلم بود. در حقیقت کمپانی صاحب «یوجیمبو» در ژاپن حتی از سازندگان «به خاطر یک مشت دلار» برای بازسازی یک فیلم مشابه در فرمت هالیوودی شکایت کرده ‌بود. ژاپنی‌ها پیروز شدند. به هر حال، این موضوع بیانگر میزان بنيان‌فكنانه و نوآورانه بودن «یوجیمبو» است.
فیلم درباره یک سامورایی گرسنه، تنها و بی‌استاد است، که به طور اتفاقی با دو انجمن رقیب مواجه می‌شود و تصمیم می‌گیرد، با هر دوی آن‌ها بازی کند تا مقداری پول به دست آورد.

۹ – دژ پنهان ۱۹۵۸ The Hidden Fortress
امتیاز Rotten Tomatoes: ۹۷٪

دژ پنهان _ سامورایی

یک جواهر پنهان دیگر از کوروساوا به نام «دژ پنهان»، که تاثیر قابل‌توجهی بر هالیوود داشته است. جرج لوکاس (خالق «جنگ ستارگان» Star Wars) اظهار داشت که وی برخی از استعاره‌های فیلم‌های کوروساوا و حتی نماهایی از آن‌ها را در ساخت سه‌گانه اصلی دنباله «جنگ ستارگان» “کپی” کرده است. به عنوان نمونه، مورد R2-D2 و C-3PO در اپیزود چهارم، یک فرمول وام‌گرفته‌شده از دو قهرمان داستان «دژ پنهان» است.
هر دوی آن‌ها دو سرباز بودند که از جنگ و یک ارتش مهاجم می‌گریختند. تا اینکه به طور اتفاقی با یک میله طلایی پنهان روبرو می‌شوند، که در نتیجه آن جو از خشونت به طنز تغییر پیدا می‌کند. «دژ پنهان» خود به‌تنهایی ارزش تماشا کردن دارد چراکه با دیدن آن می‌توانید به چگونگی الهام‌بخش بودنش در ساخت برخی از صحنه‌های سه‌گانه اصلی «جنگ ستارگان»‌ پی ببرید.

۸ – شورش سامورایی ۱۹۶۷ Samurai Rebellion
امتیاز Rotten Tomatoes: ۱۰۰٪

 شورش سامورایی

یکی از تم‌های تکراری در فیلم‌های سامورایی ژاپنی، استبداد فئودالی (حکومت ارباب‌-رعیتی) است و اینکه چگونه این استبداد حتی جنگجویان مرفه را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. چنین اندیشه‌ای در «شورش سامورایی» که اکران آن به سال ۱۹۶۷ برمی‌گردد، واکاوی شده است. فیلم با جفاکاری اربابان فئودال محلی گلاویز می‌شود؛ کسانی که تقریباً حتی با افراد وفادار به خود نیز مانند حیوانات رفتار می‌کردند.
یک ارباب محلی خواستار بازگشت همسر قهرمان اصلی می‌شود؛ همسر او پیش‌تر از قلعه اخراج شده بود. آن‌ها پسر این خانواده را به عنوان جانشین سلطنت طلب کرده بودند. خانواده سامورایی قهرمان داستان، خواسته ارباب محلی را نمی‌پذیرند و شورشی را علیه او به راه می‌اندازند. نام فیلم به معنای واقعی کلمه همه این‌ها را می‌گوید.

۷ – سانجورو ۱۹۶۲ Sanjuro
امتیاز Rotten Tomatoes: ۱۰۰٪

سانجورو

اگر شما «یوجیمبو» Yojimbo یا چیزهای مشابه آن را دوست دارید، پس «سانجورو» باید به صورت خودکار در لیست تماشای شما قرار بگیرد. فیلم ۱۹۶۲ کوروساوا، به عنوان فیلم مکمل «یوجیمبو» در نظر گرفته می‌شود و ستاره این فیلم، توشیرو میفونه افسانه‌ای نیز در آن نقش‌آفرینی می‌کند. توشیرو میفونه چهره بالفعل سامورایی در سینمای ژاپن بوده است.
در هر صورت فرض اولیه «سانجورو» بسیار ساده است؛ یک استاد سامورایی باتجربه (با بازی میفونه) برخی از سامورایی‌های جوان و پرتلاش را قبل از شروع جنگ برای اربابان فاسد خود آموزش می‌دهد. این فیلم شوخ‌طبع‌تر و کمدی‌تر از فیلم‌های دیگر این لیست است اما همچنان شما را با حال‌وهوای نبردهای سامورایی‌ها آشنا می‌کند. شما حتی افکت سینمایی “فواره خون” را در اینجا پیدا خواهید کرد، پیش از آنکه کوئنتین تارانتینو از آن، در فیلمش استفاده کند.

۶ – هاراکیری ۱۹۶۲ Harakiri
امتیاز Rotten Tomatoes: ۱۰۰٪

هاراکیری

اگر در جستجوی یک فیلم سامورایی هستید که فلسفه‌های سامورایی را موشکافی می‌کند، «هاراکیری» محصول سال ۱۹۶۲ نقطه خوبی برای شروع است. فیلم داستان بسیاری از سامورایی‌های بی‌ارباب در قرن هفدهم را دنبال می‌کند که به لطف تمرکززدایی تحت فرمان شوگون و در جستجوی یک استاد جدید، مجبور شده‌اند که در مقابل یکدیگر بجنگند.
این فیلم اربابان فئودال ژاپنی را در بدترین حالت خود نشان می‌دهد؛ آن‌ها قلدری می‌کردند و برای سرگرمی خود، بسیاری از سامورایی‌های نگون‌بخت را تا سر حد مرگ مجبور به مبارزه می‌کردند. آن‌ها می‌دانستند جنگجویان فقیر به خاطر قانون شرافت و وفاداری نمی‌توانستند آن‌ها را رد کنند.

۵ – زاتوایچی ۲۰۰۳ Zatoichi
امتیاز Rotten Tomatoes: ۸۷٪

زاتوایچی - سامورایی

اکنون، ما در حال انتقال به “Certified Fresh” هستیم. «زاتوایچی» بازسازی فیلمی محصول سال ۱۹۶۲ با امتیاز مشابه است و هر ذره‌اش به اندازه یک جانشین میراث این عنوان شایسته است. این یکی از منحصربه‌فردترین جایگاه‌ها تاکنون برای فیلم‌های سامورایی یا اکشن بوده است؛ می‌بینید، قهرمان این فیلم سامورایی، یک ماساژور کور است که به عنوان یک جنگجوی قدرتمند نیز شناخته می‌شود.
هیچ فیلم دیگری نمی‌توانست چنین ایده جسورانه‌ای را به انجام برساند … حداقل با موفقیت. در ضمن، شما طرح داستانی «زاتوایچی» را کمی ساده‌تر خواهید یافت؛ این یک داستان انتقام‌جویانه اساسی است که در آن یک سامورایی نابینا با بی‌میلی به دو خواهر کمک می‌کند تا از یک گروه انتقام بگیرند. این گروه والدین آن دو را به قتل رسانده بودند. شما در این فیلم سامورایی، از بابت میزان خون‌ریزی و خشونت کمبودی احساس نخواهید کرد.

۴ – سیزده آدمکش ۲۰۱۰ 13Assassins
امتیاز Rotten Tomatoes: ۹۵٪

 سیزده آدمکش

«سیزده آدمکش» مدرن‌ترین ورودی لیست ما تا به اینجاست. این فیلم با موفقیت جادوی فیلم‌هایی مانند «هاراکیری» و «شورش سامورایی» را بازآفرینی می‌کند. یک گروه از سامورایی‌های وفادار، از ارباب فئودال سادیستی خود بسیار ناامید شده بودند. آن‌ها برای ترور او اقداماتی را انجام دادند.
«سیزده آدمکش» یک درام تاریخی و اکشن است که همه جنبه‌های ژانر فیلم سامورایی ژاپنی را در بر می‌گیرد. حتی جالب‌تر این واقعیت است که این فیلم بازسازی فیلم کلاسیک سال ۱۹۶۳ از یک کارگردان ارجمند است. پیش از «سیزده آدمکش» منتقدان گمان می‌کردند که فیلم‌های سامورایی، دیگر روی بورس نیستند و دوران‌شان به سر آمده است. این بازسازی باشکوه بر همه این‌ها خط بطلان کشید.

۳ – آشوب ۱۹۸۵ Ran
امتیاز Rotten Tomatoes: ۹۶٪

آشوب - سامورایی

«آشوب» یکی از آخرین آثار آکیرا کوروساوا است، اما به هیچ وجه به معنی یک هنر پیش‌پاافتاده از این فیلم‌ساز بزرگ نیست. این فیلم در سال ۱۹۸۵ اکران شد و یکی از معدود کارهای رنگی او در بین فیلم‌های نهایی اکران‌شده وی محسوب می‌شد. با این وجود، «آشوب» نسبت به بسیاری از فیلم‌های جنگی و اکشن حتی امروزی برتری پیدا می‌کند. سرعت پیشروی فیلم، داستان‌پردازی، فیلم‌برداری و همچنین ارزش تولید، لبریز از جادوی سینماست.
«آشوب» در اصل پرداخت کوروساوا از «شاه لیر» شکسپیر است. داستان درباره یک ارباب فئودال در حال مرگ است که میراث پادشاهی خود را به طور فاجعه‌آمیزی مدیریت کرد. این موضوع باعث می‌شود که پسران وی برای رسیدن به قدرت و میراث، جنگی را علیه یکدیگر برپا کنند و پدرشان بیچاره‌وار در بالای قلعه‌های سوزان‌اش، آن‌ها را نظاره می‌کرد.

۲ – سریر خون ۱۹۵۷ Throne Of Blood
امتیاز Rotten Tomatoes: ۹۸٪

سریر خون

دوباره به آکیرا کوروساوا برگردید که یک حماسه سامورایی را به یک شاهکار هنر ژاپنی تبدیل می‌کند. «سریر خون» به لحاظ امتیاز راتن تومیتوز دومین رتبه را در بین فیلم‌های ساخته‌شده توسط کوروساوا از آن خود دارد. به‌مانند «آشوب»، «سریر خون» نیز پرداخت کوروساوا از کلاسیک دیگری از شکسپیر است. (این‌بار پیرامون «مکبث»)
فیلم همچنین از توشیرو میفونه (احتمالاً بازیگر محبوب کوروساوا بوده است) به عنوان کاراکتر اصلی که یک ژنرال است، بهره می‌برد. او و صمیمی‌ترین دوستش با یک روح روبرو می‌شوند که پیش‌بینی می‌کند، هر دوی آن‌ها در نهایت جایگزین فرمانروای فئودالی خود خواهند شد. این دو سپس تصمیم گرفتند كه پیشگویی‌های روح را عملی کنند که در نهایت به خودتخریبی آن‌ها منجر می‌شود. این نسخه از «مکبث» احتمالاً شما را به خواب فرو نمی‌برد.

۱ – هفت سامورایی ۱۹۵۴ Seven Samurai
امتیاز Rotten Tomatoes: ۱۰۰٪

هفت سامورایی

طرفداران کوروساوا به احتمال زیاد انتظار داشتند این فیلم در صدر قرار بگیرد. «هفت سامورایی» آکیرا کوروساوا بهترین فیلم او بود. این یکی از منحصربه‌فردترین داستان‌های سینماست. این فیلم همچنین به فیلم‌های اکشن و تکنیک‌های فیلم‌سازی مثل استفاده ماهرانه از باران در طول نبردهای حماسی یا سکانس‌های اکشن در میان بسیاری دیگر نیز کمک کرده است.
حتی داستان فیلم به اندازه کافی مجذوب‌کننده است: گروهی از کشاورزان فقیر، صدای چند راهزن را می‌شنوند که در حال صحبت درباره یورش به روستای آن‌ها در آینده‌ای نزدیک بودند. بنابراین آن‌ها تعدادی سامورایی سرگردان را استخدام می‌کنند؛ این سامورایی‌ها مایل بودند نوع‌دوستی را تمرین کنند و مشخصاً از آن‌ها بدون دریافت هیچ‌گونه پاداشی محافظت کنند. چیزی که به دنبال آن می‌آید یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین ماجراجویی‌ها از جنس دوستی و یکی از بهترین فیلم‌های اکشن و جنگی تا به امروز بوده است. «هفت سامورایی» بهترین فیلم سامورایی در بین تمام فیلم‌هایی از این دست است؛ فیلمی که در طول زندگی خود نباید از دست بدهید.
این مطلب برگرفته از نوشته Sid Natividad در سایت screenrant.com است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.