در حالی که کمتر از ده روز مانده به مهم‌ترین رویداد سینمایی ایران یعنی جشنواره سی و پنجم فیلم فجر، هیئت‌ انتخاب آثار برخلاف سال‌های گذشته نامزدهای راه یافته به بخش سودای سیمرغ یا همان رقابت اصلی جشنواره را خیلی زودتر از هرسال اعلام کردند. این هیئت که متشکل از نرگس آبیار، طاها حسین مرقاتی، عماد افروغ، محمد علی حسین نژاد، جمال امید، حسین کرمی و سیدضیا هاشمی بودند به دبیری محمد حیدری در روز جمعه هفدهم دی ماه از میان ۲۵۶ فیلمی که به دفتر دبیرخانه جشنواره ارائه‌شده بود، اسامی ۲۸ فیلم را برای شرکت در بخش سودای سیمرغ معرفی کردند. غیرقابل‌انکار است که جشنواره فجر نقشه راه اکران سال آینده را مشخص خواهد کرد و موفقیت یک فیلم در گیشه و اکران سراسری تا حد زیادی وابسته به حضورش در جشنواره فجر است.

هیئت‌ انتخاب آثار جشنواره سی و پنجم

جشنواره فجر رویه‌ای متفاوت از مراسمی صنفی مانند اسکار (جوایز سالانه آکادمی سینمای آمریکا) دارد که فیلم ها بعد از نمایش و اکران‌های سراسری داوری می‌شوند؛ و به مانند سایر جشنواره‌های جهانی (ازجمله کن، ونیز، لوکارنو و …) اولین اکران فیلم‌ها باید در جشنواره رقم بخورد، پس پیش‌بینی برنده‌های احتمالی کار چندان آسانی نیست به‌ویژه که در جشنواره سال گذشته شاهد درخشش فیلم اولی‌ها بودیم؛ اما می‌توان برای بعضی از این فیلم‌ها ذوق‌زده بود و انتظار اتفاقات هیجان‌انگیزی داشت. «کارگر ساده نیازمندیم» آخرین اثر منوچهر هادی پس از کمدی بسیار ضعیف و مبتذل «من سالوادور نیستم» یکی از این گزینه‌هاست. به نظر می‌رسد هادی به مسیر فیلم‌سازی جدی بازگشته است و باید دید آیا می‌تواند موفقیت فیلم «قرنطینه» را تکرار کند یا خیر. «نگار» آخرین ساخته رامبد جوان هم از آن گزینه‌های جذاب و هیجان‌انگیز جشنواره فجر سی و پنجم خواهد بود. جوان که تاکنون سابقه ساخت چند فیلم کمدی ازجمله «آدم و حوا» و «ورود آقایان ممنوع» را در کارنامه خود دارد این بار به سراغ درامی جنایی پلیسی و معمایی رفته است. در زمان پیش‌تولید نام پیمان معادی به‌عنوان بازیگر نقش اول مرد در رسانه‌ها به‌طور رسمی مطرح شد، اما کمی بعد محمدرضا فروتن جایگزین معادی گردید. با توجه به حضور نگار جواهریان در نقش اصلی و حواشی که این مدت جوان و جواهریان را احاطه کرده است، بعید نیست «نگار» فیلم درگوشی امسال جشنواره باشد.

اما شاید مهم‌ترین فیلم امسال که همه عناصر را در جهت موفقیت در جشنواره دارد «سد معبر» باشد. «سد معبر» بعد از فیلم موفق «خسته نباشید» دومین تجربه کارگردانی محسن قرایی است. فیلمی که فیلم‌نامه‌اش را پدیده جشنواره سال گذشته یعنی سعید روستایی نوشته است. بازی حامد بهداد در نقش یک مأمور شهرداری و موضوع جنجالی فیلم «سد معبر» را یک گزینه مهم جشنواره امسال کرده است. حضور فیلم «گشت ارشاد دو» در میان رقابت کنندگان سودای سیمرغ هم اتفاق عجیب اما جالبی است. «گشت ارشاد دو» که قسمت دوم فیلم «گشت ارشاد» محصول سال ۱۳۹۰ است. یکی از جنجالی‌ترین فیلم‌های توقیفی چند سال اخیر که حتی باوجود اینکه یک هفته بیشتر روی اکران نبود، پخش نسخه نمایش خانگی آن پای وزیر ارشاد را به مجلس کشاند. باید صبر کرد و دید این فیلم چگونه می‌خواهد از زیر تیغ سانسور و ممیزی فرار کند تا به سرنوشت نسخه قبلی دچار نشود.

«سوفی و دیوانه» فیلم دیگری است که در جشنواره امسال حضور دارد و کنجکاوی‌مان را برمی‌انگیزد. آخرین ساخته مهدی کرم‌پور بعد از «پل چوبی» که در جشنواره فجر سال ۱۳۹۰ خوش درخشید و در چند رشته نامزد دریافت جایزه شد، ازجمله بهترین بازیگر نقش اول زن برای مهناز افشار. «پل چوبی» اما با دو سال وقفه و ۹ دقیقه کوتاه شدن در سال ۱۳۹۲ اکران شد و توانست به باشگاه میلیاردی‌ها بپیوندد. کرم‌پور آثار مناقشه برانگیز و عجیب‌وغریب در کارنامه‌اش زیاد دارد که معروف‌ترینش  فیلم «چه کسی امیر را کشت؟» بود، حال باید دید آخرین کارش چگونه از آب درآمده است.

امسال جشنواره فجر یک ویژگی جالبی هم دارد، آن‌هم پدیده فیلم دومی‌ها است. چندتایی از فیلم اولی‌هایی که در جشنواره‌های قبلی شگفتی آفریدند، امسال با دومین فیلم خود به میدان آمده‌اند و این فرصتی است تا توانایی واقعی آن‌ها محک زده شود. سعید روستایی که بعد از «ابد و یک روز» در فیلم «سد معبر» به‌عنوان فیلم‌نامه‌نویس حضور دارد که خود فیلم، دومین اثر محسن قرایی بعد از یک کار موفق است و پیشتر راجع به آن صحبت کردیم. دیگر فیلم دومی امسال «ماجرای نیمروز» است که بعد از «ایستاده در غبار»، بهترین فیلم جشنواره سال گذشته دومین اثر محمدحسین مهدویان است. فیلمی که اطلاعات زیادی از آن در دسترس نیست اما به نظر می‌رسد علی‌رغم تفاوت آشکارش با «ایستاده در غبار»، همچنان برشی از تاریخ معاصر ایران باشد. «اسرافیل» هم دومین اثر آیدا پناهنده بعد از «ناهید» است. «ناهید» فیلم موفقی که در جشنواره‌های بین‌المللی موفق‌تر از داخل عمل کرد و نام پناهنده را به‌عنوان یک فیلم‌ساز جدی مطرح کرد.

حمید نعمت‌الله هم امسال با فیلم «رگ خواب» در جشنواره حضور دارد. بیراه نیست اگر نعمت‌الله را استاد بی‌چون‌وچرای جشنواره بخوانیم. از «بوتیک» که برنده بهترین فیلم اول بیست و دومین دوره جشنواره فجر شد تا «بی‌پولی» و «آرایش غلیظ»، همه‌ کارهای نعمت‌الله نه‌تنها در گیشه که در جشنواره هم توانسته‌اند نظر منتقدان را جلب کنند و کلی جایزه و نامزدی سیمرغ برای وی به همراه بیاورند. جشنواره فجر امسال علاوه بر کارگردانان جوان، میزبان تعدادی از کارکشته‌ترین فیلم‌سازهای ایرانی هم هست. مسعود کیمیایی امسال با «قاتل اهلی» در جشنواره حضور دارد. آخرین حضور کیمیایی در جشنواره فجر مربوط به سال ۱۳۸۹ و با فیلم «جرم» است. فیلمی که برنده بهترین فیلم جشنواره هم شد و در چند شاخه دیگر هم نامزد شد. «قاتل اهلی» با کنار هم قرار دادن پرویز پرستویی به‌عنوان یک بازیگر باسابقه و امیر جدیدی که چند سالی است مطرح‌شده، می‌تواند گزینه جالبی برای جشنواره امسال باشد.

فریدون جیرانی هم امسال با فیلم «خفگی» در جشنواره حاضر است. جیرانی که فیلم‌ساز جنجالی است بعد از فیلم «من مادر هستم»، حضور چشم‌گیری نه در گیشه داشته و نه نزد منتقدان. باید دید آیا «خفگی» می‌تواند او را به‌روزهای اوج «قرمز» و «شام آخر» برگرداند یا خیر. مازیار میری که فیلم «سعادت‌آباد» را در کارنامه خود دارد و آخرین حضورش در جشنواره فجر فیلم «حوض نقاشی» بوده که برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از دیدگاه تماشاگران شد امسال با «سارا و آیدا» که به نظر می‌رسد فضایی شبیه «سعادت‌آباد» دارد در جشنواره شرکت کرده است.
جشنواره پارسال که کاملاً در اختیار فیلم اولی‌ها بود، مهدویان با فیلم «ایستاده در غبار» و سعید روستایی با «ابد و یک» روز پدیده‌های جشنواره سال گذشته بودند. امسال هم از بین ۲۸ فیلم راه‌یافته به سوادی سیمرغ، نه تا فیلم اولی هستند. ازجمله. «ایتالیا ایتالیا» که یک کمدی فانتزی است بر اساس داستانی از جومپا لاهیری. در سینمای ایران کمدی زیاد دیده‌ایم اما کمدی فانتزی آن‌هم از نوع موفقش نه‌چندان، پس «ایتالیا ایتالیا» گزینه جذابی است که باید دید چطور در جشنواره ظاهر خواهد شد. کاوه صباغ زاده دیگر فیلم اولی است که امسال با فیلم «انزوا» در جشنواره حضور دارد. «تابستان داغ» دیگر فیلم اولی است که با حضور پریناز ایزدیار، بهترین بازیگر زن جشنواره قبل، به کارگردانی ابراهیم ایرج زاد در سودای سیمرغ رقابت خواهد کرد. باید دید اتفاقی که سال گذشته برای «ابد و یک روز» افتاد ممکن است برای «تابستان داغ» هم بیافتد یا خیر.

در کنار همه فیلم‌هایی که به جشنواره امسال راه یافتند، لیست بلندبالایی هم از ناکامان منتشرشده است که در گزارش دیگری مفصل به آن خواهیم پرداخت. لیست کامل فیلم‌های پذیرفته‌شده در جشنواره فجر سی و پنجم به شرح زیر است:

۱- کارگر ساده نیازمندیم (منوچهر هادی) به تهیه‌کنندگی منوچهر هادی
۲- مادری (رقیه توکلی) به تهیه‌کنندگی سیاوش حقیقی
۳- ایتالیا ایتالیا (کاوه صباغ زاده) به تهیه‌کنندگی مهدی صباغ زاده
۴- انزوا (مرتضی علی‌عباس میرزایی) به تهیه‌کنندگی پیمان جعفری
۵- نگار (رامبد جوان) به تهیه‌کنندگی رامبد جوان
۶- سد معبر (محسن قرایی) به تهیه‌کنندگی بهمن کامیار
۷- چراغ‌های ناتمام (مصطفی سلطانی) به تهیه‌کنندگی مجید اسماعیلی / مجتبی امینی
۸- ماه‌گرفتگی (مسعود اطیابی) به تهیه‌کنندگی هادی انباردار
۹- یک روز به‌خصوص (همایون اسعدیان) به تهیه‌کنندگی همایون اسعدیان
۱۰- کمدی انسانی (محمدهادی کریمی) به تهیه‌کنندگی محمدهادی کریمی
۱۱- ویلایی‌ها (منیر قیدی) به تهیه‌کنندگی سعید ملکان
۱۲- گشت ۲ (سعید سهیلی) به تهیه‌کنندگی سعید سهیلی- حمید فرح نژاد
۱۳- سوفی و دیوانه (مهدی کرم‌پور) به تهیه‌کنندگی مهدی کرم پور
۱۴- رگ خواب (حمید نعمت‌الله) به تهیه‌کنندگی حمید نعمت‌الله (حذف در آخرین لحظات)
۱۵- پشت دروازه بهشت (علی نوری اسکویی) به تهیه‌کنندگی علی نوری اسکویی
۱۶- اسرافیل (آیدا پناهنده) به تهیه‌کنندگی مستانه مهاجر
۱۷- فراری (علیرضا داودنژاد) به تهیه‌کنندگی جهانگیر کوثری
۱۸- ماجرای نیمروز (محمدحسین مهدویان) به تهیه‌کنندگی سیدمحمود رضوی
۱۹- بدون تاریخ، بدون امضا (وحید جلیلوند) به تهیه‌کنندگی علی جلیلوند
۲۰- سارا و آیدا (مازیار میری) به تهیه‌کنندگی مازیار میری
۲۱- زیر سقف دودی (پوران درخشنده) به تهیه‌کنندگی پوران درخشنده
۲۲- خفگی (فریدون جیرانی) به تهیه‌کنندگی فریدون جیرانی
۲۳- پشت دیوار سکوت (مسعود جعفری‌جوزانی) به تهیه‌کنندگی محمد خزاعی و فتح‌الله جعفری جوزانی
۲۴- آذر (محمد حمزه‌ای) به تهیه‌کنندگی نیکی کریمی
۲۵- قاتل اهلی (مسعود کیمیایی) به تهیه‌کنندگی منصور لشگری قوچانی
۲۶- تابستان داغ (ابراهیم ایرج زاد) به تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی
۲۷- بیست‌ویک روز بعد (سیدمحمدرضا خردمندان) به تهیه‌کنندگی سازمان سینمایی حوزه هنری
۲۸- شماره ۱۷ سهیلا (محمود غفاری) به تهیه‌کنندگی سید امیر سیدزاده

نظر شما چیست؟ به نظرتان امسال یک جشنواره پربار و هیجان‌انگیز داریم یا جشنواره‌ای کسل‌کننده و ناامیدکننده؟
به نظرتان پدیده امسال کدام فیلم خواهد بود؟
برای دیدن کدام فیلم بیش از همه انتظار می‌کشید؟

به این مطلب امتیاز دهید
این پست را به اشتراک بگذارید