مایکل داگلاس در سال ۱۹۴۴ در نیوجرسی متولدشده است، پدر و مادرش کرک داگلاس و دونا دیل، هر دو هنرپیشه بوده‌‌‌اند، پس ورود مایکل به این صنعت چندان شگفت‌آور نیست. لیسانس خود را در رشته نمایش گرفته و سپس تحصیلات خود را در پلِیس تئاتر آمریکا در نیویورک ادامه داده است. وی تقریباً هم‌زمان به تئاتر و سینما روی آورد و از سال ۱۹۷۲-۱۹۷۶ در سریال خیابان‌های سانفرانسیسکو بازی کرد.او به تولید فیلم نیز علاقه نشان می‌داد. دیوانه از قفس پرید اولین فیلمی است که وی تولیدکنندگی‌اش را عهده‌دار شده است،‌ با برنده شدن فیلم در شاخه‌ی بهترین فیلم، مایکل داگلاس جایزه اسکار را از آن خود کرد. در ادامه وی ۱۷ فیلم و سریال دیگر را نیز تولید کرده است.
مایکل داگلاس یکی از موفق‌ترین هنرپیشگان دهه ۸۰ میلادی است که در بازه‌ی زمانی ۱۹۸۳ – ۱۹۸۹ در ۸ فیلم بازی کرده است و از آن زمان تاکنون نیز مشغول به کار بوده و در ۲۰ فیلم دیگر نیز ایفای نقش نموده است. به‌تازگی نیز در فیلمِ مارولِ مرد مورچه‌ای در نقش هنک پیم، مرد مورچه‌ای نخستین درخشیده است. او دو جایزه اسکار، سه گلدن گلاب و یک جایزه‌ی ایمی دارد. رابرت فراست به مناسبت سالروز تولد مایکل داگلاس، مروری کرده است بر ده فیلم برتر او:

۱۰. مرد مورچه‌ ای- ۲۰۱۵ (Ant-Man )

مرد مورچه ای مایکل داگلاس

باوجود جدید بودن فیلم، فیلم را در لیست قرار می‌دهم، زیرا فیلم را بسیار دوست داشتم و بازی مایکل در آن بی‌نظیر بود.

“شانس‌های دوباره خیلی محتمل نیستند. پیشنهاد می‌کنم با دقت به آن توجه کنی. این فرصتی دوباره است تا بتوانی در چشمان دخترت همان قهرمانی باشی که فکر می‌کند هستی.” هنک پیم

۹. قاچاق – ۲۰۰۰ (Traffic)

قاچاق مایکل داگلاس

استیون سودربرگ این مجموعه از ۳ داستان درباره‌ی مواد مخدر را کارگردانی کرده است. داگلاس در نقشِ پادشاهِ شهرِ مواد مخدری ست که رابطه‌ای عمیق‌تر ازآنچه به نظر می‌آید با مسئله دارد – دخترش در منجلاب مواد مخدر گیرکرده و ناپدیدشده است.

“اگر جنگی بر سر مواد مخدر وجود دارد، پس خیلی از اعضای خانواده‌مان هم دشمن محسوب می‌شوند؛ و نمی‌فهمم که چطور حاضر به اعمال جنگ بر خانواده‌ات شده‌ای؟” روبرت واکِفیلد

۸. بازی – ۱۹۹۷ (The Game)

بازی کارگردان دیوید فینچر

فیلمی نئو- نوار از دیوید فینچر که در آن بانکداری سرمایه‌گذار، خود را میان مخمصه‌ای استادانه طراحی‌شده می‌بیند که ممکن است یک فانتزی باشد و یا حقیقتی خطرناک.

“پول برایم مهم نیست. می‌خواهم از حقیقت پرده بردارم. می‌خواهم جادوگر را ببینم.” نیکولاس ون اورتون

۷. پسران شگفت‌انگیز – ۲۰۰۰ (Wonder Boys)

پسران شگفت انگیز مایکل داگلاس

بر اساس رمانی از مایکل شیبن، داستانی درباره تکامل و بلوغ، ولی چه کسی به این تکامل می‌رسد؟ دانش‌آموز جوان یا پروفسور ۵۰ ساله؟

“نمی‌دو‌نم، هنوز دارم فکر می‌کنم که چطوری بهش بگم که سگ شوهرش روکشتم.” گریدی تریپ

۶. جنگ رزها – ۱۹۸۹ (The War of the Roses)

جنگ رزها مایکل داگلاس

دنی دویتو کارگردان این فیلم است و با به‌کارگیری همکارانش در فیلمِ عشق‌بازی با سنگ، داستانِ این کمدی سیاه درباره‌ی ازهمپاشی یک ازدواج را، به تصویر کشیده است. دردناک و درعین‌حال بسیار خنده‌دار.

“تو در اعماقِ کثافات قورباغه‌های ماقبل تاریخ، توی باتلاق متعفنِ نیوجرسی غرق شدی” اولیور رز

۶. رئیس‌جمهور آمریکا – ۱۹۹۵ (The American President)

رئیس جمهور آمریکا

یک کمدیِ عاشقانه درباره‌ی رئیس‌جمهور بیوه‌ای که عاشق یک زن می‌شود. آرون سورکین فیلم‌نامه این فیلم را می‌نویسد و از همین فیلم‌نامه، شاهکار تلویزیونی، سریال بال غربی استخراج می‌شود.

“نه ما چند دقیقه باهم بودیم. او مرا تهدید کرد و من او را تحقیر کردم. چیزی برای خوردن نداشتیم ولی فکر می‌کردم که علاقه‌ای بینمان وجود دارد.” رئیس‌جمهور شپرد

۴. جذابیت مرگبار – ۱۹۸۷ (Fatal Attraction)

جذابیت مرگبار

فیلمی که ترس را در دل مردان هوس‌باز به وجود آورد. داگلاس در نقش مرد متأهلی ست که شبی را با زنی عوضی سپری می‌کند. گلن کلوس در این فیلم بسیار ترسناک ظاهرشده است.

“همش به خونه زنگ می‌زنه. اگه بِت گوشی رو برداره، قطع می‌کنه. من می‌ترسم جیمی، نمی‌خوام خانواده‌ام رو از دست بدم.” دَن گلاگر

۳. وال‌استریت – ۱۹۸۷ (Wall Street)

وال استریت مایکل داگلاس

داگلاس، برای بازی کارمند کاریزماتیک، گوردن گِکو که در حال تعلیم کارمند شاخص آتی، چارلی شین است، جایزه اسکار را می‌برد.

“اون ساختمان را می‌بینی؟ ۱۰ سال پیش خریدمش. اولین خرید ساختمانی‌ام بود. دو سال بعد فروختمش و ۸۰۰.۰۰۰ دلار سود کردم. از معاشقه هم بهتر بود. اون موقع فکر می‌کردم که این تمام پول‌های دنیاست ولی الان درآمد یک روزمه.” گوردن گِکو

۲. عشق‌بازی با سنگ – ۱۹۸۴ (Romancing the Stone)

عشق‌بازی با سنگ مایکل داگلاس

رابرت زمکیس کارگردانیِ داگلاس و کتلین ترنر را در این داستان ماجراجویانه بر عهده دارد. کیتلین نقش نویسنده‌ای را بازی می‌کند که خواهرش در کلمبیا گروگان گرفته‌شده است. داگلاس نقش یک ماجراجو را بازی می‌کند؛ که باهم در حال ماجراجویی و تلاش برای پیدا کردن گنجینه و فرار از دست تبه‌کار فیلم دنی دویتو هستند.

“چه‌کار کردی؟ امروز از خواب بیدار شدی و تصمیم گرفتی که زندگیِ یک مرد را از بین ببری؟” جک کلتون

۱. فروپاشی – ۱۹۹۳ (Falling Down)

فروپاشی

پرتره‌ی قدرتمند از مردی در حال فروپاشی. داگلاس نقش کارمند دادگستری را بازی می‌کند که از کار بی‌کار شده و رابطه‌اش با همسرش نیز به‌هم‌خورده است. تنها خواسته‌اش رسیدن به مهمانیِ تولد دخترش است ولی گویی دنیا با او سر لج افتاده است. چنان عصبانی است که دیگر طاقت تحمل ندارد.
عجیب است که کارگردانِ چنین فیلمی برای یک دهه فیلم بتمن را نابود می‌کند.

“من یک پارتیزان نیستم. من فقط می‌خواهم به تولد دخترم برسم، اگر از سر راهم کنار بروید کسی آسیبی نخواهد دید.” بیل فاستر

دیگر فیلم‌هایی که برای حضور در این لیست کاندید بوده‌اند، عبارت‌اند از:
سندروم چین، ترامبو، تالار ستارگان و غریزه اصلی.
شما کدام فیلم‌های داگلاس را کاندید می‌کنید؟ اگر دوست داشتید برامون کامنت بذارین و از فیلم های محبوبتون با بازی مایکل داگلاس برامون بنوسید.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.