از سال ۲۰۰۰ فیلم‌های آلمانی‌زبان بیش از هر زبان دیگری جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را کسب کرده‌اند اما حتی اگر طرفدار فیلم‌های برنده جایزه یا فیلم‌های تحسین‌شده از جانب منتقدان نیستید، در این لیست ده فیلم معرفی کرده‌ایم که همه آن‌ها می‌توانند برای هرکسی جذاب باشند:

همچنین بخوانید:
۱۹ فیلم ایتالیایی برتر تمام دوران‌ها

۱ – کشتی ۱۹۸۱ Das Boot

کشتی - آلمانی

بیایید با یک کلاسیک واقعی آلمانی شروع کنیم؛ با روایت داستان کشتی‌های U آلمانی در اقیانوس اطلس در طول جنگ جهانی دوم. این حماسه جنگی آلمانی همچنان می‌تواند هم‌عصر جلوه کند. برای تولید این فیلم، دو مدل زیردریایی در مقیاس کامل برای فیلم‌برداری داخلی و خارجی ساخته شد که آن را به یکی از گران‌ترین فیلم‌های آلمانی تمام دوران‌ها تبدیل کرد.
از آن‌جایی که بازیگران مجبور شدند درون یک نسخه روگرفت دقیق بازی کنند، چهره‌های سفیدپوست و ریش‌های به‌طور فزاینده‌ای خشن آن‌ها منجر به اعتبار گسترده فیلم شد. همچنین صحنه آغازین فیلم در یک کلوپ شبانه فرانسوی را فراموش نکنید که باعث می‌شود حتی این سرمست‌ترین مهمانی شبانه‌روزی نیز آرام و تسکین‌دهنده به نظر برسد.

۲ – سقوط ۲۰۰۴ Der Untergang

سقوط - آلمانی

این فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار در خارج از آلمان نیز مشهور شده است. برونو گانتس، بازیگری که هیتلر را به تصویر کشیده، به‌طرز وحشتناکی باورپذیر است. این حرف ما را باور نکنید: ایان کرشاو، مورخ مشهور و زندگی‌نامه‌نویس هیتلر، گفت: “از بین تمام تصویرسازی‌های همه پرده‌ها از این پیشوا […] این فیلم تنها موردی است که برای من قانع‌کننده و باورپذیر است.”
این فیلم همچنین به یک شوروحال یوتیوبی تبدیل شد و صدها ویدیو دوبله‌شده روی یکی از سخنرانی‌های هیتلر، منتشر گردید. خنده‌دار یا بی‌مزه، مطمئناً در اثر این کارها عده‌ای از مردم با مشکل روبرو شده‌اند، از جمله یک عضو پارلمان اسکاتلندی که بعد از پست کردن یک ویدیو پارودی مجبور به کناره‌گیری شد.

۳ – جاعلان ۲۰۰۷ Die Fälscher

جاعلان  - آلمانی

«جاعلان» یک فیلم اتریشی است، بنابراین شاید کمی گستاخانه باشد که آن را در این فهرست قرار دهیم، اما این فیلم در آلمان صحنه‌پردازی شده و به زبان آلمانی ساخته شده است.
«جاعلان» برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد. داستان آن شگفت‌انگیز اما کمی شناخته‌شده از عملیات دوران جنگ نازی‌ها بود. عملیات برنهارد برای به ثبت رساندن اسکناس پوند استرلینگ جعلی کشور انگلستان انجام شد. هدف اولیه از اجرای این پروژه، فاقد اعتبار نمودن اسناد رسمی در جهت دست یافتن به فروپاشی اقتصاد بریتانیا بود.
براساس یادداشت‌ها، این فیلم، سفر جاعل یهودی، Sally Sorowitsch، را دنبال می‌کند؛ کسی که مجبور می‌شود این عملیات را در اردوگاه کار اجباری زاخسنهاوزن رهبری کند.

۴ – هیچ‌کجا در آفریقا ۲۰۰۲ Nirgendwo in Afrika

هیچ‌کجا در آفریقا - آلمانی

این کلاسیک زیبا که صحنه‌پردازی آن بیشتر در کنیای دورافتاده صورت پذیرفته بود، برنده جایزه اسکار شد و یک قطعه به‌واقع متاثرکننده است. ترکیب زبان‌های آلمانی، انگلیسی و سواحلی، منجر به اعتبار هرچه بیشتر این اثر شده است. این فیلم شرح وقایع یک خانواده یهودی آواره را دنبال می‌کند که پیش از وقوع جنگ جهانی دوم به مزرعه‌ای کوچک در وسط کنیا مهاجرت کرده‌اند.
«هیچ‌کجا در آفریقا» با تمرکز بر روابط بین اعضای خانواده و مردم بومی، اثربخشی خود را تضمین می‌کند.

۵ – خداحافظ لنین ۲۰۰۳ Good Bye, Lenin!

خداحافظ لنین - آلمانی

وقتی شما به آلمان شرقی و برلین شرقی فکر می‌کنید، طنز چیزی نیست که به ذهن خطور کند اما این فیلم به‌طرز شگفت‌آوری یک دیدگاه طنز به خود گرفته است. این تراژیکمدی داستان جوانی به نام الکس از برلین شرقی را دنبال می‌کند؛ کسی که تلاش می‌کند سقوط دیوار و پایان کمونیسم را از مادر وفادار به سوسیالیست اما بسیار بیمارش پنهان کند. از آن‌جایی که نشانه‌های کاپیتالیسم از همه‌جا به‌ناگاه پدیدار می‌شوند، این فیلم با ایده کلی Ostalgie (نوستالژی برای آلمان شرقی) گلاویز می‌شود و تماشای این فیلم هنوز هم خند‌ه‌آور و در عین حال احساسات‌برانگیز است.

۶ – زندگی دیگران ۲۰۰۶ Das Leben der Anderen

زندگی دیگران

محتملاً یکی از بهترین فیلم‌های شناخته‌شده آلمانی؛ «زندگی دیگران» حضور وحشت‌آور اشتازی (سازمان اطلاعاتی آلمان شرقی) در برلین شرقی و در دهه ۸۰ میلادی را به تصویر می‌کشد. مامور اشتازی جرد ویسلر، به جاسوسی از یک نمایش‌نامه‌نویس برلینی منصوب شده است اما وی با انجام این کار به‌طور فزاینده‌ای ناراحت می‌شود.
بازیگر نقش اصلی، اولریش موهه، کسی که در آلمان شرقی ستاره صحنه بود، به صورت شگفت‌انگیزی دریافت که تحت نظارت چهار تن از همکاران خود بوده است. او حتی همسرش را نیز متهم به جاسوسی کرد. وقتی از وی سوال شد كه چگونه برای این نقش آماده شده است، به‌سادگی پاسخ داد: “یادم آمد”.

۷ – باربارا ۲۰۱۲ Barbara

باربارا - آلمانی

برای کسانی که داستان‌های آرام‌تر و هنری‌تر را ترجیح می‌دهند، این مورد می‌تواند مناسب باشد. بیشتر فیلم‌های مرتبط با جنگ سرد آلمانی مستقر در برلین هستند حال آن‌که این فیلم بلند، نشان می‌دهد که زندگی در آلمان شرقی ایالتی چگونه بوده است. باربارا یک فیزیک‌دان است که متقاضی رفتن به غرب شده و محل زندگی خود را ترک کرده است. او توسط ایالت مجازات می‌شود و خود را در یک بیمارستان روستایی ایزوله‌شده می‌یابد. در این داستان هیچ انفجار یا شلیک گلوله‌ای وجود ندارد اما بسیار خالص و صمیمانه است و به‌زیبایی فیلم‌برداری شده است.

۸ – گره بادر ماینهوف ۲۰۰۸ – Der Baader Meinhof Komplex

گره بادر ماینهوف

این فیلم بالاخص برای کسانی است که در به‌یاد آوردن جنگ سرد زیادی جوان هستند. آلمان غربی در قیاس با هم‌نژاد شرقی خود، شکوفاتر و صلح‌آمیزتر به نظر می‌رسد اما «گره بادر ماینهوف» برعکس آن را ثابت می‌کند: این فیلم رشد جنبش جوانی در آلمان را مستندسازی می‌کند و بر جناح چپ افراطی، گروه بادر-ماینهوف، تمرکز می‌کند؛ گروهی که دولت آن را یک سازمان تروریستی می‌پنداشت. یک فیلم فوق‌العاده که به درون ذهن این فعالان افراطی نگاهی می‌اندازد.

۹ – موج ۲۰۰۸ Die Welle

موج

این فیلم تریلر، ملهم از داستان واقعی یک معلم دبیرستانی در کالیفرنیا است که یک آزمایش را برای آموزش دانش‌آموزان خود در مورد نازیسم طراحی کرده بود. مشابه آزمایش زندان استنفورد ۱۹۷۱ که دقیقاً در فیلم آلمانی دیگری به نام «آزمایش» ۲۰۰۱ Das Experiment، به تصویر کشیده شده بود. این فیلم قدرتمندانه وسوسه‌های ترسناک جنبش‌های توده‌ای را به نمایش می‌گذارد.
این سوال مطرح می‌شود که آیا فاشیسم می‌تواند در دنیای مدرن رخ دهد. در نهایت شما مطمئن نیستید که چنین چیزی ممکن نیست.

۱۰ – نسل جنگ ۲۰۱۳ Unsere Mütter, Unsere Väter

نسل جنگ

آخرین مورد در واقع یک مینی‌سریال تلویزیونی است که در سه قسمت ۹۰ دقیقه‌ای پخش شده است و داستان سفرهای متفاوت پنج دوست آلمانی بین سال‌های ۱۹۴۱ تا ۱۹۴۵ را دنبال می‌کند.
این مینی‌سریال با «جوخه برادران» Band of Brothers مقایسه شده است اما در کنار صحنه‌های اکشن، سوالات اخلاقی بسیاری نیز مطرح می‌شود. نظرات منتقدان درباره آن تقسیم‌بندی شده است؛ برخی می‌گویند این نمایش، بحث‌هایی درباره گذشته در یک سطح خانوادگی را جرقه زده است و این در حالی است که بقیه معتقدند این مینی‌سریال موضوعات مهمی را نادیده گرفته است. تماشا کنید و به بررسی افکار خود بپردازید.
این مطلب برگرفته از نوشته Alexander Johnstone در سایت thelocal.de است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.