جشنواره فیلم ساندنس ۲۰۲۰ در روز دوم فوریه امسال (۱۳ بهمن) به کار خود پایان داد. به نقل از سایت انجمن ساندنس ۱۱۸ فیلم بلند از ۲۷ کشور در این جشنواره حضور داشتند و آثار ۶۵ کارگردان در ۴ بخش رقابتی مورد ارزیابی قرار گرفتند. جایزه بزرگ هیئت داوران در بخش بین‌الملل نیز به فیلم «یلدا، شبی برای بخشش» به کارگردانی مسعود بخشی از کشورمان اهدا شد. ضمن تبریک این موفقیت بزرگ، در مطلب پیش‌رو تلاش کرده‌ایم اطلاعات نسبتاً جامعی را درباره جشنواره فیلم ساندنس در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

همچنین بخوانید:
ساندنس ۲۰۲۰ – لیست پیشنهادی تماشای ۲۰ فیلم و سریال مهم جشنواره امسال

جشنواره فیلم ساندنس (که سابقاً با نام جشنواره فیلم یوتا/ ایالات متحده آمریکا و سپس جشنواره فیلم و ویدیو ایالات متحده آمریکا شناخته می‌شد) یک جشنواره سالانه فیلم است که توسط انجمن ساندنس برگزار می‌شود. این رویداد در ماه ژانویه در پارک‌سیتی، یوتا، سالت‌لیک‌سیتی و در ساندنس‌ریزورت برگزار می‌شود و بزرگترین جشنواره فیلم مستقل در ایالات متحده محسوب می‌شود. این جشنواره دارای چندین بخش رقابتی شامل فیلم‌های مستند و نمایشی است که هر دو نوع فیلم‌های کوتاه و بلند در آن به نمایش گذاشته می‌شوند. همچنین جوایزی در بخش‌های غیررقابتی به جهت نمایش فیلم‌های جدید اهدا می‌شود.

یلدا شبی برای بخشش - جشنواره فیلم ساندنس

تاریخچه

۱۹۷۸: جشنواره فیلم یوتا/ ایالات متحده آمریکا

ساندنس در اوت سال ۱۹۷۸ با عنوان جشنواره فیلم یوتا/ ایالات متحده آمریکا در سالت‌لیک‌سیتی آغاز شد و در تلاش برای جذب بیشتر فیلم‌سازان به یوتا (ایالتی در جنوب غربی آمریکا) بود. این بنیاد توسط استرلینگ ون وجینن (در آن زمان رئیس وایلدوود، کمپانی رابرت ردفورد بود) و جان ارل (در آن زمان در کمیسیون فیلم یوتا مشغول به کار بود) تاسیس شد. در جشنواره سال ۱۹۷۸ فیلم‌هایی نظیر «بازماندگان» Deliverance، «اتوبوسی به نام هوس» A Streetcar Named Desire، «کابوی نیمه‌شب» Midnight Cowboy، «خیابان‌های پایین شهر» Mean Streets و «بوی خوش موفقیت» The Sweet Smell of Success به نمایش گذاشته شد. با ریاست رابرت ردفورد و به کمک اسکات ام. متیسون، فرماندار یوتا، این جشنواره برگزار شد و هدف آن نمایش فیلم‌های کاملاً آمریکایی، برجسته کردن پتانسیل‌های فیلم مستقل و افزایش دید برای فیلم‌سازی در یوتا عنوان شد. در آن زمان، تمرکز اصلی این رویداد، برگزاری مسابقه‌ای برای فیلم‌های مستقل آمریکایی بود که مجموعه‌ای از فیلم‌های گذشته‌نگر و بحث‌های گروهی فیلم‌سازان را به نمایش می‌گذاشت. آن‌ها همچنین جایزه فرانک کاپرا را نیز جشن گرفته بودند.
این جشنواره همچنین در تلاش بود، کار فیلم‌سازان منطقه‌ای که خارج از سیستم هالیوود فعالیت می‌کردند، را پررنگ جلوه دهد.در سال ۱۹۷۹، استرلینگ ون وجینن برای هدایت کردن یک برنامه راهنمای یک‌ساله،‌ این مراسم را ترک کرد؛ چیزی که بعدها به انجمن ساندنس تبدیل شد و جیمز دبلیو. (جیم) اور برای مدت کوتاهی به عنوان کارگردان اجرایی منصوب شد و به دنبال آن سیرینا همپتون کاتانیا در جایگاه کارگردان اجرایی قرار گرفت.
در آن سال بیش از ۶۰ فیلم در جشنواره به روی پرده رفتند و مجمع بسیاری از کارگردانان سرشناس هالیوود به نمایش گذاشته شد. همچنین در همان سال، جایزه فرانک کاپرا به جیمی استوارت اهدا شد. این جشنواره همچنین برای اولین بار به سودآوری دست یافت. در سال ۱۹۸۰ کاتانیا به جهت ادامه فعالیت حرفه‌ای در هالیوود از این جشنواره خارج شد.

خیابان‌های پایین‌ شهر مارتین اسکورسیزی

عوامل متعددی به رشد جشنواره فیلم یوتا/ ایالات متحده آمریکا کمک کرده‌اند. عامل اول مشارکت بازیگر مقیم یوتا، رابرت ردفورد، بود که ریاست جشنواره افتتاحیه را برعهده داشت. مرتبط بودن نام ردفورد با جشنواره، باعث جلب توجه بسیاری شد و عامل دوم اینکه، کشور مشتاق بود در سالن‌های بیشتری از فیلم‌های ساخت آمریکا تقدیر شود زیرا تنها جشنواره دیگری که بدین شکل، در آن زمان برگزار می‌شد، جشنواره فیلم ایالات متحده آمریکا در دالاس بود (تاسیس‌شده در سال ۱۹۷۱) پاسخ در هالیوود بی‌سابقه بود، زیرا استودیوهای بزرگ تمام تلاش خود را برای مشارکت در منابع به کار بستند.

۱۹۸۱: جشنواره فیلم و ویدیو ایالات متحده آمریکا

در سال ۱۹۸۱، این جشنواره به پارک‌سیتی، یوتا منتقل شد و تاریخ برگزاری آن از سپتامبر به ژانویه تغییر پیدا کرد. این جابه‌جایی از اواخر تابستان به اواسط زمستان توسط کارگردان اجرایی، سوزان برل با همکاری کارگردان هالیوود، سیدنی پولاک انجام شد. پولاک پیشنهاد کرد برگزاری جشنواره فیلم در زمان اجرای پیست اسکی زمستانی جلب توجه بیشتر هالیوود را در پی خواهد داشت. نام آن نیز به جشنواره فیلم و ویدیو ایالات متحده آمریکا تغییر یافت.

۱۹۸۴: ساندنس

در سال ۱۹۸۴ انجمن تازه‌تاسیس ساندنس به سرپرستی استرلینگ ون وجینن، مدیریت جشنواره فیلم و ویدیو ایالات متحده آمریکا را برعهده گرفت. گری بیر و ون وجینن تولید پیش‌گامانه افتتاحیه جشنواره فیلم ایالات متحده را توسط انجمن ساندنس ارائه دادند (۱۹۸۵) انتقال تبلیغات و بازاریابی از جشنواره فیلم ایالات متحده به جشنواره فیلم ساندنس تحت مدیریت کالین اَلِن، کمپانی تبلیغاتی الن، با انتصاب رابرت ردفورد انجام شد. در سال ۱۹۹۱، این جشنواره به طور رسمی به جشنواره فیلم ساندنس تغییر نام پیدا کرد. (پس از کاراکتر رابرت ردفورد، ساندنس کید از فیلم «بوچ کسیدی و ساندنس کید» Butch Cassidy and the Sandance Kid)

عوامل فیلم بزرگراه گمشده در جشنواره فیلم ساندنس

اسپین‌آف‌هایی در نقاط مختلف دنیا

ساندنس لندن (۲۰۱۲ – امروز)

سردبیر C21 Media در انگلستان برای اولین بار در اکتبر ۲۰۱۰ اعلام کرد که رابرت ردفورد قصد داشته جشنواره فیلم ساندنس را به لندن بیاورد، و در مارس سال بعد، ردفورد رسماً اعلام کرد که ساندنس لندن در O2 شهر لندن برگزار می‌شود. تاریخ برگزاری آن ۲۶ تا ۲۹ آوریل سال ۲۰۱۲ در نظر گرفته شد؛ و این اولین باری بود که این جشنواره به خارج از ایالات متحده انتقال داده می‌شد.

ساندنس هنگ کنگ

جشنواره فیلم ساندنس: هنگ کنگ در سال ۲۰۱۴ افتتاح شد و تاکنون در سال‌های ۲۰۱۶، ۲۰۱۷، ۲۰۱۸ و از ۱۹ سپتامبر تا ۱ اکتبر ۲۰۱۹ برگزار شده است. رویداد ۲۰۲۰ هنوز برنامه‌ریزی نشده است. این جشنواره همه‌ساله در متروپلکس واقع در شبه‌جزیره کولون برگزار شده است.

ساندنس در BAM

از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸، انجمن ساندنس با آکادمی موسیقی بروکلین (BAM) در مجموعه خاصی از فیلم‌ها، اجراهای نمایشی، بحث‌های گروهی و چندین رویداد خاص دیگر که نتیجه فعالیت‌های انجمن و برنامه‌ریزی جشنواره در شهر نیویورک بوده، هم‌کاری داشته است.

فیلم‌های قابل‌توجه معرفی‌شده توسط جشنواره فیلم ساندنس

سگهای انباری

بسیاری از فیلم‌سازان مستقل مشهور جهان هم‌چون کوئنتین تارانتینو، استیون سودربرگ، جیم جارموش، کوین اسمیت، رابرت رودریگز، تاد فیلد، دیوید او. راسل، استیو جیمز، پل توماس اندرسن، دارن آرونوفسکی، جیمز وان و ادوارد برنز، در جشنواره فیلم ساندنس فرصت طلایی معروف شدن را پیدا کردند. این جشنواره همچنین باعث جلب توجه گسترده‌تر به این فیلم‌ها شده است:‌ «اره» ۲۰۰۴ Saw، «ایالت گلستان» ۲۰۰۴ Garden State، «سربازان فوق‌العاده» ۲۰۰۱ Super Troopers، «پروژه جادوگر بلر» ۱۹۹۹ The Blair Witch Project، «سگ‌های انباری» ۱۹۹۲ Reservoir Dogs، «آغازگر» ۲۰۰۴ Primer، «در اتاق خواب» ۲۰۰۱ In the Bedroom، «شانسی بهتر برای فردا» ۲۰۰۲ Better Luck Tomorrow، «میس سان‌شاین کوچولو» ۲۰۰۶ Little Miss Sunshine، «ممنون که سیگار می‌کشید» ۲۰۰۵ Thank You for Smoking، «پسرانگی» ۲۰۱۴ Boyhood و «برو بیرون» ۲۰۱۷ Get Out

رشد جشنواره

این جشنواره در طول دهه‌ها از اماکن نمایشی کمتر‌شناخته‌شده و معرفی فیلم‌سازان مستقل و فیلم‌های با بودجه کم و خارج از سیستم هالیوود به یک مدیا پرزرق‌وبرق برای سلبریتی‌های هالیوود، پاپاراتزی‌ها و سالن‌های مجلل (از سوی کمپانی‌هایی که هیچ ارتباطی با ساندنس ندارند) تغییر کرده است. برگزارکنندگان این جشنواره در سال‌های اخیر سعی در مهار این اقدامات داشته‌اند که از سال ۲۰۰۷ با تلاش مداوم آن‌ها بر روی کمپین Focus On Film (تمرکز بر فیلم) آغاز شده ‌است.
منبع: wikipedia

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.