در روز ۲۴ نوامبر سال ۱۹۹۳، کمپانی فاکس قرن بیستم، فیلم کمدی «خانم داوت‌فایر» Mrs. Doubtfire با بازی رابین ویلیامز را بر روی پرده سینماها به نمایش گذاشت. این فیلم توانست به فروشی بیش از ۴۴۱ میلیون دلار در سرتا‌سر جهان برسد. در زیر نقد سایت هالیوود ریپورتر از این فیلم، که در ۲۲ نوامبر سال ۱۹۹۳ منتشر شد، را می‌خوانیم:

همچنین بخوانید:
مروری بر بهترین فیلم های رابین ویلیامز

«خانم داوت‌فایر» بدون شک در این فصل تعطیلات فروش فوق‌العاده‌ای خواهد داشت. رابین ویلیامز در این فیلم در نقش مردی بازی می‌کند که پس از طلاق برای دیدن فرزندانش خود را به شکل خدمتکار زن میان‌سالی به نام خانم داوت‌فایر درمی‌آورد. این کمدی گرم و لذت‌بخش، داستانی تماشایی و کاملا مناسب این فصل تعطیلات است.
مثل خیلی از آدم‌های دیگر، میراندا (با بازی سالی فیلد) جذب همان ویژگی‌های اخلاقی همسرش شده بود که الان دیگر نمی‌تواند آن‌ را تحمل کند. میراندا زنی جسور و منظم، به خاطر انرژی و سرزندگی دنیل، به او علاقه‌‌مند شده بود. اما متاسفانه همین خصوصیات بود که تحمل زندگی با دنیل را برای او دشوار کرده بود. درست است که در کنار دنیل بودن بسیار سرگرم‌کننده است، اما یک نفر باید خراب‌کاری‌های او را درست کند و آن یک نفر همیشه میراندا بود.

خانم داوت‌فایر

دور از تصور نیست که بچه‌ها، مخصوصا کوچک‌ترین آ‌ن‌ها، ناتالی (با بازی مارا ویلسون)، عاشق پدرشان هستند، مخصوصا وقت‌هایی که او بچه‌ اسبی را با خود به خانه می‌آورد.
با این‌ وجود، دادگاه حق حضانت بچه‌ها را به مادرشان می‌دهد و دنیل مجبور است از زندگی آن‌ها بیرون برود. با این‌که قاضی قول داده است در صورت تغییر شرایط زندگی دنیل پرونده را دوباره بررسی کند، اما به دلیل وجود ناظر سختگیر پرونده (با بازی آن هانی)، دنیل تصمیم‌ می‌گیرد خودش دست به کار شود.
او خودش را به شکل یک زن میان‌سال بریتانیایی درمی‌آورد و برای کار به خانه میراندا می‌رود. با وجود اختلافاتی که بین او و میراندا به وجود می‌آید، در نهایت خانم داوت‌فایر جای خود را در دل این خانواده باز می‌کند. دنیل هر روز پس از کار، لباس خانم داوت‌فایر را می‌پوشد و به عنوان خدمتکار و پرستار بچه‌ها، به خانه‌ سابقش می‌رود.
ولی برای تبدیل شدن به یک زن میان‌سال، به چیزی بیشتر از یک دامن و بلوز زنانه نیاز است، خیلی نمی‌گذرد که شخصیت اصلی دنیل خود را از زیر این نقاب نشان می‌دهد.

رابین ویلیامز

وقت‌هایی که خانم داوت‌فایر در خانه تنهاست، بیش از حد پرانرژی و فعال است و یا وقتی که با بچه‌هاست خیلی بهتر از یک زن میان‌سال می‌تواند فوتبال بازی کند.
«خانم داوت‌فایر»، با فیلم‌نامه‌ای از رندی میم سینگر و لزلی دیکسون با اقتباس از رمان «نام مستعار: خانم داوت‌فایر» نوشته آن فاین، داستان کمدی درام عمیق و دیدنی است. کریس کلومبوس به زیبایی توانسته غم جدایی یک خانواده از هم را، در این ساخته خود به نمایش بگذارد.
ویلیامز در این فیلم، توانایی‌های بازیگری خود را به بهترین شکل به نمایش گذاشته است، او با نمایش غم پشت چهره خندان این شخصیت، مخاطب را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. فیلد بهترین انتخاب برای بازی در نقش میراندا است. حضور پیرس براسنان در نقش نامزد جدید او نیز دیدنی است. ویلسون کوچک در نقش ناتالی، بسیار دوست‌داشتنی است. هانی نیز با شخصیت ناظر پرونده حضانت بچه‌ها، طنز داستان را بیشتر کرده است.
در نهایت باید از مسئول گریم این فیلم، وی نیل، برای گریم فوق‌العاده شخصیت ویلیامز، تقدیر کرد.
این مطلب از نوشته داون باریگ در سایت هالیوود ریپورتر گرفته شده است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.