مجله نماوا: رمان «گامبی وزیر»، احتمالا از آن دسته کتاب‌هایی‌ست که حالا بیش‌تر با اقتباس سینمایی‌اش، شناخته می‌شود.

«گامبی وزیر» نوشته‌ی والتر تویس، نویسنده‌ی آمریکایی است. رمان‌های تویس، همواره برای سینماگران جذاب بوده و ازروی داستان‌های او، چندین اقتباس‌ سینمایی صورت گرفته است.

شاید برای مخاطب‌های پی‌گیر سینما و سریال‌ها، جالب باشد اگر بدانند منبع اقتباس فیلم ماندگار «بیلیاردباز» در تاریخ سینما، یکی از رمان‌های نویسنده‌ی «گامبی وزیر» است. فیلم مشهور «بیلیاردباز»، به کارگردانی رابرت راسن، اقتباسی از داستان والتر تویس با همین عنوان است. موفقیت چشم‌گیر سریال «گامبی وزیر» در جلب توجه مخاطبان، بار دیگر فراگیری آثار داستانی والتر تویس را به اثبات رساند.

سریال کوتاه «گامبی وزیر»، اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی، به کارگردانی اسکات فرانک و الن اسکات، در هفت قسمت برای نتفلیکس ساخته شد و در مراسم گلدن گلوب سال ۲۰۲۱، موفق به دریافت جایزه‌ی بهترین مینی‌ سریال و بهترین بازیگر نقش اول زن در یک مینی سریال شد.
آنیا تیلور جوی، فراتر از پیش‌بینی‌هایی که درباره‌اش می‌شد، برای بازی در این سریال موردتوجه قرار گرفت. منتقدان و نشریه‌های زیادی در سرتاسر جهان، بازی آنیا تیلور جوی را در مقایسه با بازی‌های دیگر سریال‌ها، بی‌رقیب خواندند.

سریال «گامبی وزیر»، روایت نبوغ دختری درون‌گرا به نام بث هارمون در بازی شطرنج است. این استعداد شگفت، به‌شکلی اتفاقی از یک زیرزمین کم‌نور، راه می‌افتد و راهی بازی‌های بزرگ دنیا می‌شود. بث هارمون، یتیم است. داستان سریال، همان قصه‌ای‌ست که همیشه دوست داریم بشنویم: اوج‌گیری شخصیتی تنها، که زندگی‌اش با بداقبالی شروع شده و حالا، شانس پشت در خانه‌اش خیمه زده است. ما همواره، بنا به عادتی که با شنیدن کهن‌الگوهای داستانی پیدا کرده‌ایم، از اوج‌گرفتن ناگهانی یا شکست یک‌باره‌ی یک شخصیت در داستان، لذت می‌بریم. «گامبی وزیر»، این دو سنت داستان‌گویی را هم‌زمان در خودش دارد. شخصیت را در دل هیجان مسابقه‌های متعدد شطرنج، مدام بین زمین و آسمان به حرکت درمی‌آورد. مخاطب این سریال، هر لحظه می‌تواند برای آینده‌ی نابغه‌ی تازه کشف‌شده‌ی داستان، بالای قله یا قعر دره‌ای را متصور شود. در این سریال که مدام مخاطبش را شگفت‌زده می‌کند، اتفاق‌ها مطابق انتظار آدم‌ها پیش نمی‌روند. این رویکرد داستانی پرپیچ‌وخم، از دل نگاه خالق سریال به زندگی می‌آید.

در سریال «گامبی وزیر»، چندین بار از اسامی بازیکن‌های شطرنج و تکنیک‌های این بازی یاد می‌شود. بیش‌تر این اسامی و رویدادهای سریال، براساس واقعیت‌های تاریخی بازی شطرنج در فیلم‌نامه‌ نوشته شده‌اند. در پشت صحنه‌ی این سریال، اسامی شاخصی از دنیای شطرنج، تیم تهیه و تولید را همراهی کرده‌اند.

سیاه و سفید شطرنج، در «گامبی وزیر»، فراتر از یک مسابقه‌ی ورزشی، به دوگانه‌ای در زندگی شخصیت‌ها تبدیل می‌شود. شما می‌توانید تمامی قسمت‌‌های این سریال را با دوبله‌ی فارسی روی نماوا ببینید.

تماشای این سریال در نماوا