مجله نماوا: خیلی از علاقه‌مندان جدی سینما، به‌دنبال تماشای آثار سینمایی در قالب دسته‌بندی‌های مشخص هستند. یکی از دروازه‌های متداول ورود به آثار سینمایی، تماشای آن‌ها براساس سال ساخت‌شان است. در مطالعات سینمایی سراسر دنیا، معمولا فیلم‌های یک‌دهه را کنار هم می‌گذارند و با آثار دهه‌های دیگر مقایسه می‌کنند.
دهه‌ی شصت در سینمای ایران، یک دهه‌ی بسیار ویژه به‌حساب می‌آید. بااین‌که در این دهه، زمان زیادی از انقلاب نگذشته و کشور، درگیر مسائل مختلف مربوط به جنگ است، سینمای ایران، یکی از مهم‌ترین فرازهای تمام عمرش را در همین دهه تجربه می‌کند.
داریوش مهرجویی، ناصر تقوایی و مسعود کیمیایی، سه‌عنصر اصلی موج نوی سینمای قبل از انقلاب، در این دهه، درکنار حال‌وهوای مربوط به جنگ در آثار ابراهیم حاتمی‌کیا و رسول ملاقلی‌پور، و هم‌چنین باحضور سبک‌های مختلف فیلم‌سازی علی حاتمی، عباس کیارستمی و دیگر فیلم‌سازان، طیف وسیعی از فیلم‌های سینمای ایران را در این دهه خلق کردند.
تماشای حداقل ده فیلم از هر دهه‌ی سینمایی، می‌تواند علاوه‌بر جذابیت‌های معمول پیگیری آثار هنری، علاقه‌مندان را به شناخت دقیقی از اوضاع اجتماعی و هنری دوره‌های مختلف برساند. در این ویدئو، از آرشیو نماوا، ده فیلم از دهه‌ی شصت سینمای ایران را برای شما انتخاب کرده‌ایم و تماشای این آثار را از سایت و اپلیکیشن نماوا، به شما پیشنهاد می‌کنیم.
فیلم «کانی مانگا» در ژانر فیلم‌های جنگی و «بگذار زندگی کنم» به‌عنوان نمونه‌ای آثار ملودرام دهه‌ی شصت، دوتا از پرمخاطب‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران هستند. فیلم «اجاره‌نشین‌ها» هم که در همه‌ی فهرست‌های فیلم‌های پرمخاطب سینمای ایران جایگاه ویژه‌ای دارد، یکی از بهترین کمدی‌های تاریخ سینمای ایران، به‌کارگردانی داریوش مهرجویی در اواسط همین دهه است. هر سه فیلم «مادر»، «دندان مار» و «مهاجر» محصول سال ۶٨ هستند که سه‌سبک مختلف فیلم‌سازی، یعنی سینمای شاعرانه و مبتنی بر دیالوگ‌های گوش‌نواز علی حاتمی، سینمای قهرمان‌پرور مسعود کیمیایی و سینمای جنگ ابراهیم حاتمی‌کیا را نمایندگی می‌کنند.
علاوه‌بر این‌ها، «پرده‌ی آخر» به‌کارگردانی واروژ کریم‌مسیحی، «نیاز» به‌کارگردانی علی‌رضا داوودنژاد، «شبح کژدم» به‌کارگردانی کیانوش عیاری و «پرنده‌ی کوچک خوشبختی» به‌کارگردانی پوران درخشنده، مصادیقی از سبد متنوع سینمای دهه‌ی شصت ایران هستند.

متن: محمدحسین گودرزی
گفتار: گل‌بو فیوضی
تدوین: حسین‌ اکبری