مجله نماوا، رویا فتح‌الله‌زاده

این روزها سریال مهمونی به نویسندگی و کارگردانی ایرج طهماسب بر روی اپلیکیشن و سایت فیلم نماوا در حال پخش است و مورد استقبال مخاطبان بسیاری قرار گرفته است. این سریال برنامه‌ای ترکیبی از حضور یک مهمان از چهره‌های مشهور، کاراکترهای عروسکی و انسانی، پخش موسیقی ایرانی و موسیقی ملل، نمایش و… را شامل می‌شود.

در قسمت اول این سریال، ایرج طهماسب که مجری برنامه است با همان مَنش صمیمی و فروتنانه‌اش همراه با تشویق تماشاگران حاضر، وارد صحنه می‌شود و در همان صحبت‌های اول می‌گوید: «خیلی ببخشید که من کمی پیر شدم، دست خودم نیست، عذرخواهی می‌کنم!» که گویا با بیان این جمله به صورتی غیرمستقیم به چندین سال، دوری‌ از برنامه‌سازی و روزهایی که گذشته و از صحنه دور بوده است، اشاره می‌کند و از سوی دیگر ما را با خود به لحظه‌های خاطره‌انگیز تماشای مجموعه‌ تلویزیونی پربیننده‌ی «کلاه قرمزی» و فیلم‌های سینمایی پرفروش «کلاه قرمزی و پسرخاله»، «کلاه قرمزی و سروناز» در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ می‌برد.   

با وجود اینکه «مهمونی» ترکیبی از عناصر دیداری و شنیداری جذاب و کاراکترهای متعدد و متنوع است با این وجود، این‌بار نیز بیش از هرعنصری، مهارت کارگردانی طهماسب در طراحی کاراکترهای عروسکی و همکاری دوباره او با مرضیه محبوب به‌عنوان عروسک‌ساز، موجب محبوبیت روزافزون این برنامه در میان انواع تولیدات هنری عید نوروز ۱۴۰۱شده است. پیش از این، همکاری طهماسب و مرضیه محبوب به طراحی موفق عروسک‌های مشهور و دوست‌داشتنی «کلاه قرمزی و پسرخاله» برمی‌گردد.

سریال مهمونی

عروسک‌های «مهمونی» با نام قیمه، بچه، شا باش و دی جِی، کته، پشه، خوشگل بابا (مگس) هر کدام شخصیت‌هایی منحصر به فرد هستند که به تدریج با پخش هر بخش، نقش‌ها و تکیه‌کلام‌های آنها به عنصری آشنا در ذهن مخاطب تبدیل می‌شود تا از طریق صمیمت حاصل از این آشنایی و شخصیت‌پردازی ماهرانه برای مخاطبان دلنشین‌تر و دوست‌داشتنی‌تر باشند. نکته قابل توجه در برنامه جدید طهماسب، به‌کارگیری کاراکترهایی نماینده‌ی هر دو سبک زندگی مدرن و سنتی در کنار یکدیگر زیر سقف یک خانه است. شا باش و دی جِی، کته و بچه نماینده سبک زندگی مدرن و نسل جدید محسوب می‌شوند و طهماسب و قیمه، نماینده‌ای با سبک زندگی سنتی هستند. «مهمونی» به نوعی نشان می‌دهد که طهماسب با وجود احساس فاصله نسلی با شا باش و دی جِی، کته و بچه با اینحال، از طریق گفت‌وگو سعی در درک و فهم جهان‌بینی و گفتمان آنها و ارایه‌ی راهنمایی‌های محبت‌آمیز با بیانی آرام و متین دارد. واقعیت این است که در برنامه‌های طهماسب استفاده از ویژگی طنزآمیز همراهی شخصیت مودب، آرام و متین او با کاراکترهایی که هر یک به اقتضای سن خود و بی‌تجربگی دارای اشتباهاتی طنزآمیز هستند، آنقدرخلاقانه، الگوسازی شده است که هنوز هم برای مخاطبان، جذاب و خنده‌دار باشد.

همچنین از نقاط قوت این سریال، حضور مهمانان (چهره‌های مشهور)، شیوه‌ی آشنایی و ارتباط متفاوت هر یک از آنها با کاراکترهای عروسکی است که می‌تواند به مرور، مخاطبان بیشتری را جذب این برنامه کند. از سوی دیگر می‌توان یکی از انگیزه‌های دنبال کردن این سریال توسط مخاطبان را تماشای واکنش هر یک از مهمانان برنامه هنگام آشنایی و گفت‌وگو با عروسک‌ها دانست. این ویژگی به ایجاد محتوای متنوع در هر بخش برنامه نیز کمک قابل‌توجهی می‌کند. علاوه بر این، گفت‌وگوی خلاقانه، مبتنی بر قواعد بازی و صمیمانه‌ی ایرج طهماسب با میهمانان نیز موجب جذابیت و تمایز این برنامه شده است.

همه می‌دانیم این روزها تولید اثر هنری در جامعه ایران که بتواند سه عنصر نهادهای ناظر بر تولیدات هنری، تولید محتوای معنادار و رضایت مخاطب ایرانی را مدنظر داشته باشد کاری دشوار است که به نظرم سریال مهمونی تاکنون از عهده‌ی آن برآمده و موفق عمل کرده است.

تماشای سریال مهمونی در نماوا