مجله نماوا، ایلیا محمدی‌نیا

ساده نیست این همه سال برای چند نسل از طیف‌های مختلف با حضور عروسک‌هایی بی‌جان و گمنام برنامه‌سازی کنید و هنوز خلاقانه باز هم به مسیرتان با عروسک‌های تازه ادامه دهید و مخاطبان، شما را دوست داشته باشند.

ساده نیست که مجبور باشید ازعروسک‌هایی که به اوج شهرت رسانده‌اید در بزنگاه فعالیتی تازه چشم‌پوشی کنید.

اصلا ساده نیست که این همه اعتبار و پیشینه درخشان را ریسک کنید و باز هم با چند عروسک تازه با هویت‌ها و نقش‌های تازه بتوانید مخاطب را جذب کنید.

اینکه باید از عروسک‌های جذاب و مشهوری چون کلاه قرمزی، پسر خاله، فامیل دور، جیگر، آقوی همساده و… که هرکدامشان  یک تنه بار طنز یک برنامه را به دوش می‌کشیدند به هر دلیلی از روی اجبار چشم‌پوشی کنید. و باز به برنامه‌سازی بپردازید جسارت و شجاعتی تام می‌طلبد که ایرج طهماسب داشت.

چرا که ایرج طهماسب در همه سال‌های فعالیتش نشان داد که اعتبار برنامه‌سازی او برآمده از توانمندی اوست تا عروسک‌های جذابی که بخشی از خاطرات جمعی کودکان تا بزرگسالان چند نسل جامعه ایرانی با آنها شکل گرفته است.

در واقع عروسک‌ها با ایرج طهماسب جان گرفتند و به شهرت رسیدند، اما هیچگاه از او سبقت نگرفتند، جلوتر نرفتند و اتفاق ارزشمند همین است.

سریال مهمونی

«مهمونی»؛ اوج جسارت ایرج طهماسب

برنامه مهمونی شاید اوج جسارت و شجاعت ایرج طهماسب باشد. چند عروسک تازه متولد شده در کنار تلاش، جهتِ هرگونه آشنازدایی با برنامه‌های قبلی و در حالی که تنها تشابه شاید نگاه خلاقانه او در این عرصه بود، سخت به نظر می‌آمد. عرصه‌ای که نه تنها کودکان و نوجوانان که حتی بزرگسالان را پای ثابت برنامه‌های ایرج طهماسب می‌نشاند و برآورده کردن نسبی دغدغه‌های این حجم متنوع اساسا کاری مشکل و سخت به نظر می‌آمد که البته اتفاق افتاد.

مساله در برنامه جدید ایرج طهماسب یعنی «مهمونی» با سایر برنامه‌های او تفاوتی اساسی دارد: در مجموعه‌های پیشین با حضور عروسک‌های قدیمی و محبوبی چون کلاه قرمزی و پسر خاله رفته رفته پای عروسک‌های تازه به برنامه‌ها باز می‌شد و با توجه به استقبالی که از سوی مخاطب صورت می‌گرفت میزان حضورشان در جلوی دوربین تعریف می‌شد. در این میان عروسک‌هایی هم بودند که توفیق چمشگیری نداشتند و رفته رفته از دور خارج می‌شدند.

در برنامه «مهمونی»، اما امکان حضور یک یا چند عروسک مشهور پیشین حتی به اندازه پلان یا سکانسی کوتاه همانگونه که در بالا اشاره شد به هر دلیلی نبود. از سویی دیگرمساله وقتی سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌شود که بدانیم  پلتفرم‌ها و نوع مخاطبانشان که برای دیدن هر برنامه‌ای باید هزینه‌ای پرداخت کنند؛ نوعا با آنچه در تلویزیون روی می‌داد بسیار متفاوت هستند. در تلویزیون برنامه‌سازی چون ایرج طهماسب چند برنامه فرصت داشت تا عروسک‌های جدیدش را به مخاطبش معرفی کند حال آنکه عملا این اتفاق در پلتفرم‌ها همچون پلتفرم نماوا امکانپذیر نبود.

«مهمونی» اما خیلی زود با دومین قسمت خود جای خود را در میان تماشاگران و مخاطبانش باز کرد. در نتیجه خیلی زود عروسک‌هایی همچون بچه و به ویژه پشه توانستند هم‌طراز عروسک‌های شاخص آقای کارگردان به شهرت برسند.

عروسک‌هایی چون کته، و قیمه خانم در کنار مگس، شا باش و دی جی، اما به فرصت بیشتری نیاز دارند که بتوانند جایی در میان تالار مشاهیر عروسک‌های ایرج طهماسب پیدا کنند.

در باره شخصیت پشه و بچه و اینکه چرا این قدر زود به شهرت رسیده‌اند. و سایر بخش های برنامه مهمونی مفصل تر خواهم نوشت.

تماشای آنلاین مهمونی در نماوا