مجله نماوا، گلاره محمدی

فیلم ضد دومین ساخته سینمایی امیرعباس ربیعی پس از فیلم لباس شخصی است. این فیلم جدیدترین فیلم سینمایی با محتوای سیاسی و به عقیده برخی سیاسی‌ترین فیلم چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر محسوب می‌شود که به موضوع حادثه بمب‌گذاری منافقین در دفتر حزب جمهوری اسلامی می‌پردازد. فیلمساز که در نخستین تجربه سینمایی خود «لباس شخصی» سراغ حزب توده رفته بود، این بار منافقین و فعالیت‌هایشان را دستمایه فیلمنامه اثرش قرار داده است.

فیلم تلاش می‌کند تا وقایع اتفاق افتاده در اوایل انقلاب به خصوص بعد از ماجرای ریاست جمهوری بنی صدر و حضور منافقین در کنار او را به تصویر بکشد.ربیعی که در نخستین فیلم سینمایی‌اش توانسته بود فضاسازی دقیقی از سال‌های ابتدایی دهه ۶۰ به نمایش بگذارد، این انتظار را در مخاطبش به وجود آورده که با همان جزئیات و حساسیت‌ها شاهد فیلمی روایتگر تاریخ با درونمایه سیاسی باشد. تیم بازیگران فیلم «ضد» کمی شناخته شده‌تر از «لباس شخصی» هستند که اکثراً بازیگران تئاتر بودند. مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، مجید پتکی، روزبه رئوفی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و امین خانی بازیگران این فیلم هستند که در این میان لیندا کیانی تجربه حضور در فیلم ماجرای نیمروز محمدحسین مهدویان را در همین اتمسفر داشته است.

فیلم ضد

فیلم ضد درباره یک عشق در دل حوادث سیاسی است که پس از سال‌ها دوباره شعله‌ور می‌شود. در خلاصه داستان آن آمده است: سعید جوانی ۳۰ ساله از نیروهای حراست حزب جمهوری اسلامی است که پس از زخمی شدن در ماجرای ۱۴ اسفند ۵۹ دانشگاه تهران راهی بیمارستان شده و در آنجا با بیتا مواجه می‌شود.

بخشی از عوامل تولید این فیلم عبارتند از؛ نویسنده: حسین تراب‌نژاد، تهیه کننده: محمدرضا شفیعی، مشاور فیلمنامه: جواد موگویی، مدیر فیلمبرداری: هاشم مرادی، طراح صحنه و لباس: محمدرضا شجاعی، تدوین: مهدی سعدی، آهنگساز: مسعود سخاوت‌دوست.
در بخشی از دیالوگ‌های این فیلم آمده است:

سعید: تو رفتی و فکر نکردی منِ بدبخت بدون تو بیچاره می‌شم؟!
بیتا: بابام بود. مجبور بودم باهاش برم.
سعید: ولی بابات اشتباه کرده که تصمیم گرفت بره.
بیتا: اشتباه یا درست، باید باهاش می‌رفتم.
سعید: شش ماه پدرم دراومد از بس قرص خوردم. هر کاری کردم که تو رو فراموش کنم. ولی انگار نشد. حالا که بعد از ۲ سال دیدمت فهمیدم نشد.