مجله نماوا، گلاره محمدی

«بی‌رویا» عنوان نخستین فیلم بلند سینمایی آرین وزیردفتری است. این فیلم با فیلمنامه‌ای نوشته خودش و تهیه‌کنندگی مشترک سعید سعدی و هومن سیدی در زمستان سال گذشته جلوی دوربین رفت.

داستان فیلم درباره یک زوج جوان به نام‌های رویا و بابک است که قرار است از ایران مهاجرت کنند. کارگردان در این فیلم تلاش کرده با وجود آغاز داستان در فضای رئالیستی، در ادامه مخاطب را با فضایی دیگر روبه‌رو کند. در ابتدای داستان، رویا با یک دختر بی‌نام‌ونشان آشنا می‌شود که حضور این دختر در زندگی این زوج، اتفاقات عجیبی را در زندگی آن‌ها رقم می‌زند.

وزیردفتری پیش از این برای ساخت فیلم کوتاه «هنوز نه…»، جوایزی نظیر سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه آسیایی از جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌ فجر، جایزه بزرگ بخش بین‌الملل و جایزه «هنروتجربه‌» از جشنواره فیلم کوتاه تهران، جایزه بهترین فیلم تجربی از هشتمین جشن مستقل فیلم کوتاه، جایزه نتپک و جایزه بزرگ جشنواره فیلم کوتاه پوسان را به دست آورده بود. همچنین فیلم کوتاه «مثل بچه آدم» دیگر ساخته او‌ در بخش سینه‌فونداسیون جشنواره‌ کن، جشنواره‌ هوئسکا اسپانیا و جشنواره‌ فیلم شانگهای حضور داشت.

فیلم بی رویا

این کارگردان فیلم اولی در مصاحبه با خبرگزاری مهر درباره تجربه حضور فیلمش در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر چنین گفته است: «من خیلی خوشحالم که تعداد زیادی فیلم اول در جشنواره امسال حضور دارند و احساس می‌کنم دیگر بچه‌های فیلم‌اولی هم چنین حسی داشته باشند. بیشتر این کارگردان‌ها دوستان من هستند که پیش‌تر فیلم کوتاه می‌ساختند و حالا وارد فضای تازه‌ای شده‌اند. نمی‌دانم تفکیک بخش برای فیلم‌های اول به سنت سال‌های قبل بهتر است یا این شرایط جدید (که بخش تفکیک شده وجود ندارد) اما فکر می‌کنم هیأت انتخاب امسال فضای ویژه‌ای را برای فیلم‌اولی‌ها مدنظر داشته‌اند. شاید عده‌ای بگویند این اسامی تازه و گمنام در فهرست نهایی برای چیست، اما فکر می‌کنم بهتر است ما را با فیلم‌های‌مان بسنجند.»

وزیردفتری در فیلم بی رویا از حضور جمعی از حرفه‌ای‌های سینمای ایران بهره برده است که برخی از آنها عبارتند از بازیگران: طناز طباطبایی، صابر ابر، شادی کرم‌رودی، نهال دشتی، رضا داودنژاد و مائده طهماسبی، مدیر فیلمبرداری: علیرضا برازنده، طراح صحنه: محسن نصراللهی، طراح لباس: الهام معین و موسیقی: بامداد افشار.