مجله نماوا: انتخاب ۱۰ فیلم برتر شهاب حسینی در میان کارنامه پربار این بازیگر جنجالی و البته با استعداد سینمای ایران اصلا کار راحتی نیست. حتی با در نظر گرفتن اینکه تعدادی از برترین نقش‌آفرینی‌های شهاب حسینی اصلا در مدیوم سینما انجام نشده، باز هم انتخاب ده فیلم سینمایی برتر شهاب حسینی چالش‌برانگیز محسوب می‌شود و احتمال اینکه لیست تهیه شده از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، وجود دارد. شهاب حسینی بازیگری با چهره خاص، فیزیک مناسب و البته صدای جذاب است که با انتخاب‌های هوشمندانه و با تکیه بر استعداد ذاتی خود، پله‌های ترقی را از نقش‌های کوچک و کم‌‌ریسک به مقصد معتبرترین جایزه بازیگری جهان با نلاشی خستگی ناپذیر طی کرد. شهاب حسینی رسالتی را که عزت‌الله انتظامی به عنوان بازیگر بین‌المللی با بازی در فیلم «گاو» در سینمای ایران آغاز کرد با دریافت جایزیه بازیگری جشنواره فیلم کن به اوج رساند. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد شهاب حسینی و بهترین فیلم‌های او بیشتر بخوانیم!

بیوگرافی شهاب حسینی

سیدشهاب‌الدین حسینی تنکابنی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، خواننده، فیلم‌ساز و مجری شناخته شده کشورمان است که در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ به عنوان نخستین فرزند خانواده در تهران متولد شد. شهاب حسینی پس از سپری کردن چند سال از کودکی خود در خرم آباد به تهران باز می‌گردد و سپس در رشته روانشناسی در دانشگاه تهران مشغول تحصیل می‌شود. رشته‌ای که نیمه کاره به قصد مهاجرت به کانادا رها می‌شود، اما نقش مهمی در شروع زندگی هنری شهاب حسینی دارد. او در دانشگاه به سمت تئاتر دانشجویی کشیده می‌شود و سپس با گویندگی در رادیو و مجری‌گری در تلویزیون رسما کار خود را در حوزه هنر آغاز می‌کند. اولین فعالیت شهاب حسینی در مقام بازیگر به ایفای نقشی کوتاه در سریال پس از باران برمی‌گردد که برایش تبدیل به سکوی پرتاب مناسبی شد تا دیده شود و فرصت‌های لازم برای اثبات خود را بیابد.

شهاب حسینی در ادامه در سریال‌های «پلیس جوان» ( ۱۳۸۰ )، «تب سرد» (۱۳۸۲) ، «مدار صفر درجه» ( ۱۳۸۵ )، «شوق پرواز» ( ۱۳۸۸ ) و همچنین در فیلم‌های «واکنش پنجم»، «شمعی در باد»، «رستگاری در هشت و بیست دقیقه»، «محیا» و «دل شکسته» قاب تلویزیون و سینمای دهه ۸۰ را از آن خود کرد و به عنوان یک بازیگر مطرح در کلاس اول بازیگری سینمای ایران جایگاه خود را مستحکم کرد به طوری که در نظرسنجی برنامه «هفت» به عنوان بهترین بازیگر این دهه شناخته شد. با نگاهی گذرا به نقش‌های مختلف و فیلم‌های شهاب حسینی متوجه علم و اشراف او به متدها و سبک‌های مختلف بازیگری او می‌شویم که ریشه در تئاتری بودن او دارد و همین مسئله به او کمک کرده که به فهرستی بلندبالا از انواع جوایز و افتخارات داخلی و بین‌المللی دست پیدا کند و از این نظر در سینمای ایران کم نظیر باشد. اما در ادامه سعی می‌کنیم نگاهی گذرا به بهترین فیلم‌های سینمایی شهاب حسینی بیاندازیم.

 ‏۱۰ فیلم برتر شهاب حسینی که حتما باید دید!

 ‏محیا

۱۰ فیلم برتر شهاب حسینی

 ‏تقریبا همه بازیگرها فیلم‌های ضعیفی در کارنامه خود دارند. نکته اینجاست که این کابوس برای برخی تبدیل به یک لکه تاریک در رزومه آنها می‌شود، اما برخی با تیزهوشی ازین موقعیت استفاده می‌کنند و خود در جایگاه نقطه قوت فیلم قرار می‌گیرند. «محیا» به کارگردانی و نویسندگی اکبر خواجوی فیلمی ضعیف است که به واسطه‌ی بازی شهاب حسینی زنده است. فیلمی که اولین جایزه‌ی او یعنی دیپلم افتخار را از جشنواره فجر بعد از دو بار کاندیدا شدن در این رویداد سینمایی برای او به همراه داشت. محیا داستانی عاشقانه بر سر راه جاوید است که برای پیش بردن آن مشکلاتی وجود دارد که خارج از چهارچوب‌های اوست و او را در شرایطی غیرقابل تحمل و سخت قرار می‌دهد.

 ‏سال ساخت۱۳۸۶ / ۱۰۴ دقیقه / درام عاشقانه / نمره کاربران نماوا ۹۰ ٪

تماشای فیلم محیا در نماوا

 ‏پرسه در مه

۱۰ فیلم برتر شهاب حسینی

 ‏«پرسه در مه» سومین فیلم کارگردان شناخته شده سینما، بهرام توکلی است که در آن شهاب حسینی و لیلا حاتمی به ایفای نقش می‌پردازند. «پرسه در مه» داستان ازدواج ناموفق دو هنرمند به نام‌های امین و رویا است که با مشکلات فراوانی روبه‌رو می‌شوند و این مسیر، کار، زندگی مشترک و حتی سلامت روانی آنها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. ایفای نقش هنرمندی دیوانه همراه با پیچیدگی‌ها و مدت‌زمان حضور طولانی در روایت، گره بزرگی بود که شهاب حسینی با موفقیت آنرا باز کرد.

 ‏سال ساخت ۱۳۸۸ / ۷۹ دقیقه / ملودرام فلسفی / نمره کاربران گوگل ۸۹٪

 ‏دل شکسته

۱۰ فیلم برتر شهاب حسینی

‏«دل شکسته» یک داستان ساده سوار بر کلیشه است که شاید چنگی به دل مخاطبان خاص سینما نزند، اما مردمی بودن آن و همچنین نقش به یاد ماندنی و لطیف شهاب حسینی ما را بر آن داشت که از این فیلم علی روئین‌تن در این لیست یاد کنیم . شهاب حسینی در این فیلم با خسرو شکیبایی هم‌بازی می‌شود. «دل شکسته» داستان آشنایی دو جوان از دو خانواده مختلف است که به تقابل دو فرهنگ و در نهایت رسیدن به یک نقطه تلاقی دلنشین و البته آرمانی منجر می‌شود.

سال ساخت ۱۳۸۷ / ۱۰۳ دقیقه / درام‌ عاشقانه /نمره کاربران نماوا ۹۴٪

تماشای فیلم دل شکسته در نماوا

 ‏واکنش پنجم

۱۰ فیلم برتر شهاب حسینی

«واکنش پنجم» را می‌توانیم اولین حضور جدی شهاب حسینی جوان در عرصه سینما بنامیم. شهاب حسینی در این فیلم به کارگردانی تهمینه میلانی و در کنار جمشید هاشم‌پور ستاره سینمای ایران، یکی از ماندگارترین نقش‌های کارنامه حرفه‌ای خود را ثبت کرد. شخصیت کاریزماتیکی که با بیان و سیمای خاص شهاب حسینی توجه منتقدان را به خود جلب کرد و نوید حضور یک استعداد جدید در سینمای ایران را داد. «واکنش پنجم» داستان فرشته (نیکی کریمی) عروس حاج صفدر است که طی یک سانحه، شوهر خود را از دست می‌دهد و جایگاه‌اش به عنوان مادر به خطر می‌افتد…

 ‏سال ساخت ۱۳۸۱ / ۱۰۷ دقیقه / خانوادگی اجتماعی / نمره کابران گوگل ۸۶٪

سوپر استار

۱۰ فیلم برتر شهاب حسینی

«‏سوپر استار» دومین همکاری شهاب حسینی و تهمینه میلانی بود که اولین سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره بین‌المللی فیلم فجر را برای او به همراه داشت. البته او در این سال فیلم «درباره الی…» را هم در جشنواره داشت که برای بازی در ای فیلم تقدیر شد. داستان «سوپر استار» درباره کوروش زند یک آدم خوشگذران و غرق در دنیا و شهرت است که ناگهان متوجه دختری می‌شود که سعی در نزدیک شدن به او دارد. دختری که ادعا می‌کند فرزند اوست… شهاب حسینی آن روزها هم سوپراستاری در همان ابعاد بود البته با شخصیتی خانواده‌دوست و متضاد کاراکتر این نقش! کوروش بیشتر شبیه شخصیتی بود که بعدها در «شهرزاد» به صورت قباد به تماشاگر عرضه شد که البته در آنجا نیز در جذب مخاطب موفق بود.

 سال ساخت ۱۳۸۷ / ۱۰۷ دقیقه / خانوادگی اجتماعی

 برادرم خسرو

۱۰ فیلم برتر شهاب حسینی

«برادرم خسرو» به کارگردانی احسان بیگلری را می‌توانیم یکی از متفاوت‌ترین بازی‌‌های شهاب حسینی محسوب کنیم. این فیلم داستان یک بیمار مبتلا به اختلال دو قطبی است که به دلایلی مجبور می‌شود برهه‌ای از زمان را در خانه برادر خود سپری کند؛ این رویارویی موجب برجسته شدن اختلافات و به‌وجود آمدن کشمکش‌هایی میان دو برادر می‌شود؛ در نتیجه این درگیری‌ها توانایی تماشاگر در تشخیص فرد بیمار و سالم به چالش کشیده می‌شود. شهاب حسینی در نقش خسرو با اینکه مستعد یک بازی تیپیک و منفی است، اما شهاب حسینی با تجربه و هنرمندی کاراکتر خلق می‌کند و از مخاطب واکنش مثبت می‌گیرد، یعنی درست همان چیزی که کارگردان برای کامل کردن اثر خود می‌خواهد.

سال ساخت ۱۳۹۴ / ۹۰ دقیقه / اجتماعی / نمره کاربران گوگل ۹۶٪

 ‏حوض نقاشی

۱۰ فیلم برتر شهاب حسینی

اگر به لیست آرای تماشاگران سی و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر نگاهی بیاندازیم در صدر این جدول نام «حوض نقاشی» مازیار میری را می‌بینیم. فیلمی در باب چالش‌های زندگی یک زوج کم‌توان ذهنی است که در تعامل با فرزندشان دچار مشکل می‌شوند. با توجه به اینکه موضوع فیلم تقریبا برای مخاطبان سینما تکراری است و نمونه‌های خارجی قوی‌تری مانند «من سم هستم» برای مقایسه و مشاهده وجود دارند می‌توان دلیل محبوبیت این فیلم سینمایی را بازی دو بازیگر کاردرست ، نگار جواهریان و شهاب حسینی دانست.

 ‏سال ساخت : ۱۳۹۱ / ۹۳ دقیقه / درام عاشقانه / نمره کاربران نماوا ۹۶٪

تماشای فیلم حوض نقاشی در نماوا

 ‏درباره الی

۱۰ فیلم برتر شهاب حسینی

‏اگر اندکی از زاویه دید اسکاری‌ها به سینمای فرهادی دور شویم و مستقل از تب جوایز دریافتی به سینمای او نگاه کنیم؛ «درباره الی» همچنان بهترین اثر سینمای او محسوب میشود. این فیلم سینمایی درباره‌ی الی یک مربی مهد کودک است که به اصرار دوستان احمد راهی سفری به شمال می‌شود تا با احمد که تازه از آلمان به ایران آمده، آشنا شود. «درباره الی» با بازی‌های حساب‌شده، کارگردانی مدهوش کننده و آن پایان کم‌نظیر در تاریخ سینما که همچنان درباره آن می‌نویسند شروع یک همکاری بسیار سودمند برای شهاب حسینی بود. جدی‌ترین آثار رزومه شهاب حسینی با نام فرهادی گره خورده است. «درباره الی» برای شهاب حسینی اولین گام از یک پرش سه گام بود که به طلای جهانی بازیگری برای او ختم شد.

 سال ساخت ۱۳۸۷ / ۱۱۹ دقیقه / اجتماعی / نمره کاربران نماوا ۹۳٪ / IMDB : ۸

تماشای فیلم درباره الی در نماوا

 ‏جدایی نادر از سیمین

۱۰ فیلم برتر شهاب حسینی

«جدایی نادر از سیمین» دومین همکاری شهاب حسینی بازیگر و اصغر فرهادی کارگردان بود. در «جدایی …» شهاب حسینی با یک بازی بسیار هوشمندانه، برون‌گرا و صد البته به اندازه، قویا جایگاه خود را به عنوان نقش مکمل حفظ می‌کند و اصلا میدان را برای پیمان معادی با آن بازی بی‌نظیر به عنوان نقش اول خالی نمی‌کند. شهاب حسینی در این فیلم از سینمای فرهادی نهایت استفاده را برای نشان دادن خود در عرصه بین‌الملل می‌برد و مهم‌ترین رخداد بین‌المللی تاریخ بازیگری ایران را پی‌ریزی می‌کند. داستان «جدایی …» داستان طلاق سیمین و نادر و زندگی فرزندشان ترمه است. نادر یک پدر مبتلا به آلزایمر دارد که به مراقبت احتیاج دارد و مجبور است برای مراقبت از او یک پرستار استخدام کند.

سال ساخت ۱۳۸۹ / ۱۲۳ دقیقه / درام ، اجتماعی / نمره کاربران گوگل ۹۱٪ / IMDB : ۸.۳

 ‏فروشنده

۱۰ فیلم برتر شهاب حسینی

‏«فروشنده» آخرین پرش بلند شهاب حسینی برای فتح قله بازیگری دنیا به پشتوانه فرهادی بود. برای درک پیچیدگی بازی شهاب حسینی باید نمایشنامه مرگ فروشنده اثر آرتور میلر را خوانده باشید. شهاب حسینی این‌بار کاملا درونگرا یکی از به یادماندنی‌ترین معلم‌های تاریخ سینمای ایران را خلق می‌کند. معلمی که در اوقات خارج از مدرسه به بازیگری تئاتر ( نقش ویلی لومان در نمایش مرگ فروشنده) مشغول است و رخدادهای نمایشنامه‌ای که در آن بازی می‌کند خیلی اتفاقی سر از زندگی او در می‌آورند و سرانجام او را با نقشی که بازی می‌کند یعنی ویلی لومان در دنیای واقعی روبه‌رو می‌کند. عماد بدون شک پیچیده‌ترین نقش کل دوران بازیگری شهاب حسینی به شمار می‌آید که البته به درستی از پس آن برآمده و جایزه‌اش را نیز گرفته است!

 سال ساخت ۱۳۹۴ / ۱۲۵ دقیقه / درام ، اقتباسی / نمره کاربران گوگل ۸۶٪ / IMDB : ۷.۷

 ‏شهاب حسینی ؛ از خاک صحنه تا قله بازیگری

همانطور که گفته شد انتخاب ده فیلم برتر و یا سخت‌تر از آن ده نقش آفرینی برتر شهاب حسینی اصلا کار ساده‌ای نیست و ممکن است فیلم‌های زیادی به بهانه‌های مختلف از این لیست جا بمانند که واقعا ارزش دیدن دارند. برای مثال شهاب حسینی در فیلمی به کارگردانی خود با نام «ساکن طبقه وسط» قدرت بازیگری خود را به رخ می‌کشد و ۳۸ نقش متفاوت را در یک اثر سینمایی زنده می‌کند. و از این حیث خود دارای یک رکورد است. همچنین فیلم‌هایی همانند «مست عشق» و یا «خانه پدری» را داریم که یا هنوز اکران نشده‌اند و یا اکران آنها متوقف شده؛ یا مواردی در مدیوم‌های دیگر همچون فیلم تئاتر «اعتراف» یا برای مثال بازی شهاب حسینی در مجموعه «شهرزاد» که اصلا قابل چشم‌پوشی نیست؛ اما چه کنیم که «شهرزاد» سریال است و «اعتراف» تئاتر و ما به دنبال فیلم!

باری کارنامه کاری شهاب حسینی فیلم های سینمایی ضعیف، متوسط و خوب کم ندارد و حتی در سایر عرصه‌ها مانند مجری‌گری ، تهیه‌کنندگی و کارگردانی نیز همچنان در این میدان‌ها قدم می‌زند و کسب تجربه می‌کند، ولی آنچه که مورد اطمینان است، این است که دوران حرفه‌ای او هنوز تمام نشده و ما هنوز برای دیدن چهره شهاب حسینی بر پرده سینما فرصت داریم. اما تا آن روز برسد از آثار گذشته این هنرمند غافل نشوید و آنها را از راه‌های مختلف و از جمله سایت نماوا مرور کنید. کل کاری که لازم است انجام شود جستجوی نام شهاب حسینی یا فیلم های شهاب حسینی در سایت فیلم نماوا و تماشا کردن است. مطمئن باشید این بازیگر هربار چیزی برای نشان دادن خواهد داشت.