مجله نماوا، ترجمه: علی افتخاری

کتاب‌های بسیار پرفروش و برنده جوایز یورن لیر هورشت، نویسنده نروژی درباره ویلیام ویستینگ کارآگاه قتل که از موفق‌ترین نمونه‌های تریلرهای ادبی اسکاندیناوی هستند، حالا چند سالی است مبنای سریال ویستینگ (Wisting) شده‌اند که بسیار موفق بوده است.

نقش اصلی سریال نروژی را که اکنون به فصل سوم رسیده است، اسون نوردین یکی از محبوب‌ترین و محترم‌ترین بازیگران سینما و تلویزیون این کشور بازی می‌کند که پیش از «ویستینگ» با سریال «والکیریایی» (۲۰۱۷) موفقیت بین‌المللی زیادی کسب کرد.

 اسون نوردین در سریال ویستینگ
اسون نوردین

نوردین در این مجموعه تلویزیونی نقش ویستینگ را دارد، یک بازرس سخت‌کوش و دلسوز که می‌کوشد در جهان نیروی خیر باشد، بدون این که خود را در تاریکی گم کند. ویستینگ زندگی خود را وقف حل جنایات بی‌معنا و شرورانه‌ای کرده است که شهر کوچک ساحلی محل زندگی او را شوکه می‌کند، اما تلاش برای تبدیل این دنیا به مکانی امن‌تر هزینه‌ای هنگفت برای او دارد – از دست دادن خانواده‌اش.

فصل اول «ویستینگ» اولین بار آوریل ۲۰۱۹ در نروژ از طریق ویاپلی و تی‌وی ۳ به نمایش درآمد. این فصل ازنظر مفهومی به دو بخش بزرگ‌تر تقسیم می‌شود. هر بخش یک نیم‌فصل شامل پنج اپیزود است. در بخش اول، سوژه غالب، تلاش برای به دام انداختن یک قاتل زنجیره‌ای است. در بخش دوم، بازرس ویستینگ برای حل و فصل برخی صورت‌حساب‌های قدیمی و بازسازی خود در انظار عمومی مشکل دارد. درواقع، او در اپیزود‌های شش تا ۱۰ باید از خود در برابر اتهامات مربوط به دست‌کاری شواهد در پرونده قتل قبلی دفاع کند. همه‌چیز این دو بخش به هم وصل است، شخصیت‌ها یکی هستند و ماجراها ادامه‌دار است؛ بنابراین می‌توان بخش اول فصل پنج اپیزودی را به‌طور مستقل دید، اما تماشای بخش دوم فصل بدون بخش اول پیچیده‌تر است.

 کری آن ماس در سریال ویستینگ
کری آن ماس

در اپیزود افتتاحیه، پس از پیدا شدن جسد مردی پنهان در برف، زیر درختی در یک مزرعه‌ در نزدیکی لارویک، بازرس ویستینگ و تیم کارآگاهان او برای تحقیق وارد عمل می‌شوند. اثر انگشت مرد مرده او را به رابرت گادوین، یک قاتل زنجیره‌ای آمریکایی مرتبط می‌کند که بیش از ۲۰ سال تحت تعقیب بود و اعتقاد بر این است که بعدها به لارویک گریخت و خود را یکی از محلی‌ها جا زد.

اف‌بی‌آی دو مأمور ویژه را به لارویک می‌فرستد. مأمور مگی گریفین – با بازی کری آن ماس بازیگر سری فیلم‌های «ماتریکس» – و همکارش، مأمور ویژه جان بنتام – با بازی ریچی کمپبل. کار آن‌ها کمک به پلیس محلی نروژ است تا قاتل زنجیره‌ای آمریکایی را که مدت‌هاست در نروژ پنهان شده و گهگاه زیر رادار، قربانیان را شکار می‌کند، به دام بیندازند. به‌زودی شهر کوچک گرفتار نوعی از شر می‌شود که تاکنون با آن برخورد نداشت. هم‌زمان، تحقیقات لینه (تئا گرین لوندبرگ)، دختر ویستینگ که یک روزنامه‌نگار جوان و بی‌پرواست، درمورد مرگ یک پیرمرد تنها، او را در مسیر قاتل قرار می‌دهد.

نیمی از موفقیت سریال مدیون قصه‌های فوق‌العاده هورشت است که تنها در نروژ بیش از ۱٫۲ میلیون نسخه فروخته‌اند و به ۳۰ زبان ترجمه شده‌اند. نویسنده ۵۲ ساله تا حدی در تولید پروژه مشارکت داشت، بخصوص ازاین‌جهت که برایش مهم بود «ویستینگ» در لارویک زادگاه او تصویربرداری می‌شود.

سریال ویستینگ

با شخصیت‌پردازی‌های قوی، پیچش‌ها و چرخش‌های فراوان، دقت در جزئیات – هورشت قبلاً یک کارآگاه و افسر ارشد تحقیق در نیروی پلیس نروژ بود؛ بنابراین می‌داند چه چیزی می‌نویسد – و مناظر برفی کاملاً سینمایی، جای تعجب نیست که «ویستینگ» در سراسر جهان موفق شد.

فصل اول دو کتاب هورشت را دنبال می‌کند: «غارنشین» و «سگ شکاری». این دو کتاب به لحاظ خط داستانی به‌هم‌پیوسته هستند، اما جاهایی از هم فاصله می‌گیرند. نقطه اتصال دو کتاب شخصیت‌های یکسان هستند، در رأس آن‌ها ویلیام ویستینگ که نام سریال از او گرفته شد.

بازی در نقش ویستینگ یکی از آرزوهای نوردین بود. بازیگر ۶۵ ساله می‌گوید: «ویستینگ فردی پیچیده و جالب است و من بی‌صبرانه در انتظار به تصویر کشیدن او بودم. من از طرفداران سرسخت یورن لیر هورشت هستم و با فروتنی و شادی فراوان این کار را انجام دادم.»

هورشت نیز نوردین را برای بازی در نقش ویستینگ «یک انتخاب عالی» می‌داند و می‌گوید: «او ازلحاظ سبک، بازیگری مطمئن و یکی از بهترین بازیگران نروژی نقش‌های نامتعارف است.»

  اسون نوردین و تئا گرین لوندبرگ در  سریال ویستینگ
اسون نوردین و تئا گرین لوندبرگ

سریال‌های اروپایی برخلاف سریال‌های آمریکایی عموماً بر داستان و شخصیت‌پردازی کاراکترها تمرکز دارند. این تولید نروژی مستثنا نیست و به‌نوعی می‌توان گفت یک ترکیب برنده است. شخصیت‌ها چندلایه هستند، خیلی شاهد تعقیب و گریز و تیراندازی نیستیم، اما تعلیق، بیش‌ازحد کافی است. انتخاب بازیگران بسیار عالی است، بخصوص ماس که چاشنی سریال است و حضورش بر جنبه بین‌المللی پروژه تأکید و به تبلیغات آن اضافه می‌کند. نوردین در نقش ویستینگ خیلی خوب است و دیگر بازیگران مجموعه از لوندبرگ گرفته تا مادس اوسدال در نقش کارآگاه نیلس هامر حضوری درخور توجه دارند.

مناظر، به‌خودی‌خود به سریال جذابیت مضاعف بخشیده‌اند. تصویربرداری در لوکیشن‌های واقعی، عمدتاً شهرهای دوقلوی لارویک و استاورن در جنوب شرقی نروژ و اسلو پایتخت این کشور انجام شد. بودجه فصل اول سریال ۱۱۰ میلیون کرون (۱۱٫۴ میلیون یورو) بود که آن را به گران‌ترین سریال تولیدشده در نروژ تبدیل کرد.

سریال ویستینگ

«ویستینگ» در اواخر سال ۲۰۲۰ برای فصل دوم تمدید شد. از ۲۶ دسامبر ۲۰۲۱، چهار اپیزود بر مبنای رمان «تاریکی درون» (۲۰۱۹) به‌عنوان فصل ۲ در اسکاندیناوی پخش شد. فصل سوم، برگرفته از کتاب «مرد شب» (۲۰۰۹) و در قالب چهار اپیزود، آوریل ۲۰۲۲ در اسکاندیناوی به نمایش درآمد. این هشت اپیزود در ابتدا قرار بود همه در فصل ۲ گنجانده شود، اما با ایجاد وقفه در تصویربرداری به خاطر کووید قرار شد چهار اپیزود دوم در قالب فصل سوم تولید شود.

در این دو فصل، بازرس ویستینگ و تیم او زمانی به دردسر می‌افتند که توم کر (اودین واگه) یک قاتل زنجیره‌ای محکوم، درحالی‌که گروه او را با خود به یک صحنه جرم در اعماق جنگل‌های خارج از لارویک برده‌اند تا بقایای یک قربانی را به آن‌ها نشان دهد، فرار می‌کند. واضح است کسی از بیرون به کر کمک کرد. در همین حال، مأمورانی از کریپوس (اف‌بی‌آیِ نروژ) و اداره پلیس اسلو به پرونده ورود می‌کنند که تنش‌های قضایی جدی به همراه دارد.

منبع: دوارت

تماشای سریال ویستینگ در نماوا