مجله نماوا: با موقعیت اولیه‌ی داستانیِ «یک سرمربی فوتبال آمریکایی که برای زمین‌زدن یک تیم فوتبال انگلیسی طی یک انتقام زن و شوهری استخدام می‌شود»، یک سیت‌کام مدرن با آدم‌های خاکستری یا ساده‌دل است؛ فصل نخست «تد لاسو» یک پدیده در دنیای کمدی‌ها بود و با ۱۳ نامزدی امی چشم‌ها را به خود خیره کرد. داستانی که در ادامه و فصل دوم به خط داستانی «چه‌گونه مربی فوتبال آمریکایی، گلیم خودش را در فوتبال انگلیس از آب بیرون می‌کشد» رسید.

سریالی در ستایش فوتبال و معتبرترین لیگ باشگاهی آن یعنی لیگ برتر انگلیس و درباره‌ی آدم‌های معمولی با فرمول سوارشدن بر احساس تماشاگر و هم‌دلی‌گرفتن از او. یک کمدی امروزی که اگر لازم باشد چهره‌های سرشناس فوتبال همچون گری لینه‌کر و تیری آنری را هم به دل داستانش می‌آورد و با هر نشانه و نمادی در انگلیس شوخی می‌کند.

بهترین اپیزودهای سریال آن‌هایی هستند که از خلال درس‌های اخلاقی‌شان تماشاگر را احساساتی می‌کنند و داستان‌هایی ساده را با حساب کردن روی نقطه‌ضعف‌های عاطفی تماشاگر شکل می‌دهند. یکی از ویژگی‌های شخصیتی تد لاسو که به کل سریال تعمیم پیدا می‌کند، ارجاع به فیلم‌ها و سریال‌ها و موسیقی‌ها و نمایش‌های فرهنگ آمریکایی و انگلیسی‌ست و سریال پر است از نشانه‌های آشنای این فرهنگ: از ادای دین به «درواقع عشقِ» ریچارد کُرتیس که حالا یک عاشقانه‌ی کالت است، تا آثار جورج مایکل و التون جان، از موزیکال‌های احساساتی جان کارنی و یک‌دوجین فیلم و ترانه‌ی دیگر بریتانیایی؛ تا «چه زندگی شگفت‌انگیزیِ» فرانک کاپرا.

جیسون سودیکیس در نقش تد لاسو و هانا وادینگهام در نقش ربکا دو بازیگر اصلی سریال‌اند که در فصل جوایز هم بسیار مورد ستایش قرار گرفتند و جونو تمپل کمدین انگلیسی دیگر نقطه‌ی قابل اتکای سریال در بازی‌گری‌ست. امتیاز بزرگ این بخش خود سودیکیس است؛ تد لاسویی که شبیه قهرمان‌های کلاسیک صادق و درستکار است، تماشاگر هم‌زمان عاشق و نگرانش می‌ماند و در هر صحنه‌ای که هست هم بامزه است و هم‌ گلیم سکانس را از آب بیرون می‌کشد. تد لاسو انگار نسخه‌ای‌ست رؤیایی، اما کارآمد برای «جهان امروز» که دیگر حوصله‌ی «از عشق گفتن» و انسانیت را ندارد و شاید دلیل این حجم استقبال از آن نیز در همین خلوص باشد.

متن و گفتار: گل‌بو‌ فیوضی
ترجمه: محمد تقوی
تدوین: حسین اکبری

تماشای «تد لاسو» در نماوا