مجله نماوا، رضا صائمی

ایرج طهماسب و مجموعه‌سازی‌هایش که در یک دهه اخیر با ایام نوروز پیوند خورده بود و یکی از برندهای نوروزی محسوب می‌شد، امسال بعد از چند ساله وقفه در قالب بسته و ورژنی جدید به نام سریال مهمونی در اپلیکیشن و سایت فیلم «نماوا» در شبکه نمایش خانگی عرضه می‌شود که در همین دو قسمت پخش شده و با وجود عروسک‌های جدید توانسته است نه فقط نظر کودکان و نوجوانان که نظر مخاطبان بزرگسال را هم به خود جلب کند. گرچه ایرج طهماسب و اثر تالیفی‌اش را همواره به «کلاه قرمزی و پسرخاله» می‌شناسند، اما او و همکارانش به ویژه حمید جبلی به تدریج عروسک‌های تازه‌ای را به این مجموعه افزودند که فارغ از خلاقیت‌های دراماتیک در کاراکترسازی، از حیث روانشناسی شخصیت قابل ارجاع بود و حتی می‌توان گفت در مجموعه‌هایی که او ساخته با نوعی روانشناسی کودک عروسکی مواجه هستیم که هر کدام بخشی از جهان کودکانه و دنیای جذاب و پررمز و راز کودک را بازنمایی می‌کرد. حالا در «مهمونی» هم با همان ساختار و شمایل آشنا و تجربه شده در مجموعه‌های کلاه قرمزی مواجه هستیم که به زبان و بیان تازه‌تر و مدرن‌تر و امروزی‌تری صورت‌بندی شده است. با عروسک‌های جدیدی که برخی از آنها در همین ابتدا توانستند در کانون توجه مخاطب قرار کرده و به دل بنشینند.

شاید محسوس‌ترین تغییری که در ادامه روند کاری طهماسب در «مهمونی» مشهود است حضور تماشاگر به عنوان مهمانان برنامه هستند که هم به زنده‌تر و پویاتر شدن برنامه کمک کرده و هم بر پویایی و برجسته شدن خود مفهوم «مهمونی» به عنوان نام برنامه می افزاید. ضمن اینکه مفهوم مهمونی هم بر یکی از سویه‌های مهم عید و در واقع عید دیدنی که روایت و تصویر کودکانه از عید و مناسبات آن است تاکید می‌کند و هم اینکه در هر برنامه یک مهمان ویژه هم حضور دارد که به نوعی هویت هر قسمت از برنامه را شکل داده و فصل‌بندی می‌کند. به عبارت دیگر دو مهمان در برنامه «مهمونی» حضور دارد. یکی تماشاگرانی که ناظر و شاهد برنامه هستند و در واقع مهمانان جمعی و گروهی برنامه‌اند و دیگری «مهمان ویژه» که به نقطه کانونی برنامه بدل می‌شود و گفت‌وگو با او به ظرفیت مهمی برای خاطره‌سازی و خلق صحنه‌های دلنشین و دیالوگ‌های جذابی بدل می‌شود که در حافظه تصویری برنامه و مخاطبان ثبت و صورت‌بندی می‌شود. اما اگر بخواهیم ساختار تولیدی و اجرایی برنامه را معیار و محور قرار دهیم، آقای مجری و کاراکتر خود ایرج طهماسب است که به مثابه عنصر و مولفه هویت‌بخش مجموعه شناخته شده و به نقطه ثقلی بدل می‌شود که همه عناصر و اجزای برنامه را ربط و نسبت دراماتیک با خود معنا می‌کند. در واقع شاهرگ اصلی برنامه را باید در جایگاه، موقعیت و کارکرد مجری برنامه جستجو کرد که مکالمات و نوع و جنس مواجهه او با عروسک های مختلف به آن هویت می‌بخشد.

سریال مهمونی

عروسک‌هایی جدید و یک مهمونی ایرانی

ایرج طهماسب این بار با حضور در خانه‌ای جدید (لوکیشین تازه) که در جنب  یک تالار عروسی قرار دارد با عروسک‌هایی جدیدی که خلق شده‌اند و در واقع عروسک‌های تازه وارد هستند، قصه‌های تازه‌ای ساخته است. قصه‌های تازه با عروسک‌های تازه. تعدد و تنوع عروسک‌ها که هر کدام ویژگی‌های رفتاری خاص خود را دارند یک مهمونی جذاب و شیرینی را فراهم کرده که تماشایی است. عروسک‌ها هم به دو نوع حیوانی و انسانی تقسیم می‌شوند. نوروز و سیروس و سهیلا شخصیت‌های واقعی و کارکنان تالار عروسی از یک سو، عروسک‌های انسانی مثل بچه، کته، قیمه، شاباش و دی جی که هر کدام نماد یک تیپ خاص هستند و عروسک‌های حیوانی مثل پشه و مگس و… که در کنار مهمانان برنامه و تماشاگرانی که در برنامه حضور دارند، یک میزانسن پرتحرک و پویا را خلق می‌کنند و در واقع یک مهمونی ایرانی از جنس مهمانی‌های نوروزی را بنا می‌کنند که هم خاطره می‌سازد و هم پیام‌های اخلاقی و انسانی خود را به زبان و بیان کودکانه با ظرافتی هنرمندانه به مخاطب عرضه می‌کند.

نخستین مهمان برنامه مهمونی، پریناز ایزدیار بود که گپ و گفت جذاب و صمیمانه‌ای از گفت‌وگویش با ایرج طهماسب و عروسک‌ها شکل گرفت و همین آغاز نشان می‌دهد مهمونی که نکوست از نخستین مهمانش پیداست و «مهمونی» می‌تواند نقطه عطف برنامه‌های نوروزی باشد که به عنوان خاطره شیرین نوروز 1401 هم در ذهن کودکان و هم بزرگترها بماند.

تماشای آنلاین سریال مهمونی در نماوا